Dit onderwerp bevat 14 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 10 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
30 november 2013 om 17:21 #189720Wim BavelaarToeschouwer
De jaarlijkse liefdadigheidsactie Les Restos du cœur zijn weer begonnen, waarbij vrijwilligers onder andere bij supermarkten voedsel inzamelen. Dit jaar zal vermoedelijk een nieuw record worden gevestigd door de uitdeling aan meer dan een miljoen personen die een beroep doen op de voedselpakketten. In haar weblog heeft Renée Vonk een uitleg gegeven van dit bijzondere jaarlijks terugkerende fenomeen. Bij twee supermarkten werd ik er weer mee geconfronteerd. Het ligt aan mij: ik zie bij de ingang drie dames startklaar klaar staan met plastic zakjes die ik dien aan te nemen. Het ligt aan mij, dat ik wat verbouwereerd sta van zoveel dwingende, ongetwijfeld tamelijk goed bedoelde dadendrang. De dames verwachten niet dat men weigert een zakje aan te nemen. Het ligt aan mij dat ik me begin op te winden over de welhaast perverse dwingelandij van de keurige dames die enkele weken per jaar ostentatief hun naastenliefde indringend manifesteren. Het ligt aan mij dat ik het dit keer nodig vond een neutrale opmerking te plaatsen en te melden dat ik niet aan de actie deel zal nemen. Het werd even heel stil bij het drietal en ik mocht doorlopen. Na mijn eigen boodschappen passeerde ik bij het verlaten van de zaak wederom het drietal, dat mij vervolgens iets te luid een recht harlijk prettige avond toewenste. Het ligt aan mij dat ik geen vrienden word van deze categorie dames.
Wim
30 november 2013 om 18:52 #189721NoëSleutelbeheerderJa Wim, de “Banque Alimentaire” heeft de afgelopen twee dagen actie gevoerd, aangekondigd in de media. Het siert je niet om in één week tijd de Franse bevolking te beschuldigen niet vrijgevig te zijn en nu deze reactie. Er zitten overigens onder onze medelanders in Frankrijk ook gebruikmakers van de “Resto’s du Coeur”, meer dan je denkt!
30 november 2013 om 19:54 #189722NoëSleutelbeheerderResto du coeur is wel een liefdadigheidsinstelling met de laagste ’turn over’ kosten dus er blijft weinig aan de bekende strijkstok hangen. De Fransen zijn niet zo ‘charity minded’ maar resto du coeur en telethon zijn superpopulaire. Ik zie heel wat gezinnen die RDC nodig hebben, helaas.
Ingrid30 november 2013 om 21:56 #189723NoëSleutelbeheerderIk kan Wim volgen. Liefdadigheid is 19e eeuws. In een moderne staat die er prat op gaat een goede structuur en degelijke sociale voorzieningen te hebben zou dit overbodig moeten zijn. Als dit niet zo is dan moet er aan de wetten gesleuteld worden, en niet met plastiekzakjes gezeuld.
30 november 2013 om 22:32 #189724NoëSleutelbeheerderZo denken de Fransen er ook over vandaar dat er zo weinig liefdadigheidsacties zijn in vergelijking met de AngloSaxon y compris Nederland. Maar ja er is zo iets als utopie en realiteit.
Ingrid1 december 2013 om 02:39 #189725NoëSleutelbeheerderOok ik werd erdoor overvallen, vrijdag. Even snel een sandwich halen -ik lunch nog steeds op z’n Bataafsch- en daar stonden ze. Het zakje werd mij in de hand gedrukt met een nadrukkelijke glimlach. Ook al omdat ze me kennen en snappen dat ik er niet onderuit kan want bekend in de regio.
Met Wim deel ik het ongemakkelijke gevoel dat ik ook altijd had als er in Nederland collectanten aan de deur kwamen, meestal voor allerlei vervelende ziekten of zielige kinderen.Maar de Restos du Coeur en de Banque Alimentaire vind ik goede instellijgen in de Franse meritocratie. Er blijft weinig aan de strijkstok hangen en ze voorzien in een behoefte.
Dus ja, het zakje met vooral verzorgingsprodukten gevuld want al ben je arm, minimaal lijfsonderhoud hoort erbij.
Steven
1 december 2013 om 10:37 #189726NoëSleutelbeheerderBonjour,
Quote:Quote uit yves op 30/11/2013 21:56
…In een moderne staat die er prat op gaat een goede structuur en degelijke sociale voorzieningen te hebben zou dit overbodig moeten zijn. Als dit niet zo is dan moet er aan de wetten gesleuteld worden, en niet met plastiekzakjes gezeuld…Hiermee ben ik het méér dan van harte eens. Het simpele feit dat er zoiets als RdC nodig is toont wederom aan dat hoe meer zaken bureaucraten proberen te regelen, hoe meer zaken ongeregeld blijven. Bureaucratie is een soort pest die zich steeds meer en meer begint te verspreiden.
Dat gezegd hebbend, als ik zo’n zakje onder mijn neus krijg dan heb ik er niet zo veel moeite mee dat te vullen. Allereerst omdat ik bewondering heb voor die vrijwilligers. Bovendien omdat ik nog elke dag blij ben dat ik in dit prachtige land mijn dagen kan slijten. Dat geluk krijg ik gewoon cadeau. Dus vind ik het geen probleem zelf ook iets weg te geven. No skin off my nose.
Salutations, Jos
PS: ik zou overigens wel eens willen weten wat anderen in zo’n zakje doen, bedankt voor de voorzet Steven.
1 december 2013 om 10:55 #189727NoëSleutelbeheerderJammer voor degenen die roepen dat een moderne staat sociale voorzieningen moet hebben om te voorkomen dat zij in aanraking komen met de behoeften van de minder fortuinlijken.
De komst van de ‘participatiesamenleving’ in Nederland zal onvermijdelijk een stormloop op de voedselbanken (een toen toen ik uit Nederland vertrok net opkomend verschijnsel) betekenen – En naar mijn bescheiden mening houdt het woord participatie ook in dat je je inzet voor je arme medemens, zoals onze geloven ons voorschrijven.geedit: op spel en typefouten
1 december 2013 om 11:19 #189728NoëSleutelbeheerderBonjour,
Quote:Quote uit ruudj op 1/12/2013 10:55
…zoals onze geloven ons voorchrijven…Ik ben geheel en al volslagen ongelovig en ben daar trots op. Ik maak mijn eigen keuzes en niemand schrijft mij iets voor.
Spreek voor uzelf alstublieft.Salutations, Jos
1 december 2013 om 11:27 #189729NoëSleutelbeheerderQuote:Quote uit Jos le Conseiller op 1/12/2013 11:19
Bonjour,Quote:Quote uit ruudj op 1/12/2013 10:55
…zoals onze geloven ons voorchrijven…Ik ben geheel en al volslagen ongelovig en ben daar trots op. Ik maak mijn eigen keuzes en niemand schrijft mij iets voor.
Spreek voor uzelf alstublieft.Salutations, Jos
….. Ook ik geloof dat er na mijn verscheiden slechts stof zal overblijven en dat er geen Grote Regelaar ons bestaan bestiert….maar kom wel voort uit een opvoeding waarin dit geloof, in sterkte opklimmend naarmate men generaties omhoog gaat, mijn normatieve denkraam heeft geformatteerd.
Steven
1 december 2013 om 11:31 #189730NoëSleutelbeheerderKan iemand mij het verschil uitleggen tussen Banque Alimentaire en Resto du Coeur en misschien nog andere organisaties die levensmiddelen en verzorgingsprodukten inzamelen want ik raak het spoor bijster.
Verleden week zaterdag werd ik ook overvallen met een verzoek om een zakje met bij voorkeur verzorgingsartikelen te vullen, terwijl gisteren bij dezelfde supermarkt de Banque Alimentaire een voorkeur had voor plats cuisinés.
Hoe gaat het met de uitdeling van die artikelen, allemaal apart ?
Kunnen mensen ook bij verschillende organisaties ingeschreven staan en zo dubbel ontvangen ?1 december 2013 om 11:33 #189731NoëSleutelbeheerder« Je voudrais rassurer les peuples qui meurent de faim dans le monde : ici, on mange pour vous. »
de Coluche1 december 2013 om 16:13 #189732bosbessDeelnemerOok ik snap niet waarom je je zou ergeren aan mensen die wél iets doen voor de medemens. Ook ik vind dat dit niet nodig zou moeten zijn en dat het een overheidstaak is. Ook ik heb een ongelooflijke hekel aan het monopolie dat sommige gelovigen menen te hebben op medemenselijkheid en sociaal gevoel. Als ik geef doe ik dat niet om een hemel te verdienen of uit angst voor de hel. Ik geef om een ander te helpen. Want ik dank god op m’n blote knieën dat ik door stom toeval die giften niet nodig heb.
1 december 2013 om 17:56 #189733NoëSleutelbeheerder@Corridor:
De Franse voedselbank (Banque Alimentaire) is de overkoepelende organisatie en levert aan alle hulpverlenende organisaties. Van Rode Kruis,Resto’s du Coeur, Petits frères des pauvres, tot aan kleine verenigingen in de buurt van Petaouchnok. In totaal zo’n 5200 verenigingen. Dat neemt niet weg dat lokaal ook van alles word georganiseerd. http://www.banquealimentaire.org/articles/les-associations-et-ccas-0067
De Franse Voedselbank is inmiddels ook aangesloten bij de Europese voedselbank, Nederland is daar ook bij.1 december 2013 om 18:24 #189734NoëSleutelbeheerderDank je wel Louise voor je link, wat ik me dan wel afvraag is welke organisatie verleden week zaterdag dan inzamelde.
groet, Corinne
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.