Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
11 november 2013 om 22:11 #194912NoëSleutelbeheerderQuote:Een meerderheid (57%) van de Franse bevolking vindt dat het racisme in het land de laatste tien jaar is toegenomen. Een enquête hierover werd gehouden temidden van het politieke tumult over de racistische beledigingen van de uit Guyana afkomstige minister van Justitie, Christiane Taubira. Het gevoel van toenemend racisme zou zijn gevoed door de lagere tolerantie jegens immigranten en Roma-zigeuners. Niet meer dan 30% gelooft dat de Noord-Afrikaanse immigranten goed zijn ingeburgerd en 88% meldt dat de Roma-zigeuners slecht integreren
Wat ik me wel eens afvraag: zien ‘De Fransen’ de Hollanders ook als immigranten? En zien ze die Nederfransen liever gaan dan komen? We komen natuurlijk niet uit Noord-Afrika, maar zijn ook geen èchte Fransen. 😕
11 november 2013 om 22:17 #194913NoëSleutelbeheerderAls ik bij mijn “garagiste” kom, een man van in de vijftig met een kleine garage, word ik ongevraagd getrakteerd op opmerkingen over “étrangers” die lui, dom en onbetrouwbaar zouden zijn.
Toen ik eens meldde dat ik ook een “étranger” was, keek hij me met grote ogen aan. Néé, dat was anders. Ik had werk, was wit en niet lui.In de medische sector worden vooral niet goed Frans sprekende allochtonen vaak als tweederangs patiënten behandeld. Alleen al in mijn eigen dienst merk ik dat in hun dossiers veel minder geschreven wordt: opnemen van de anamnese is moeilijk en uit angst voor afkeuring worden problemen verzwegen van de kant van de cliënt, er wordt weinig naar werkinhoud en werkbeleving gevraagd (niet interessant: laaggeschoold werk) en bovendien spreken Franse artsen nauwelijks andere talen. Bij de behandelende sector is het al niet anders: de consultduur is korten dan van autochtonen en ik hoor vaak dat er niet geluisterd wordt en dat ze zich afgescheept voelen.
Ikzelf heb trouwens nooit iets van discriminatie of afkeuring gemerkt. Men vond het goed dat ik moeite deed om de taal te spreken en te integreren. Maar dat geldt niet voor alle Nederlanders.
Steven
12 november 2013 om 11:02 #194914NoëSleutelbeheerderIk kan het bericht van Steven alleen maar onderschrijven. Ik heb nooit last gehad van discriminatie. De Fransen hebben veel respect voor de Pays Nordiques. Daar valt Nederland gek genoeg onder. Belgie niet.
In het ziekenhuis worden buitenlanders die slecht Frans spreken duidelijk anders behandeld. Vaak triest. Vaak word ik er direct bijgeroepen als een Belgisch, Nederlands of Engels kind opgenomen is. Keer op keer moet ik bijna van de daken schreeuwen dat ze langzaam moeten spreken. Vele Fransen hebben er geen idee van wat het is om in een ander land te verblijven met een vreemde taal. Empathie zero. Je pikt dan ook gelijk de lui eruit die wel gereisd hebben. Esprit ouvert, geduld en improvisatie.
Ingrid -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.