Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #210737
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een vraag betreffende onze fosse. Het is een betonnen put maar werkt nog prima, vanaf de keuken zit er nog een vetput tussen. vloeiveld gaat keurig de tuin in. De beluchting gaat via een regenpijp. Spanc heeft aangegeven dat het niet meer op norm is maar omdat het een maison secondaire is mag het zo blijven.
    Nu de vraag; sommige ochtenden (niet altijd) ruik ik het toch een klein beetje, nooit overdag of in de avond maar altijd vroeg in de ochtend tot pakweg negen uur. Nu ben ik eens gaan opletten bij de buren, die een hagelnieuwe tank hebben en waarbij de beluchtigspijp langs de kopse kant van het huis deels boven het dak uitsteekt. En jawel bij hen ruik ik dan ook een vaag fosse luchtje. Dus ook in de vroege ochtend.
    Vraag: hoe komt dit, heeft het soms te maken met luchtdruk?
    Willem

    #210745

    Willem, zo te lezen ben je de enige niet. Er zijn geruststellende mededelingen: “Mevrouw, mijnheer, dat betekent dat de micro-organismen in uw fosse hun werk goed doen”, advies om het traject van alle ontluchtingspijpen nog eens goed te inspecteren en er zijn ook constructiefouten bij de aanleg. Eén van de vele discussies op internet.

    #210746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hier stinkt het soms ook, heel onregelmatig. Ik troost me maar met de wetenschap dat alles nog lang niet klaar is. De ontluchtingspijp eindigt op twee meter hoogte en er zijn nog een paar beluchtingspijpen niet voltooid. Nog een heleboel te doen.
    wimb

    #210747

    En wanneer de ontluchtingspijp of schoorsteen niet hoog genoeg komt, vertrouw dan op de vindingrijkheid van de Franse ingenieur. Te hoge nieuwe bebouwing? Gewoon verlengen, ook al is het met een 45 graden tussenstuk. Gisteren gezien in Parijs, vanaf “Le Viaduc des Arts” in het 12e arrondissement. Een voormalige spoorbrug die nu als promenade plantée een langgerekt park van een kleine vijf kilometer is geworden. Ongeveer één toerist per kilometer en dat wil wat zeggen voor Parijse begrippen.

    #210748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou, dat verklaard wel het e.e.a. H2S gas is dus zwaarder dal lucht en zakt naar beneden.

    #210753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nou, dat verklaard wel het e.e.a. H2S gas is dus zwaarder dal lucht en zakt naar beneden.

    Puur uit nieuwsgierigheid “Is dat dan alleen ’s morgens zwaarder?”

    #210754

    Windstilte? Weinig tot geen natuurlijke trek in het schoorsteen/ontluchtingskanaal?

    #210755
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het gedrag van andere gazen in lucht hangt van een aantal factoren af.
    Temperatuur: het soortelijk gewicht van lucht hangt af van de temperatuur, en die is ’s ochtends anders dan overdag, terwijl die van de gassen uit de fosse septique praktisch niet variëren (aardtemperatuur).
    Vochtgehalte: het soortelijk gewicht van lucht is ook afhankelijk van het vochtgehalte, en dat is ’s ochtends ook anders dan overdag.
    En dan natuurlijk wind en windrichting. Denk eraan dat wind, die over een dak gaat, sterk van richting kan veranderen (volgt het dak en gaat aan de lei-kant naar beneden).
    Dus: er zijn een aantal factoren die moeilijk zijn in te schatten.

    En al dat is nog geen antwoord op de vraag: Waarom ’s ochtends, en niet overdag?

    #210763
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een voormalige spoorbrug die nu als promenade plantée een langgerekt park van een kleine vijf kilometer is geworden. Ongeveer één toerist per kilometer en dat wil wat zeggen voor Parijse begrippen.

    Dan ben je zeker daar geweest met een enorme onweersbui Rob, want wat je daar beweert is volslagen onzin.
    Ik ben er tig keer geweest ook nadat ik in Parijs woonde en je mag blij zijn als je op een zonnige dag nog ene plekje kunt vinden op een van de vele bankjes.
    Ik heb het vaak genoeg mee gemaakt dat het er te druk was om echt van de tuin te genieten.
    Het gazon beneden is met een zomerse dag overladen.

    Cees.

    #210764

    Cees, daar bovenop dat viaduct was het uitermate rustig en zonnig. Hetzelfde beeld beneden op straat. Hier was het nog het drukste, maar geen onvertogen geluid gehoord. Datum en tijd: 8-6-2018 rond 12 uur.

    #210768
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @ Krelis en Christian, ja absoluut zeker, alleen ‘smorgens, ben ook wel ‘savonds oplettend geweest maar dan niet. Wel weet ik inmiddels dat het in de loop van de nacht merkbaar wordt, zo rond 3 uur. En inderdaad, er moet geen wind staan ( en meestal is dat bij ons ’s zomers) Het moet wel met luchtdruk te maken hebben. \
    Willem

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?