Met warme voeten in de geschiedenis

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 7 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #199306
     Anoniem
    Inactief

    Ik bezig om onze keuken in oude luister te herstellen. Heb via le Bon Coin een partijtje prachtige oude cementegels uit begin vorige eeuw op de kop weten te tikken. In de huidige situatie heb ik een betonnen vloer waarop deze tegels bevestigd moeten gaan worden. Maar niet nadat ik de vloer heb voorzien van een verwarming opdat ik met warme voeten aangenaam van de geschiedenis kan gaan genieten. Daarom wil ik mijn toevlucht nemen tot de moderne technieken der elektrische vloerverwarming.

    Ik heb mijn oog laten vallen op het systeem waarbij je relatief dunne (6 mm.) drukvaste isolatieplaten kunt combineren met een kabelmat (voorbeeld: http://www.badkamer.nl/magnum-isolatie-platen-en-folie-geschikt-voor-vloerverwarming/obj26104)
    Volgens de leverancier kan ik het beste de cementtegels samen met de verwarmingsmat in een laag flexibele tegellijm leggen die op de isolatieplaten moet worden aangebracht. De oppervlakte van het te verwarmen vloergedeelte is ongeveer 11 m2.

    Heeft iemand ervaring met deze manier van werken? Of is er iemand die zegt: hoe haal je het in je hoofd? Ik hoor het graag.

    Dank alvast,

    Aart

    #199307
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik had hier een foutmelding, verplaatst naar “Over het forum en de website”

    janv

    edit 19-02-20 00:47

    #199308
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je bedoelt Jan, dat je jouw reactie op Aarts bericht hebt verplaatst, niet het hele onderwerp. Althans dat neem ik aan. Het was even puzzelen voor mij, tot ik in de door jou genoemde rubriek zag staan dat jij geschrokken was van een melding over deze website.

    Frans

    #199309
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dag Aart, hoe dik zijn de tegels en hoe hoog mag de vloer opbouw worden? Dus hoeveel centimeter kan je omhoog? Je wilt voorkomen dat je de massa beton gaat verwarmen, dus moet je isoleren. 6mm -waarbij een deel ook nog speciale hechtingcement is-, is erg weinig.

    Je hebt vast geen zin het beton eruit te halen , te isoleren en opnieuw te storten.

    #199310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je zult onder de electrise matjes een laag isolatie moeten aanbrengen van tenminste 8 cm. Anders verwarm je de bodem, de vloerplaat of de kruipruimte.

    #199311
     Anoniem
    Inactief

    Dank voor reacties.
    Ik ben het er mee eens dat ik beter een paar centimeter isolatie kan aanbrengen dan de voorgestelde 6mm. Maar ja, er ligt een betonnen vloer die ik niet wil wegslopen. Heel veel hoger kan ik niet ivm hoogte aanrecht. Kortom, roeien met de riemen die er zijn…
    In dat kader dus mijn vraag: Heeft iemand ervaring met of suggesties over de ‘oplossing’ van de drukvaste isolatieplaten (zie hier http://www.magnumheating.nl/producten/33-1-isolatie/p-239-MAGNUM+isoplate) die, hoe dun ook, tenminste nog enige isolatie bieden?

    Aart

    #199312
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog een gedachte:
    Als de betonplaat mede opgewarmd wordt dan vind ik dat niet zo erg. De betonplaat kan dan als een soort warmtebuffer werken, als chauffage à accumulation of à inertie, zoals een ouderwetse tegelkachel. Alleen moet dan de onderkant van deze betonplaat geïsoleerd worden om niet ook de kelder (of kruipruimte) te verwarmen.

    #199313
     Anoniem
    Inactief

    Dank Christian.
    Er zit geen kruipruimte of kelder onder de keukenvloer. Het is een ‘zwaar bewapende’ betonvloer van, ik schat, zo’n 10 cm, die op grond is gestort. Een hels karwei om die weg te breken. Vandaar dat ik overweeg te kiezen voor het minste kwaad hoewel ik weet dat het niet optimaal is.

    #199314
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Aart,

    Mijn suggestie gaat je geen plezier doen, maar ik wil deze toch ter overweging geven.

    Naar mijn persoonlijke mening gaat alles wat je qua vloerverwarming op die bestaande mop beton gaat uitvoeren, uiteindelijk zwaar tegenvallen, gewoon als gevolg van de té beperkte bouwhoogte die tot je beschikking staat. Uiteindelijk stook je straks het overgrote deel van je energie de grond in. En dan krijg je de teleurstelling van een combinatie van hoge elektriciteitsrekening en koude voeten. Plus nog de vraag of je je vloertegels op een extreem dunne tussenlaag wel goed en blijvend vast krijgt.

    Overigens, verkijk je niet op het verbruik van een elektrische vloerverwarming! Ik heb daar in mijn omgeving al sterke staaltjes van gezien. Dus als je teveel warmte kwijtraakt onder de vloer worden die warme voeten een erg dure grap.

    Kortom, ik zou in jouw geval één van twee dingen doen. Óf de vloerverwarming vergeten en je tegels gewoon op de bestaande betonvloer leggen, óf de boel grondig aanpakken en een vloerverwarming aanleggen volgens de regelen der kunst.

    Dat laatste betekent, de bestaande betonvloer eruit hakken, en een nieuwe vloerverwarmings-sandwich maken die is aangepast aan de aard van je gebouw. Dus meer of minder diep uitgraven, al dan niet kiezels met al dan niet drainage erin, isoleren met XPS onder beton of kurk op kalk, vloerverwarmingssysteem en tegels erop in lijm of mortel.

    Natuurlijk hakt niemand voor zijn plezier een betonvloer uit, maar als je een compressor op aanhanger met pneumatische hamer huurt ligt zo´n vloertje van 11 m2 eruit voordat je het weet. En dan heb je de basis voor goed werk.

    Salutations, Jos

    #199315
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haha die Jos!
    Nog consequenter dan ik.

    #199316
     Anoniem
    Inactief

    Ja, ja, dank heren. Ik vrees dat ik door de bocht moet. Ach, het is tenslotte maar 11 m2. Ik kan niet wachten…

    Nu ik dan toch uw aandacht heb, zou ik graag willen weten of jullie een concrete suggestie hebben hoe ik die vloer vervolgens zou kunnen opbouwen.

    Het gaat om een vloer in een voormalige grange die rechtstreeks op de (klei)grond is gestort.
    * Hoe diep moet de vloer worden uitgegraven?
    * Op welke manier, met welke materialen dient de vloer vervolgens te worden opgebouwd? Er moeten uiteindelijk 2 cm. dikke 14/14 cementtegels op gelijmd worden.

    Dan nog even een vraag over de vloerverwarming zelf. Jos schreef dat hij in zijn omgeving nogal wat verontrustende berichten heeft gehoord over de consumptie van een elektrisch exemplaar. Geldt dat ook wanneer er zo’n stevige isolatie onder is gelegd? Of is het dan redelijk te doen? Ik heb nl. helaas alleen de mogelijkheid om een elektrische verwarming aan te leggen.

    Vragen, vragen. Dank alvast voor een antwoord.

    Aart

    #199317
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Aart,

    De uit te graven diepte is afhankelijk van de opbouw van de nieuwe vloer, die weer bepaald wordt door de aard van de bestaande muren en de toestand van de bodem.

    In extremen gesproken, je bestaande huis kan op kurkdroge grond staan met muren van basalt, graniet of klinkers. Dan heb je geen enkele zorg over vocht en kun je gerust een dampdichte betonvloer storten. Echter, je huis kan ook op een natte bodem staan met poreuze muren van kalk, krijt of leem. In dat geval moet je een ademende vloer aanleggen, omdat een dampdichte vloer het optrekkend vocht je muren in zou jagen. Omdat je zelf al praat over cement tegels ga ik even uit van het gemiddelde geval. Maar als je de betonvloer eruit hakt en je graaft een kuiltje eronder dat direct vol water loopt moet je méér doen.

    Een ander ding is de aard van je vloerverwarming. Persoonlijk heb ik iets tegen electrische vloerverwarming. Het is de allerduurste vorm van energie, en als de heer Hollande nog wat langer de baas blijft mag je rekenen op extra energieheffingen. Als je éénmaal electrische vloerverwarming hebt aangelegd ben je daar met handen en voeten aan gebonden. Heb je daarentegen buizen voor vloeistof in je vloer gestort, dan kun je later altijd kijken hoe je die verwarmt: warmtepomp, geothermie, zon, olie, gas, hout, pellets, whatever. Dus in jouw geval zou ik so wie so een leidingnet aanbrengen. Die paar meter multicouche leiding zal je ook de kop niet kosten. En je kunt nog steeds van die electramatjes onder je tegels lijmen als je dat met alle geweld wilt.

    In jouw geval zou ik de vloer zo´n 35 cm onder het afwerkingsniveau van de nieuwe vloer uitgraven. Dan allereerst een laag van ongeveer 10 cm kiezels erin, om de capillaire werking van het optrekkend vocht te breken. Als je ondergrond echt heel nat is, drainageslangen in de kiezels die je door de muur heen naar buiten aan het daglicht brengt. Zoiets heet in FR een hérisson ventilé.

    Daarop een betonvloer van ongeveer 7 a 10 cm. Ikzelf leg dan eerst een laagje van zo´n 2 cm relatief dikke beton op de kiezels, om zeker te zijn dat dit niet tussen de kiezels zakt. Daarop een krimpnetje en dan de dunnere beton erop tot je op een totaaldikte van 10 cm zit. Je zit nu met een gladde vloer, zo´n 15 cm onder het niveau van de uiteindelijk afgewerkte vloer. Als je ondergrond heel vochtig is en de vloer moet ademen, dan geen beton maar kalkmortel, en wapenen met bamboe en niet met ijzer.

    Op die gladde vloer leg je een laag isolatiemateriaal. Als de boel niet te veel hoeft te ademen gebruik je XPS, 2 lagen van 4 cm om en om, voor een totaal van minimaal 8 cm. Anders geperste kurkplaten. Ook stroken tegen de muren, om de bovenvloer los te houden van het opgaande werk.

    Op het isolatiemateriaal, de leidingen voor de vloerverwarming, bijvoorbeeld 16 mm multicouche, die je vast zet met van die U-vormige krammen. Het voordeel van multicouche is dat het na buiging in vorm blijft en dat het geen zuurstof doorlaat. Daarom ideaal voor vloerverwarmingsbuizen. Buizen lekker dicht naast elkaar, zeg 10 cm hart op hart, dan kun je de vloerverwarming op ultralage temperatuur bedrijven.

    Tenslotte werk je de vloer af met je tegels, direct in een laag mortel over de vloerverwarmingsbuizen heen. Bij een ademende vloer kalkmortel, anders kan cement ook.

    Als je ook electrische matjes wilt installeren kun je in plaats van de tegels direct in de mortel leggen, een afwerklaag over de vloerverwarmingsleidingen plus isolatieplaten storten en deze vlak afreien om er later je matjes plus tegels op te lijmen. Maar ik ga persoonlijk simpelweg voor de buizen.

    Hoe dan ook, op deze manier met een dikke laag isolatie eronder heb je een optimale aanleg voor je vloerverwarming.

    Salutations, Jos

    #199318
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Prima, die Jos.
    Degelijke voorstellen.
    En Aart, als je dan toch 35cm diep uitgraaft dan kan je ook 50cm diep uitgraven en des poutrelles et hourdis met daaronder een dwars beluchtte (verloren) kruipruimte aanleggen.
    Hebben wij in een vertrek van ons huis (afb. 2 en 5)ook gedaan, maar dan zonder vloerverwarming.

    Hoe zeggen de Bataven toch:
    Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

    #199319
     Anoniem
    Inactief

    Zeer bedankt Jos voor je meer dan degelijke beschrijving. Kan ik heel goed mee uit de voeten.
    En ook Christian, dank voor de aanvulling, al kon ik ‘ons huis’ niet geopend krijgen… 🙂

    #199320
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Aart,
    nog eens gecheckt, bij mij opent de link wel. Het gaat om:
    http://www.klussen-in-frankrijk.eu/0822-poutrelles-et-hourdis.html
    En, zoals gezegd, de afbeeldingen 2 en 5 laten zien wat ik bedoel.

    #199321
     Anoniem
    Inactief

    Dank Christian. Zo lukt het wel. Wat prachtig gedocumenteerd weer!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?