nederlands rijbewijs kwijt

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192378
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben mijn Nederlandse rijbewijs kwijt. Hoe krijg ik een nieuw Frans rijbewijs? Ben ik dan een “nieuwe rijder” met slechts 6 punten?

    #192379
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit is wel een heel onduidelijk bericht, hoe wat waarom het NL rijbewijs kwijt? anders kan niemand er op antwoorden.

    #192380
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Om een rijbewijs te kunnen inwisselen, moet je een oorspronkelijk Nederlands rijbewijs inleveren.
    Heb je je oude rijbewijs verloren omdat het ingetrokken is, dan kun je niets laten zien. Dus gaat de vlieger niet op.
    Heb je het verloren -zoekgemaakt- dan eerst een nieuw Nederlands exemplaar volgens de regels (PV van vermissing bij de politie, etc.) verkrijgen en dat vervolgens inwisselen.
    Datum eerste afgifte staat volgens mij op rijbewijs dus je wordt niet als ” beginnend bestuurder” beschouwd.

    Steven

    #192381
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb het rijbewijs verloren. Kan ik in Nederland een nieuw rijbewijs aanvragen terwijl ik permanent in Frankrijk woon?

    #192382
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wim
    Ja dat kan,ik heb het meerdere malen gedaan terwijl ik in Africa woonachtig was.
    Een keer omdat mijn rijbewijs ook verloren was en de andere keren omdat het verlopen was.
    Wat ik me wel herinner is dat je dit moet melden bij een andere afdeling dan voor de in Nederland wonende rijbewijshouders.
    Tijdens al mijn 30 jaren verblijf in verschillende landen in Africa en Middle-East heb ik het nederlands rijbewijs aangehouden, ondanks dat ik lokaal in de landen aldaar ook een rijbewijs had.
    Dus het feit dat je nu in France woont geeft geen probleem met het vernieuwen of vervangen van je Nederlands rijbewijs,mits je natuurlijk geen France rijbewijs hebt,maar dat is niet jouw geval begrijp ik.

    Groeten,
    Peter

    #192383
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oeps, Peter, ik weet niet of je ervaring nog geldig is. Er is het nodige veranderd de laatste jaren in relatie tot het kunnen aanvragen/verlengen van rijbewijzen in Nederland voor buitenslands verblijvenden (Rijksdienst voor het Wegverkeer in Veendam trouwens voor buitenlanders). En dat betekent o.a.dat als je rijbewijs verlopen is, dat je in je EU woonland langs moet voor een nieuw en niet meer in Veendam.
    Maar wie weet is er een procedure om, als je je rijbewijs verloren bent, er vanuit die organisatie een rijvaardigheidsbewijs geleverd kan worden waarop je een Frans rijbewijs kan aanvragen. Of moet je daarvoor nou net weer bij het CBR in Rijswijk aankloppen? Vragen, vragen, vragen. Mij lijkt het het beste maar eens in contact met Veendam te geraken en je probleem voor te leggen..

    #192384
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jaap,

    Ach, als niets meer lukt kan Wim-in-Frankrijk zich altijd nog weer even tijdelijk in NL inschrijven. Dan aangifte doen van verlies/diefstal rijbewijs, nieuw NL rijbewijs aanvragen, en zodra dat er is weer uitschrijven.

    Wat goed genoeg is voor een stel Oostblokkers om de NL toeslagenkas leeg te plunderen moet toch ook lukken voor een geboren NLer om zijn rijbewijs weer terug te krijgen. 😀

    Salutations, Jos

    #192385
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helemaal waar Jos. Maar ja, zo vilein is mijn geest niet. Vandaar.

    #192386
     Noë
    Sleutelbeheerder
    #192387
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dus….even met RDW Veendam bellen………….

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?