Naar school

Dit onderwerp bevat 1 reactie, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #207170
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frankrijk heeft elke nieuwe présidents-periode, of dat nu een nieuwe of een tweede mandaat is voor de reeds zittende hoogste man, wel weer een aantal schoppen klaar staan om het onderwijs weer op de schop te nemen.
    Als ik mijn tijd dat ik in Frankrijk woon eens bekijk zou je er moedeloos van worden, wat een gesleep met die kinderen (en hun ouders)
    Was het eerst zes dagen in de week, toen vijf, toen vier en half, toen weer vijf (woensdag-ochtend plus zaterdagochtend) nu gaan we weer vier dagen naar school.
    Die zaterdagochtend heb ik al bezopen prehistorisch gevonden wat een aftreksel was van mensen die over de wet beslissen en zelf geen kinderen hebben, of wel kinderen hebben maar een hekel aan hun vrienden en familie.
    De groot deel van de periode dat de kinderen van onze vrienden nog leuk klein waren (vergeef me de woordkeuze, maar ik bedoel dan neem je ze nog makkelijk mee voor dat ze zo oud zijn dat ze er geen zin meer in hebben) zaten we altijd te tobben met uitzoeken van een weekend waarin alle kinderen diezelfde zaterdagochtend vrij waren, en dat waren er bitterweinig.
    Allée, nu gaan we vier dagen naar school, althans, da mag een gemeente ook n og zelf beslissen.
    Dus de woensdag valt in z’n geheel af.
    In onze krant staat dat het geld bespaard.
    Ik vraag me af hoe ze dat berekenen, die opvang kost toch ook geld?
    We zijn hier met zoveel nationaliteiten, wat vind U van deze nieuwe regeling?

    Cees.

    #207187
     bosbess
    Deelnemer

    Cees, de vorige president heeft pas in het laatste jaar van zijn regeerperiode de schooltijden veranderd. Per september 2016 gingen de scholen op woensdagmorgen dicht, waardoor de kinderen nog maar vier dagen naar school gingen. De overige dagen zaten ze dan iets langer op school. Daar was veel gemor over onder de ouders, die in Frankrijk meestal allebei werken en die dus van alles en nog wat hebben geregeld met werk en oppas.

    Macron heeft geprobeerd tegemoet te komen aan de bezwaren van de ouders. Met dezelfde oplossing als bij de Loi de Travail: zoek het maar mooi zelf uit. Met het gevolg dat velen nu te kampen krijgen met de vroegere ervaringen van jou en je vrienden met kinderen. De ene gemeente kiest voor vier dagen school en de hele woensdag vrij, de andere gemeente voor viereneenhalve dag, dus woensdagmorgen naar school. Ouders en kinderen die in buurgemeentes wonen die verschillende keuzes hebben gemaakt, kunnen op woensdag niets meer regelen over wederzijds oppassen. Ook kunnen ze geen gezamenlijke uitjes meer organiseren.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?