Dit onderwerp bevat 9 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #188354
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In ons huis zit een driefase aansluiting welke wij niet gebruiken.
    De electricien rade ons aan om de EDF te vragen te veranderen van driefase naar monofase. Heeft dit gevolgen voor de kosten want ik begreep niet goed waarom hij naar monofase wilde.

    #188355

    Begrijpen doe ik jullie electricien wel. Omdat in de praktijk de wat lichtere abonnementen (puissance souscrite) wanneer ze in triphasé worden geleverd wel eens voor problemen zorgen. Omdat de hoofdschakelaar – disjoncteur de branchement – het binnenkomende vermogen keurig verdeelt over de drie fases betekent dat tegelijkertijd dat je per fase niet al te veel ampères tot je beschikking hebt. Zou je triphasé in 9kVa binnenkrijgen, dan heb je per fase slechsts 15 ampère tot je beschikking, iets minder nog dan een gewone Nederlandse zekering of automaat. Wanneer je de grote stroomverbruikers – wasmachine, vaatwasser, elektrische boiler, elektrische verwarming of koffiezetapparaat niet zorgvuldig verdeelt vanuit de groepenkast over die drie fases loop je het risico dat wanneer slechts één van die fases iets overbelast wordt de hoofdschakelaar het hele huis zonder stroom zet. Lastig. Zou je datzelfde vermogen van 9 kVa in monophasé je huis binnen krijgen, dan reageert de hoofdschakelaar pas geïrriteerd boven de 45 ampère. Dan moet je wel heel veel zware stroomverbruikes tegelijkertijd aan hebben staan om dat voor elkaar te krijgen.

    Maar wanneer jullie daar nu geen last van hebben zou ik zeggen: laat de boel de boel. Bovendien is het maar de vraag of de ERDF voldoende capaciteit – lees: voldoende dikke kabels – heeft om dit mogelijk te maken. Ze zullen meestal eerst moeten bekijken of het op het platteland vaak wat verouderde stroomnet dat wel aan kan: want dat betekent aan hun kant dat er dan over één van hun driefase kabels meer stroom geleverd moet worden. Bij te dunne bekabeling levert dat soms een te grote spanningsval op, en lopen ze het risico niet te kunnen voldoen aan wettelijke verplichtingen m.b.t. boven- en ondergrenzen voor de aangeleverde spanning bij de client. Soms moet er ook een dikkere kabel naar je huis worden aangelegd, allemaal niet gratis.

    #188356
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Rob voor de heldere uitleg! Wij hebben weldegelijk problemen met de stroomvoorziening. Regelmatig vliegt de disjoncteur eruit. De EDF heeft deze vervangen maar dat hielp niet echt. Het klopt wel dat er veel stroomverbruikers zijn; electrische kachels, oven, inductiekookplaat, magnetron e.d. De electricien had het daar ook over, veel stroomgebruikers. Ik ga nu de EDF bellen om te vragen er monofase van te maken. Wij zitten in een dorp en niet op het platteland dus ik denk dat de aanvoerkabels voldoende zijn.

    #188357

    Succes met de overstap. Vergt slechts een paar eenvoudige ingrepen in de groepenkast. Wanneer die er nog niet zouden zijn zou ik zeggen: laat meteen twee of meer aardlekschakelaars (van 30 mA) plaatsen. Daar ontbreekt het nog wel eens aan in elektrische installaties van wat oudere datum. Een voorbeeld van een groepenkast ingericht volgens de nieuwste versie van de Franse elektranormen werd door de voorlichtingsorganisatie Promotelec opgenomen in een brochure over die laatste zg. “Amendement 5” wijzigingen. Die overigens alleen van toepassing zijn op compleet nieuwe elektrische installaties, een bestaande hoeft vanuit wetgevings optiek alleen te voldoen aan de eisen die van kracht waren tijdens de aanleg en waar (ooit) de controlerende organisatie Consuel een goedkeurende attestation aan verleende. Maar het vergroten van de veiligheid in een bestaande installatie is in ieders belang, van bewoners, gasten en bezoekers.

    Voor andere lezers die zich misschien nog afvragen: wat te doen, monophasé of triphasé, deze link naar een gelijksoortige discussie op een Brits forum, inclusief wat verwijzingen naar technische achtergronden. Want dit soort vragen kwam ook op dit forum in het verleden al vaker aan bod en zal met voorspelbare regelmaat terug blijven keren op allerlei forums, inclusief die voor de Fransen zelf.

    #188358
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Allemaal, Ik heb een compleet nieuwe woning zelfstandig gebouwd met alle toeters en bellen erop en eraan, mijn architekt , was ook de Burgemeester,is al geruime tijd gepensioneerd en volledig onbereikbaar voor verdere hulp.
    Ik heb al geruime tijd tijdelijke, dus bouwstroom met max 9 amp. in wil graag 3 fase aansluiting hebben en alles is gereed, 5x10mm2 over 3 fase tot in de kast.
    nu moet je daar schijnbaar eerst een formulier voor invullen, waarna er een pief van de ERDF langskomt om alles te keuren en je dan daarna weer opnieuw een nieuwe overeenkomst moet afsluiten met de EDF. Ik heb hier en daar al gevraagd maar de plaatselijke electriciens willen geen van allen hier aan meewerken (broodnijd)of vragen belachelijke bedragen tot wel 1000 euro om dit voor mij in orde te maken. alles ligt er al, er hoeft alleen een nieuwe schakelopstelling van 3 fase te worden gemonteerd ter vervanging van de tijdelijke opstelling. hoe verder???volgens diversen zou ik dit zelf moeten kunnen regelen, maar ik heb daar( in de Pyrenees) nog geen telefoon en internet dus heb ik daar al een probleem om dat via deze weg te kunnen regelen, ik ben momenteel weer voor ongeveer 1 maand in Nederland. wie kan mij hier mee helpen??

    #188359

    Tiecas, het is niet de ERDF die alles komt controleren, maar een speciaal daarvoor in het leven geroepen organisatie, Consuel geheten. Pas wanneer de installatie is goedgekeurd met een zg. attestation volgt de definitieve aansluiting op het stroomnet van de ERDF (netbeheerder) en kan de EDF (producent) gaan leveren. Op dit forum, ook in het oud archief, valt heel wat aan praktijkervaringen terug te vinden. Heel kort: de installatie moet volledig voldoen aan de NFC 15-100 normen. Op dit ogenblik kun je nog kiezen of je het wilt laten keuren volgens de oude normen, van kracht tot 27 november 2015, of volgens de jongste versie daarvan, het zg. Amendement 5. Van belang is de datum waarop de bouwvergunning is afgegeven, zie ook hier.

    Wie kan die attestation aanvragen? Zowel de professionele installateur als een particulier. De electriciens worden steekproefsgewijs gecontroleerd, de particuliere aanvragers krijgen altijd bezoek van een Consuel inspecteur. Waar die op let? Een kort overzichtje van een Franse electricien om je een indruk te geven. Misschien dat naast het lezen van ervaringen op dit forum deze korte inleiding tot de Franse elektranormen je nog zou kunnen helpen om van te voren te controleren of alles volledig conform de Franse elektraregels is aangelegd. Wat de draaddiktes betreft zie ondermeer deze tabel voor een chute de tension van maximaal 2%. Zou je elders in het huis nog een tableau divisionnaire hebben geïnstalleerd, dan moet je als vuistregel uitgaan van een maximale spanningsval van 1%, een halvering van de afstanden dus. In het laatste Amendement 5 staan ter verduidelijking deze twee tabellen opgenomen: voor de branchement long en wanneer de meter/DB vlakbij de groepenkast zijn gemonteerd, in de GTL zelf.

    #188360

    …..en tot slot nog de handleiding voor het invullen van dat attestation formulier van de Consuel. Op pagina 23 van het Consuel jaarverslag over 2014 zie je keurig geïnventariseerd wat de meest voorkomende gebreken zijn die bij een controle aan het licht komen en meestal een herkeuring noodzakelijk maken (extra kosten!).

    #188361
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Rob, dank voor je heldere uitleg. Het is alleen zo dat ik er geen bal van begrijp in de Franse taal,ik moet het meeste met een vertaler omzetten.
    Ik heb in Nederland voldoende elektra aangelegd als ZZP er en er nooit problemen mee gehad.
    Zoals je hebt gezien heb ik een kabel naar de weg gelegd, 5x10mm2 van 30 mtr en verwacht dat dit voldoende zou moeten zijn.
    Ik heb 2 boilers van 200 ltr, 3 kachels van 1500 watt, 3 kachels van 500 watt, 2 handdoekradiatoren van 500 watt, 4 airco,s , 4 pit inductiekookplaat, combi magnetron en verder voldoende verlichting, het meeste LED en energiezuinige lampen, buitenom 25 spots met LED verlichting, op 3 aparte groepen. ik weet niet of ik voldoende zou hebben aan 9KVAextra of inderdaad meer vermogen moet hebben.

    #188362

    Tiecas, dat maakt het er inderdaad niet gemakkelijker op wanneer je met een woordenboek of translategoogle technische teksten moet vertalen. Veel eigen jargon en begrippen die je niet meteen in de NEN 1010 elektranormen tegenkomt. In het kader van de bewegwijzering, veel meer kan ik niet doen, een paar aandachtspunten.

    1/ Een bouwaansluiting is tijdelijk en daar wordt sinds een aantal jaren scherp op gehandhaafd. Wanneer je nu al bijna je termijn er op hebt zitten zorg er dan voor dat die verlengd wordt wanneer je nu zou denken: dat valt nog te bezien of ik met vlag en wimpel de Franse leketra finish haal. Met de zoekmachine op dit forum krijg je met termen als “bouwaansluiting” en “provisoire” gegarandeerd wat ervaringen te zien van ondermeer Jos en Ratatouille.

    2/ Franse tekst maar ook veel foto’s en tekeningen in dit verslag van een Franse electricien onder het motto: spieken bij de Franse buren. Hij heeft er ook een paar tekeningen (schéma unifilaire) van de elektrische installatie bij staan die je moet aanleveren. In de groepenkast moet je verder een vrije ruimte van 20% aanhouden i.v.m. mogelijke toekomstige uitbreidingen.

    3/ Apart onderdeel van de elektrische installatie vormt een bedraad communicatienetwerk. Verplicht onderdeel en voorwerp van verbazing voor andere nationaliteiten, uit Europa, uit de VS of waar ook vandaan. Ooit aan boord gekomen van de Franse normen toen eind jaren ’90 bedrade netwerken nog “king of the hill” waren en draadloze netwerken nog in de kinderschoenen stonden. Al jaren wordt hier een dik vraagteken bij gezet maar intussen zijn er zoveel fabrikanten en installateurs die er een leuke boterham aan verdienen dat het nog maar de vraag of dit gaat verdwijnen uit de NF C 15-100 normen. Een technische uitleg valt met verwijzingen naar de relevante passages in de Franse regels terug te vinden op de website van Hager (pagina’s 34 t/m 37).

    4/ Wat je puissance souscrite betreft: in monophasé is 12 kVa (60 ampère) het zwaarste dat je nu kunt krijgen, daarboven wordt het triphasé. Bij 15 kVa krijg je in totaal 75 ampère binnen (3*25 A) en bij 18 kVa is dat 90 ampère (3*30 A). Met een aansluiting die gedimensioneerd is op zo’n compteur/disjoncteur de branchement van drie maal 30 ampère moet je de belasting die je opvoert zonder problemen aankunnen. Nog even wat anders, ik trap hier misschien een open deur mee in, maar ik kon je opmerkingen over een 9 kVa aansluiting niet helemaal thuisbrengen. Want bij 9 kVa krijg je in totaal 45 ampère binnen en dat zou in een driefase omgeving een wel erg magere 15 ampère per fase opleveren, garantie voor zeer veel ongemak in de dagelijkse praktijk omdat de hoofdschakelaar telkens afslaat.

    En met die laatste opmerking is de cirkel rond, ben ik weer terug bij de aftrap die Fun op dit speelveld gaf: tri of mono, that’s the question.

    #188363
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Rob, jammer dat mijn architekt er gestopt is en ik hier verder geen raad mee weet. ik ben totaal al 10 jaar bezig, moet zelfs de boel officieel nog aanmelden bij het cadaster, officieel ben ik nog steeds aan het bouwen, hoofdzakelijk de buitenkant en met het EDF heb ik al diverse malen het kontrakt weten te verlengen, maar dat zal wel eens ophouden.
    Ik weet niet of je genegen bent buiten dit forum kontakt met mij te onderhouden? eventueel via Facebook? Ik heb begrepen dat jij al geruime tijd woonachtig bent in Frankrijk? ik pendel nog steeds op en neer naar Nederland viceversa, 2 maanden op en 1 maand af, 3 x per jaar.
    ik lees het wel, groeten van Theo J H Tieken
    65230 Betpouy

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?