Modem uit het stopcontact bij bliksem?

Dit onderwerp bevat 16 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 9 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #187004
     Anoniem
    Inactief

    Als het rond ons huis bliksemt, trek ik altijd het modem, de tv en de telefoon uit de diverse contacten. Laatst vertelde iemand me dat dit geen nut heeft: als ons huis getroffen zou worden, zouden modem etc. toch wel naar de bliksem gaan, ook als ze niet in het stopcontact zaten.

    Weet iemand hoe dit zit?

    Ik had trouwens eerst op de woorden bliksem en modem op dit forum gezocht omdat ik dacht dat er wel veel over gesproken zou zijn, maar mijn zoekactie leverde niets op.

    #187007
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Blikseminslag, neem tijdig je voorzorgen!

    We hebben wellicht allemaal de juiste reflex om bij onweer met bliksem de stekker van een aantal electrotoestellen tijdig uit het stopcontact te halen. Maar al te vaak vergeten we op deze momenten onze telecomapparatuur in huis: de telefoontoestellen, de computer, de modems, de beeldschermen, uw TV decoder, enz…: zij zijn even kwetsbaar in geval van blikseminslag!

    Ons advies: haal vanaf nu ook al uw telecomtoestellen uit de stopcontacten voor stroom en voor telefonie tot het onweer voorbij is, een kleine moeite die u heel wat ellende kan voorkomen!

    Tip: wist u dat zelfs een stekker die is uitgetrokken nog stroomstoten kan opvangen bij blikseminslag wanneer deze zich te kort bij het stopcontact bevindt? Leg daarom de stekkers tijdens bliksem te minste een meter van het stopcontact.

    Bron: AC Computers

    In Frankrijk zijn de meeste telefoon- en elektraleidingen bovengronds en dus kwetsbaarder voor blikseminslag.

    janv

    #187008
     Anoniem
    Inactief

    Dus toch! Dank je voor je snelle reactie.

    #187009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je huis rechtstreeks wordt getroffen heb je andere zorgen dan je modem. 😕

    Het probleem is juist dat aangesloten apparatuur ook defect raakt als de bliksem ‘slechts’ in de buurt inslaat. Dat kan rechtstreeks inslag op de bovengrondse kabel zijn tot wel enkele km’s verwijdert of door inductie van de inslag die verder niks raakt, bijvoorbeeld in een boom 100 meter verderop.

    Er is maar 1 remedie: alle stekkers trekken, te beginnen met de telefoonkabel.

    Niet nodig als je glasvezel hebt natuurlijk… 😉

    #187010
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Antenne-en satellietkabels niet te vergeten.

    Overigens kun je niet altijd overal aan denken. Ik heb al wel een paar apparaten gered omdat er stopcontacten met overspanningsbeveiligingen voor zaten.
    Één zo’n apparaat is zelfs eens volkomen ontploft en de CV die erachter zat had niets.

    Ik weet dat ze niet altijd betrouwbaar zijn maar kunnen net het verschil uitmaken.

    Steven

    #187011
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Helpt het om gewoon de hoofdschakelaar uit te zetten?

    #187012
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gedeeltelijk. Het helpt tegen van buiten komend onheil via de elektriciteitskabel, mits die binnen de perken blijft. Het helpt niet tegen inductiespanning op de bekabeling binnen, noch de telefoonlijn.

    Overspanningsbeveiligingen helpen zeer beperkt. Ik heb eens een Belkin Gold series surge protector (de duurste) gebruikt om modem etc te beveiligen. Bij een inslag op de telefoonlijn een km verderop (ik zag het gebeuren) knalden toch zowel het adsl filter, modem als de Belkin kapot.

    Ik gebruik nu APC ups’en voor gevoelige apparatuur, maar vooral vanwege de bekende ‘micro-coupures’.

    #187013
     bosbess
    Bijdrager

    Alwéér te dom! Dus gegoogeld op APC up, kwam hier terecht: Uninterruptible Power Supply (UPS), maar wat nu? Is een van die tig produkten voor een doorsnee huishouden(tje) geschikt? ’t Is hier (Gard) vandaag en ook morgen bar en boos en m’n inmiddels batterijloze laptop is permanent op het stopkontakt aangesloten. Gewaarschuwd door dit onderwerp haalde ik daarnet tijdens zo’n onweersbui alle stekkers overal uit (alles in overspanningsbeveiligingen). Koud was ik klaar of de hoofdzekering vloog eruit. Ik (wellicht anderen ook) ben geïnteresseerd in zo’n UPS, omdat het onheil ook onverwacht kan gebeuren als je boodschappen aan het doen bent of (vast) slaapt. Dus Jako, kan je iets adviseren mbt APC ups en UPS?

    #187014
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit jako op 7/08/2013 10:20
    Gedeeltelijk. Het helpt tegen van buiten komend onheil via de elektriciteitskabel, mits die binnen de perken blijft. Het helpt niet tegen inductiespanning op de bekabeling binnen, noch de telefoonlijn.

    Ik heb een verplichte parafoudre, die doet het zelfde als het uitschakelen van de hoofdgroep alleen dan via een dure smeltzekering. Buiten elektra heb ik geen telefoon of andere lijnen. Dus ipv alle stekkers er uit trekken (ondoenlijk) zet ik de hoofdschakelaar om als het erg bliksemt. Ben blij te lezen dat dat ook helpt.

    #187015
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij werkt die parafoudre anders: Die voert de binnenkomende stroomstoot af naar aarde en moet vervolgens vervangen worden omdat ie ‘sterft’ van de krachtsinspanning. Hij schakelt de woning niet af van het net.parafoudre-auto-protege.png

    UPS’bestaan in alle soorten en maten.
    Belangrijk is het vermogen wat de apparaten die je wilt aansluiten gebruiken en hoe lang je zonder stroom wilt kunnen doorwerken.

    Voor huis-tuin en keukengebruik zijn de kleine ‘back ups’ meestal voldoende en betaalbaar:
    http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=29&ISOCountryCode=nl

    Let op dat Frankrijk andere modelnummers heeft dan Nederland vanwege de ‘aardpin’ , waar Nederland een ‘randaarde’ kent.

    De Franse versies staan hier: http://www.apc.com/products/family/index.cfm?id=29&ISOCountryCode=fr
    Uiteraard ‘overal’ goedkoper te koop dan rechtstreeks bij de fabrikant.

    #187016
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou ja, vannacht omstreeks 0200 uur een directe blikseminslag, de adsl stekker gesmolten, de livebox bruin en alle airport zenders kapot. De andere apparatuur heeft het overleefd vanwege de speciale stekkerdozen. Vanmiddag om 16.30 uur had ik gewoon weer internet dankzij de uitmuntende service van Orange, er waren hier in Limoges tientallen die in de rij stonden voor een nieuwe Livebox.
    Ik dacht ga eens even vragen of ze genoeg van die dingen op voorraad hebben, toen zei die aardige man bel 3970 vanaf je fixe en je krijgt een nummer de exchange en daarmee mag je voor in de rij… Naar huis gebeld en 15 minuten later zat ik opgewekt in de auto op weg naar huis. Met een nieuwe Livebox laatste versie, geen airport meer nodig deze gaat dwars door alle dikke muren en een straal van 30 meter om het huis.
    Gelukkig gered Albert

    #187017
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een UPS wordt door de bliksem net zo makkelijk opgeblazen als ieder ander elektrisch apparaat.
    Alleen bij normale stroomuitval heb je profijt van een UPS.

    janv

    #187018
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit jako op 7/08/2013 15:36
    Volgens mij werkt die parafoudre anders: Die voert de binnenkomende stroomstoot af naar aarde en moet vervolgens vervangen worden omdat ie ‘sterft’ van de krachtsinspanning. Hij schakelt de woning niet af van het net.

    Daarin heb je gelijk, maar dan zou het uitschakelen van de hoofdspanning geen zin hebben. (behalve sparen van de parafoudre) Want dan komt de spanning niet naar de parafoudre.

    Ik heb overigens laatst de parafoudre met Rob besproken en het verdient aanbeveling hem preferent te zetten (aarde fase en neutraal) dus niet zoals op de tekening. Eerst parafoudre en dan via repiquage door naar de Inter Diff’s. En de aarde moet heel goed zijn, 10-20 Ohm (wie heeft dat?) Ik heb 50 Ohm.

    #187019
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben weinig vertrouwd met de huidige bouwnormen, en wat die parafoudre allemaal moet doen, maar ik ben wel electronicus. Als de bliksem voldoende dicht bij je huis inslaat, zorgt dat naar mijn aanvoelen voor een dusdanig hoge spanningstoot dat het uitschakelen van de hoofdschakelaar er niks aan doet. De koperen contacten daarin staan immers zo dicht bij elkaar dat de spanningstoot die zeer makkelijk overbrugt via een grote vonk (spanningsboog). Je kan het vergelijken met het aanleggen van startkabels aan je autobatterij, dat geeft ook vonken. Of die parafoudres dit probleem verhelpen, moet je maar even opzoeken. Maar het lijkt me wel sterk. Alles uittrekken, en de stekkers voldoende ver van de stopcontacten afhouden, is dus inderdaad de beste methode.

    Anderzijds dacht ik wel dat schade door blikseminslag op het electriciteitsnetwerk gedekt wordt door de brand/stormverzekering, of is dat niet altijd zo? Lijkt me dus niet dat je er overdreven paranoïa moet van worden. Que sera sera.

    #187020
     Anoniem
    Inactief

    @Jako, zie nu pas dat je uitgebreid gereageerd hebt. Fijn, al die informatie. Ik blijf dus alle stekkers eruit trekken bij dreigend onweer. Gelukkig komt onweer hier niet zó vaak voor, en je ziet het altijd aankomen.

    #187006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk zo’n parafoudre, koud gemonteerd was het prijs, fini parafoudre, ook de bedrading in de groepenkast en tevens nog voor een 10 mille schade aan andere apparaten.

    Résumé, tegen het geweld van bliksem is geen enkele beveiliging bestand, ook boilers, wasmachines, drogers en de CV zijn aangesloten op het net. Gaan we die er ook allemaal uittrekken ?
    Voordat we daarmee klaar zijn is de bliksem voorbij !

    Hoofdschakelaar afzetten helpt ook weinig, als de bliksem 10km kan overbruggen zal die laatste cm ook nog wel lukken. Wellicht een kortsluiting van de draden en naar aarde met minimaal 6mm² (nadat de hoofdschakelaar is afgezet natuurlijk)

    En dan nog, de bedrading binnenshuis blijft kwetsbaar voor inductie.

    #187005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je had pech. Een bliksem kan ‘slechts’ 10.000 ampere zijn, maar ook 10 miljoen. Tegen die laatste helpt niks en 10kA kan zelfs een standaard stopcontactfilter verwerken.

17 berichten aan het bekijken - 1 tot 17 (van in totaal 17)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?