Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 3 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #186481
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Mensen,
    Hedennacht heeft Orange zonder informatie vooraf onze livebox geupdated en het wachtwoord veranderd. Ook is de door mij toegekende naam veranderd. Na lang zoeken een klein venstertje gevonden met de title “breaking News” waar in vermeld wordt dat de eerste 8 digits van het lifebox wachtwoord het nieuwe wachtwoord is geworden!?

    Gekker kan het niet worden!

    Albert 87

    #186482
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat is één van de redenen waarom ik geen box van de provider wil, maar een eigen modem gebruik: dan ben je zelf de beheerder van je apparatuur, niet de provider en het bespaard ook nog eens € 3,- per maand.

    #186483

    Het enige voordeel van modemhuur: bij blikseminslag ergens in het ERDF réseau leggen zeker modems op het Franse platteland wel eens het loodje. Het ene merk of type kan overigens meer hebben dan het andere. Een huurmodem – ik weet niet hoe moeilijk of makkelijk Orange daar tegenwoordig mee omgaat – wordt vervangen door de provider, een eigen modem is voor rekening van de eigenaar. Voorkomen lukt (enigszins) met een goed parafoudre systeem voor stroom én telefoon. Alle stekkers er uit bij naderend onweer is nog beter. Maar je bent niet altijd thuis en soms kan het weer in een half uur volledig omslaan. Voor een paar tientjes koop je overigens op Marktplaats uitstekende modems van hooguit een paar jaar oud en dat is misschien uiteindelijk wel de goedkopere optie. Tenzij je alle diensten die de Franse providers in hun 3-in 1 pakketten aanbieden ook daadwerkelijk wilt gebruiken, dan zit je behoorlijk vast aan wat de provider als modem levert.

    #186484
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, modems zijn op de 2e handsmarkt regelmatig voor een habbekrats te koop. Ik heb 2 reservemodems liggen voor de prijs van 3 maanden modemhuur…

    #186485
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Modemhuur? Ik zit al een flink aantal jaren voor telefoon fix, internet, televisie en een paar mobieltjes bij SFR. Ik betaal daar GEEN huur voor de box. Althans wordt daar niets van vermeld op de factuur. Ik betaal voor telefoon fix (geen gesprekskosten), internet en televisie Eur 23,90 p/m.

    #186487
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ongehoord Albert. Ik vraag me af of er niets misgelopen is bij Orange, want normaal kan je dat niet noemen.

    Enne, modemhuur? Heh? Bestaat dat dan bij Orange? Nooit gehad, noch bij Bouygues, noch bij Free.

    #186488

    @ Gautier:

    ORANGE

    Tarifs en vigueur en France métropolitaine
    02/04/2015 au 08/07/2015

    Pagina 23:

    les modems et Livebox
    les accès internet tarifs TTC
    Livebox (location) 3 e/mois

    Voor hen die tijd over hebben: in Duitsland is al jaren een stevige (juridische) strijd aan de gang over wat “Router-Zwang” wordt genoemd, zie ondermeer dit verslag in DIE WELT (2013). Is de provider heer en meester over de verbinding tot en met modem/router, of alleen maar tot aan het fysieke eindpunt van de koperdraadjes/coaxkabel/glasvezelkabel bij de klant in huis. Inmiddels wil de Duitse overheid meer vrijheid, maar helemaal zonder haken en ogen is dat nog niet.

    #186490
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja Heren,
    Ik ben eigenlijk achteraf gezien toch wel geschokt. Ik begrijp dat er geüpdatet dient te worden. Maar als dat tenkoste gaat van mijn eigen password en toegekende routernaam gaat toch een beetje ver! Ik loop komende week even het Orange kantoortje binnen voor een klacht. Ja, ik betaal 3 euro voor huur, en heb die al 2 maal omgeruild voor een nieuwe. Binnen een uur een nieuwe.
    Ik houd jullie op de hoogte.

    Albert 87

    #186491
     Anoniem
    Inactief

    Even off-topic:

    Interessante gedachte, dat de firma O. een bestaand eigen wachtwoord kan uitlezen en veranderen … nou ja, “je suis Charlie root “. 😉

    Groet

    Peter

    #186489
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat ‘root’ nieuwe firmware in de box kan flashen waarbij bestaande informatie wordt overschreven betekent niet automatisch dat het wachtwoord ook remote uitgelezen kan worden.

    #186486
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Wachtwoorden, pincodes en dergelijke worden niet “as is” opgeslagen maar als resultaat van een hashfunctie. Daarmee wordt een gegeven wachtwoord getransformeerd tot een code, op zodanige wijze dat uit de code nimmer het oorspronkelijke wachtwoord kan worden afgeleid. Zie hier een uitgebreide uitleg.

    Ik ben het direct eens met de stelling dat het ongewenst is dat een provider zomaar de instellingen in uw box overschrijft, maar zó erg dat ze uw geheime wachtwoord kunnen uitlezen is het dus ook weer niet.

    Salutations, Jos

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?