let op met update naar Windows 8.1

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #187987
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie nu een PC gebruikt met Windows 8 zal binnenkort vanzelf een update krijgen naar Windows 8.1 Voor installatie wordt al gewaarschuwd dat een taalkeuze ‘wellicht’ verloren gaat en dan opnieuw moet worden geïnstalleerd.
    Na installatie blijkt dat niet alleen de taalkeuze, maar ook de taal van het toetsenbord kwijt is.

    Heel ‘handig’ voor gebruikers van een Frans toetsenbord, want je moet eerst je wachtwoord intikken en pas daarna kun je instellingen aanpassen. Dat resulteert in een ‘password incorrect’ melding waar je niet doorheen komt.

    Je zult dan voor je Franse toetsenbord de corresponderende toetsen moeten zoeken op een US international keyboard, of eerst het wachtwoord uitschakelen. Maar bij gebruikers waar de update vanzelf start is het dan al te laat.

    Ach ja, Microsoft hè…

    #187988
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jako,

    Hartelijk dank voor je waarschuwing. Ik ga op voorhand het wachtwoord uitschakelen want een gewaarschuwd mens telt voor 2.

    Met vriendelijke groet
    Paul

    #187989
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zou ook even wachten. Heb dit niet gedaan met 1 pc (Nederlands) en het meeste werkt alleen de bank (ABNAMRO) niet meer. Inlogapparaat wordt niet meer herkend en eenmaal op de site is maar een deel actief. Onze Franse laptop staat nog op 8 en hier werkt alles normaal. Daar wachten wij dus nog wel even mee, bedankt Jako want hier hadden wij vast een taalprobleem gekregen,

    William / Orniac

    #187990
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb voor de zekerheid het NL toetsenbord geprint:

    #187991
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Net even getest met de ABNAmro e-Identifier2, en die werkt bij mij gewoon.

    Je moet wel even geduld hebben omdat na het inprikken van de usb stekker de installatieprocedure automatisch wordt gestart. ‘Uiteraard’ in de achtergrond zodat je het schermpje met ‘even geduld aub’ niet ziet. 😕

    #187992
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Jako
    Echt lang gewacht, maar ook op de ouderwetse manier (dus zonder kabel) kom ik via Windows 8.1 niet meer echt binnen bij de bank. Rekeningen ontbreken, menu’s werken niet meer , etc. Helaas.
    met een groet, William

    #187993
     Anoniem
    Inactief

    Dit kan soms ook nuttig zijn:
    http://claude.segeral.pagesperso-orange.fr/qwerazer/

    En dit voor de gemeenschappelijke toetsen op een Mac toetsenbord:
    http://docs.jmini.fr/notes/lettres-communes-claviers

    #187994
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er blijken ook volop problemen te zijn met niet-werkende netwerkadapters na de upgrade. Sommige problemen lossen eenvoudig op omdat Windows8.1 de verkeerde driver pakt. Voor anderen, zoals ondergetekende, is nog steeds geen oplossing. Fabrikant realtek claimt dat de driver Windows8.1 geschikt is, volgens HP ligt het aan Microsoft en volgens Microsoft aan HP. Dat ook andere merken problemen ondervinden is kennelijk geen reden om de oorzaak bij Microsoft te zoeken…

    Het betreft hier splinternieuwe notebooks die nu in de winkel liggen, maar na een upgrade geen netwerk/internet meer hebben via de ethernetpoort.

    #187995
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Niet alleen netwerkkaarten, maar ook geluid- en videokaarten raakten van slag door de upgrade naar 8.1. Kennelijk onverwacht, want fabrikanten en software-ontwerpers schoten onmiddellijk in de afschuif- en ontkenningsstand. Voor een aantal problemen die niet zouden kunnen ontstaan, komen nu in eens fixes beschikbaar. Hou ‘windows update’ daarom maar goed in de gaten.

    Frans (die daardoor weer met drie schermen kan werken, pfff)

    #187996
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn abnamro werkt weer (met usb kabel), moesten enkele dingen voor gebeuren maar zo te zien doet alles het weer,

    William, Orniac

    #187997
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit PaulGJ op 24/10/2013 13:22
    Ik heb voor de zekerheid het NL toetsenbord geprint:

    Paul, volgens mij heb je hier gewoon een engels-amerikaans QWERTY-toetsenbord geprint. Dit wordt inderdaad in NL het meest gebruikt. Maar het echte Nederlandse toetsenbord wordt alleen in België gebruikt. Het lijkt op een AZERTY, maar het is toch nét niet het Franse AZERTY. Volgens mijn Belgische collega’s is het bedoeld om Vlaams en Frans te typen.
    Of heb ik het fout?

    #187998
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Christian,

    Je hebt het niet fout maar ook niet helemaal goed. 😉

    Om verwarring te voorkomen maak ik even onderscheid tussen een toetsenbord (het fysieke ding waar je met je vingers aan zit) en een toetsenbordindeling (keyboard map, de manier waarop je besturingssysteem elke toets interpreteert).

    Allereerst is het van groot belang af te spreken over welke fabrikant het gaat. Zo zijn er verschillen in toetsenborden en toetsenbordindelingen voor één en hetzelfde land tussen Microsoft en Apple. En met die moderne “software keyboards” op tablets en smartphones komt daar nog een nuance bij.

    De oorspronkelijke discussie ging over Windows, dus pakken we even de officiële lijst met Windows toetsenbordindelingen. Kies een toetsenbord en beweeg er met de muis overheen om de indelingen onder CTRL, SHIFT, ALT en ALTGR te zien.

    Duidelijk wordt dat er wel degelijk een specifieke NL toetsenbordindeling bestaat. Dat wist ik al, want ik heb hier nog een oude IBM laptop met zo’n NL QWERTY toetsenbord. Het “keyboard NL” staat specifiek in de productcode.
    Voor Belgie bestaan er overigens twee toetsenbordindelingen en die zijn beide AZERTY.

    De Engelse toetsenbordindeling verschilt subtiel van de Amerikaanse, en dat laatste bestaat in een speciale internationale variant met dode toetsen voor de accenttekens. Als een computer geen specifiek nationaal toetsenbord heeft maar het algemene “standaard” QWERTY toetsenbord kiezen we in Europa het liefst voor de “US INTERNATIONAL” indeling.

    Overigens typ ik dit op een Duits QWERTZ toetsenbord. 😀

    Salutations, Jos

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?