Met de camper door Frankrijk

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #195294
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij zijn de trotse eigenaars van een camper uit 1985. Nou ja, ’trots’, en nou ja ‘camper’. Hij heeft ons zo’n 14 jaar een droog onderkomen geboden tijdens onze vele reizen door Frankrijk – voor vakanties en huizenrondjes -, maar daar is abrupt een einde aan gekomen (waarover later meer). We hebben het over een heuse Hymermobil (uitspraak ‘Húmermobiel’, want het is een Duitser). Een zogeheten busmodel. De foto hier geeft wel een goed beeld (dat is op zich ook de bedoeling van een foto) van waar we het over hebben.

    We hebben aardig wat tijd in onze camper doorgebracht: in juni en juli van dit jaar was het zelf ons enige ’thuis’ toen we o.a. een paar weken op een camping in de Tarn verbleven. We waren een hele bezienswaardigheid met deze oude camper en onze oude Perzische poes op het dashboard. En daarvoor was het ook al niet alleen een vakantiemiddel voor ons. Tot 2012 was onze camper ons 2e vervoermiddel; aardig wat kilometers mee gereden toen, zeker omdat we op het Noord-Hollandse platteland woonden waar hooguit 1 bus per dag reed.

    Niet zelden heeft ‘Hummie’ ons genadeloos in de steek gelaten: van de te verwachten lekke banden tot een defecte dynamo of een gare wiellager, maar je raadt het al: dit gebeurt natuurlijk bijna altijd als we in Frankrijk rondrijden, zonder onze vertrouwde garage in de buurt. De absolute toppers waren in 2003 toen de distributiesnaar knapte en de motor geheel gereviseerd moest worden, en 2 jaar geleden, toen de koppelingsplaten en de versnellingsbak moesten worden vervangen. O, en een jaar later lag de motor alweer open om de olielekkages op te lossen. Weer 2500 Euro dichter bij ons faillissement. Ja, al met al hebben we met al die verbouwingen de aanschafprijs meer dan verdubbeld.

    Je zou dus kunnen zeggen dat zo’n beetje alles is vernieuwd en we er weer jaren tegen zouden moeten kunnen. Maaaaaaarrrrrrr! Toen kwam de storm van 28 oktober en ontdekten we 3 weken na dato dat het dakluik van 60×90 cm totaal was verdwenen, weggewaaid, compleet met het stalen mechanisme, niets meer van teruggevonden…. En het had nogal wat geregend de weken daarvoor. Alles onder het luik was zeiknat dus. Maar goed, de boel goed laten drogen en het gat dichtgemaakt met een stuk hout. Alles goed gezekerd en vastgezet, best trots, zag er goed uit, alles leek goed vast te zitten….. Maar ja, toen kwam er weer een storm, en dus weer alles nat. Niet zo erg als bij de oktoberstorm, zeker omdat we er een tafel met wat afwasbakken onder hadden gezet, maar toch.

    En om de waarheid te zeggen weten we (al een tijdje) niet of we hem ooit nog gaan ‘bewonen’, dus twijfelen we of de camper niet eens toe is aan een nieuwe eigenaar. Want wat ook niet meehelpt is dat het kabinet bezig is om de vrijstelling voor wegenbelasting te verhogen van 25 naar 40 jaar. 🙁 En dan betaal je toch weer ineens zo’n €600,- per jaar. En daar kun je ook hele leuke andere dingen voor doen….

    Heb je toevallig interesse? Mail me dan maar…..
    14sc2-Camper.jpg

    #195299
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kijk van dit soort verkoopverhalen zie ik er graag meer. Jammer dat ik mijn bekomst heb van campers om ongeveer dezelfde reden als jullie, maar anders …

    Frans

    #195302
     bosbess
    Deelnemer

    Inderdaad een leuk verhaal. Of het zo’n geschikt verkoopverhaal is, valt te betwijfelen. Maar wat is het een mooie camper! Ik geloof dat ik zelf niet zo makkelijk afstand zou kunnen doen van zo’n souvenir met zoveel trouwe dienstjaren. Is het niet mogelijk om hem zolang te bewaren tot jullie je droomplek in Frankrijk hebben gevonden met die 5 hectare grond? Dan kan je hem daar plaatsen en er bv. in slapen als je aan het verbouwen bent. Op de duur is het ook wel een origineel kippenhok…

    #195303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Of wat te denken van verhuren als “gitemobile”?

    #195297
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Frans & Paul: 🙂

    Bosbess: inderdaad niet een verkoopverhaal, maar het geeft wel aan wat er aan gedaan is. Het heeft ook niet zo heel veel zin om het rooskleuriger voor te spiegelen… Als we spoedig iets vinden en we hebben ‘m voor die tijd niet verkocht dan gaat ie zeker mee.

    #195298
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als jullie op zoek zijn naar een stek in Frankrijk, kun je met een camper ideaal rondtoeren, en hem dan een poos neerzetten in de omgeving waar je echt wilt kijken/kopen. Dit deden wij ook, een kleine Renault Estafette, die toen nog op veel plekken mocht staan buiten de officiele campings, was de ideale ‘uitvalsbasis’ om een frans bezit aan te kopen.

    #195296
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Tessa,

    ik ben weliswaar geen kampeer- en campervriend, maar zo’n schattig voertuig verdient het toch in ere hersteld te worden en dan zo gebruikt te worden als de anderen het beschreven hebben.

    Mijn oldie van ’76 is hier te zien:

    16828936lf.jpeg

    Ik moet die foto toch eens herhalen met het huis in de huidige toestand en een van mijn andere oldies op de oprit.

    #195295
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Onze ‘Hummie’ gaat zeker niet naar de sloop hoor! We kijken wel of er iemand toevallig belangstelling voor heeft, en anders verzinnen we vast wel een nieuwe invulling voor ‘m.
    Prettige dagen! Tessa

    #195301
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik hoop dat iemand mij hier antwoord kan geven. Wij zijn in het bezit van een Hymer S700, deze is zwaarder dan 3500 kilo. Wij willen dit jaar richting spanje en zullen dan door Frankrijk rijden. Vorig jaar zijn wij in Kroatië geweest via Oostenrijk, hiervoor hadden wij een blackbox nodig. Hoe werkt dit in Frankrijk, wij voelen er niet zoveel voor om bij elk tolhokje te moeten stoppen en moeten uitleggen dat wij zwaarder zijn dan 3500 kilo. Nu heb ik ergens gelezen dat je op rekening kunt rijden en dat dan achteraf de tol in rekening wordt gebracht waardoor je bij de tolhokjes gewoon kunt doorrijden.

    Heeft hier iemand ervaring mee of weet hoe dit werkt? of waar ik hier informatie over kan krijgen. Bij de ANWB winkel kwam ik niet verder.

    #195300
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Miertje,
    Kijk her eens: https://www.bipandgo.com/nl/

    #195304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben niet zo slim, maar tegenwoordig zijn alle tolpoortjes op credit/betaalkaart od het in Frankrijk onvermijdelijke cash. Waarschijnlijk wordt de hoogte c.q. gewicht gemeten en krijg je vanzelf een klasse toebedeeld. Ik word met mijn kampeerbusje steeds in klasse twee gezet. Zou dus geen probleem moeten zijn. Ik heb al meer dan twee jaar niemand meer gezien bij de tolhuisje. (of je moet problemen hebben en op de knop drukken)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?