Nederland niet 200 maar 206 jaar monarchie?

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 11 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

“Wat herdenken wij eigenlijk vandaag? ‘Officieel gaat het om 200 jaar koninkrijk – maar dat is uiteraard historisch onzin’, schrijft columnist Thomas von der Dunk in de Volkskrant van 30 november.’De Nederlandse monarchie is van 1806.”

Verder uit de column:
    ‘Am Anfang war Napoleon.’ Met deze woorden, uiteraard een toespeling op het begin van het Johannesevangelie, begint de Duitse historicus Thomas Nipperdey zijn geschiedwerk over Duitsland in de negentiende eeuw. Am Anfang war Napoleon: dat geldt ook voor de Nederlandse monarchie.’

Ook Maarten van Rossem doet een duit in het zakje:

‘Ter gelegenheid van de Maand van de Geschiedenis gaf Maarten van Rossem op vrijdag 1 november een lezing in de bibliotheek van Arnhem over het thema Vorst en Volk. Dit onderwerp was zeven jaar geleden passender geweest, zegt Maarten. ‘Nederland was tussen 1806 en 1810, onder Lodewijk Napoleon, al een koninkrijk. We hadden eigenlijk in 2006 200 jaar koninkrijk moeten vieren.’

De afgelopen dagen zijn we bedolven onder de biografiëen van Nederlandse vorsten. Behalve dat het notoire schuinsmarcheerders waren (waarvan één ook de herenliefde bedreef, nieuwtje) ging het er vooral om dat de voorgangers van de drie blonde prinsesjes vooral door de gegoede burgerij in het zadel zijn geholpen en gehouden. En daar goed garen bij gesponnen hebben.

Een deel van mijn roots maar ook mijn studietijd liggen in Leiden, daar waar een kruitschip in 1807 ontplofte en veel schade veroorzaakte. Het viel mij op hoe er daar met warmte gesproken werd over Lodewijk Napoleon die direct kwam kijken en voortvarend de hulpverlening organiseerde.

Als Gallobataaf bevalt het mij wel. Zit Nederland dan toch met een monarchie opgescheept, laat deze dan maar beginnen bij een Franse koning!

Steven

bosbess
    Deelnemer

Ik herdenk gelukkig helemaal niks. En met de Oranjes heb ik ook al helemaal niks. Met degenen die ik wel sympathiek vind, heb ik altijd groot medelijden. Ik zag ze ze weer verplicht staan grimlachen op het strand van Scheveningen temidden van idioten die, vermomd als halve garen van 200 jaar eerder, de landing en inhaling van een toekomstige despoot en latere stamvader van een achterhaalde “dynastie” menen te moeten naspelen. Als je tevreden wilt blijven met je eigen lot moet je vooral iedere week de uitzendingen van Blauw Bloed volgen. Wat een stakkers!

Mijn grootste sympathie gaat inderdaad uit naar Louis Napoléon, “onze” eerste koning. Schijnt een bijzonder menselijke en vriendelijke man te zijn geweest, die door zijn over-ambitieuze broer tot eigen meerdere eer en glorie op een NL “troon” werd geplant, geen idee had wat hem overkwam en het vervolgens zelf maar moest zien te rooien. Want broertjelief had het te druk met wereldveroveren. En nu gaan ze het begin van “ons” koningschap herdenken en dan slaan ze onze eerste koning nog over ook!

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik viel met mijn neus in het “Konkinkrijksconcert” in het Circustheater (sic!) op 30 november.
    Waar een klein land toch klein in kan zijn! Wat een tenenkrommende stoet van politiek correcte mediocre artiesten met multi-culti uitvoeringen!

Steven

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?