metselen met gips

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #198629
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afgelopen week was ik op een bouwplaats, en zag dat de brique creuse vermetseld werd met gipsmortel. Had dit nog niet eerder gezien.
    Nou is daar wel iets voor te zeggen (scheidingswand op een houten verdiepingsvloer) maar toch, het voelt vreemd aan.

    wie heeft daar ervaring mee? Voors en tegens. Ik ben benieuwd.

    Wilm

    #198630

    Zolang die houten vloer maar ondersteund wordt door veel stevige balken zoals je die in oude boerderijen of in 17e eeuwse pakhuizen aan de Amsterdamse grachten tegenkomt zou ik zeggen: waarom niet? Het is soms een wondertje om te zien hoe met behulp van Fix & Finish (toch ook een soort gipsachtige bouwlijm) en bouwelementen grote ruimtes in recordtijd worden voorzien van kamers. Maar zodra er maar iets van beweging in de ondergrond zou kunnen komen zou ik kiezen voor de sandwich opbouw met gipsplaten met een houten of metalen frame. Dat metselen van briques met gips is overigens niet ongebruikelijk: ” Traditionnellement, elle se monte au plâtre ou au mortier de ciment, ce qui rend sa mise en œuvre très bon marché. Dans les lieux humides, elle résiste très bien si elle est montée et recouverte avec du mortier de ciment.” Aldus een passage in een boek van de uitgeverij Eyrolles.

    #198631
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuk dat je wat hebt gevonden Rob. Aardig boek ook trouwens.

    Bij nazoeken op internet kom ik wel foto’s tegen waarbij de briques met gips zijn gemetseld. Maar langs díe weg kom je van alles tegen, ook de slechte oplossingen, zeker bij de bricolage-sites, dus daar wil ik niet op blindvaren.

    Vanmorgen bij de bouwmaterialenhandel geweest en daar vertelde men dat het inderdaad wel vaker zo wordt gedaan.

    Wilm

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?