Mur en pierres voegen

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #200549
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nu wil ik een oude buitenmuur voegen. Natuursteen, dus kalk en zand. Om te oefenen dacht ik te beginnen met de keldermuur die opgetrokken is in natuursteen met aarde.
    Even naar Pöint P van Souillac. Klaargemaakte mengeling? Ja, dat hadden we ooit, maar nu niet meer. Kalk? Ja geen probleem. Hebben jullie ook zand? Ja, maar enkel geel zand. Maar in de streek is de natuursteen wit, met gele voegen is dat toch niet mooi? Dat weet ik maar wij hebben geen wit zand, tenzij heel fijn speelzand. Kan ik dat gebruiken? Nee, dat is te fijn. Krijgen jullie nog wit zand binnen? Dat weet ik niet…
    Heerlijk toch dat Frankrijk!

    #200562

    Aan wit zand kan ik je niet helpen, wel in het kader van de door de websitebeheerder ter beschikking gestelde zendtijd voor bricolerende Nederlanders (“Oefening baart kunst”) twee links, er zijn er trouwens duizenden: rejointoyer en réaliser un enduit traditionnel.

    #200558

    Wat me nog te binnenschoot: kalkmortels drogen meestal behoorlijk wit op, ook wanneer je gewoon geel zand gebruikt, hangt een beetje af van het soort zand. Gewoon een proefstukje maken met geel zand. Alleen duurt het wel een paar maanden voordat je de eindkleur te zien krijgt, geduld dus.

    #200559
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Yves,

    Ik heb geen goede ervaringen met Point-P en vergelijkbare grote ketens als het gaat om de wat meer bijzondere materialen die je nodig hebt als je aan het renoveren bent. Dergelijke spullen zoals wit zand, kalk NHL-3,5 en dergelijke vind ik gemakkelijker bij zo’n familiebedrijf in bouwmaterialen. Is die Marcou bij jou in de buurt geen beter adres?

    Overigens zou ik persoonlijk geen klaargemaakte mengeling gebruiken voor dit werk. Duur, en je weet niet wat er in zit. Simpele kalkmortel is voor voegwerk in oude muren eigenlijk niet te kloppen.

    Salutations, Jos

    #200550
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Jos. k ken de zaak Marcou als mijn houthandel, nooit gedacht aan zand of kalk. Ik zal hen eens een bezoekje brengen.

    #200551
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zand, kalk, cement, staal het zijn de gewone bouwmaterialen, dus haal ik die bij de bouwhandel SAMSE of Point-P die hebben pallets vol met kalk. Helaas alleen wit zand en ik wil geel, ruilen? ;>) Ben niet zo fan van de witte voegen….

    Beter is het te praten over kleur en korrelformaat. Daar gaat het om. Ik heb tien melanges gemaakt en die met een ingekrast nummer in de voeg gedaan en gekeken welke kleur en samenstelling het beste zou passen bij het oude werk. Nummer zeven won.

    Wit zand, oker zand, grijs rivierzand en kleine kiezels in een verhouding samen met kalk, (en een beetje wit cement, jaja Jos…) bleken uiteindelijk (in een verhouding) exact op te drogen zoals ik het wilde. Juist het samenspel van verschillende korrel formaten zorgt voor een vorstbestendig mengsel.

    #200552
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Yves, wij gebruiken heel licht geel zand, het mengsel droogt behoorlijk wit op. Als je een foto maakt met flitser knalt het wit eruit. Ons huis bestaat uit licht granietsteen en het lijkt in het begin erg te contrasteren maar na enkele jaren is er geen verschil meer te zien met het “originele” werk. Als het droog is nog even na borstelen op losse korrels. We hebben er zelfs mee gestuct (wat niet meeviel) Maar zoals boven reeds beschreven, bij twijfel eerst mengsels testen en zeker geen kant en klaar spul kopen. Is trouwens ook veel te duur.
    Willem

    #200553
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Yves,
    mijn ervaringen zijn:
    – De kleur van de uitgeharde voeg wordt door de kleur van het zand en de keuze van de kalk bepaald. Ik heb, met hetzelfde zand, een groot kleurverschil tussen witte en normaal grijze kalk ervaren.
    – Bij de bouwmateriaalhandel (in onze buurt DORAS) is de keuze aan zandsoorten (korrelmaat en kleur) groter dan bij de Brico’s. Jos noemde de Marcou.
    – En natuurlijk proefvoegen maken zoals door ratatouille beschreven, of zie hier onder punt 6.4 .

    #200554
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Yves,

    Ik heb mijn buitenmuren met een combinatie van luchtkalk en grijs rivierzand gestuct. In totaal drie arbeidsgangen en daarbij twee korrelgrootten gebruikt. Leverancier van de luchtkalk zit in het zuiden.
    Eindresultaat is erg wit, dus ik zou zeggen dat je zeker ook grijs rivierzand kunt gebruiken.

    succes Jeroen B, 62

    #200560
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian, ik lees in uw bijdrage dat u spreekt over ‘gewoon grijze kalk’.

    Deze ben ik bij de bouwmaterialen nog niet tegengekomen, is er een franse aanduiding voor??

    Mvg,
    Kees

    #200561
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kees,
    als op de zakken iets staat van chaux naturelle, chaux hydraulique of chaux aérienne dan is het gewone kalk die min of meer grijs is (licht grijs, wit-grijs). U zult geen aanduiding chaux gris vinden. De aanduiding NHL-x die erbij staat geeft aan hoe hydraulique het materiaal is (NHL-2 is weing hydraulique, NHL-5 of -5,5 is sterk hydraulique).
    Een en ander is hier uitgelegd.
    Alleen als er BLANCHE op staat is de kalk echt wit.

    Lafarge zegt: La chaux blanche révèle la couleur des sables.
    Ik kende réveler tot nog toe alleen in de betekenis van ‘openbaren’ 😉 , maar het statement van Lafarge benadrukt precies hetgeen ik in mijn vorige bijdrage bedoelde.

    #200556
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian,
    helemaal duidelijk, bedankt voor uw toelichting!

    Overigens heb ik zojuist een ‘pointmaster’ besteld, na de zomer hoop ik mijn ervaringen daarmee met jullie te kunnen delen..

    Mvg,
    Kees

    #200557
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kees,

    de pointmaster kan een nuttig stuk gereedschap zijn. Ik heb de mijne gekocht toen ik het voegwerk van onze gevel reeds af had. Ik heb die dan alleen voor kleinere karweitjes gebruikt. Ik was gewoon nieuwsgierig hoe dit ding werkt.
    Mijn ervaring is: De consistentie van de specie is erg belangrijk, meestal moet die dunner zijn dan bij het voegen met de hand (met spaan en voegspijker). En vooral: de consistentie van de vulling verandert met het indrukken van de zuiger, het lijkt alsof het water er selectief uit gedrukt wordt, want het laatste stukje van de vulling (rond 1/3) werd bij mij steeds te hard om dit nog door de spuitmond uit te kunnen persen.
    Zie hier afb. 7 en 8.
    Maar: oefening baat kunst – c’est en forgeant que l’on devient forgeron!

    Ik kijk uit naar uw ervaringsbericht.

    #200555
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat effect had ik inderdaad al vernomen. Het verklaart waarschijnlijk ook het nadrukkelijke advies in de demonstratie-video (website pointmaster) om vóór elke refill, eerst alle oude voegspecie uit het apparaat te verwijderen.

    Ik ga het gewoon proberen, heb zo’n 175m2 te doen dus ik vind het het proberen waard..

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?