Les Journées du Patrimoine 2013

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Franse monumentendagen 14 en 15 september

Het programma per regio

janv

Noë
    Sleutelbeheerder

Hartelijk dank, wij gaan zeker monumenten bekijken in onze regio.

Noë
    Sleutelbeheerder

Als Parijzenaar heb ik uiteraard keuze te over. Dit jaar heb ik er o.a. voor gekozen om “Bercy” eens binnen te springen. Het foeilelijke gebouw (smaken verschillen uiteraard) waar zomaar eventjes zeven ministers hun bureau hebben. Heel interessant dat wel, veel bijgeleerd, en eindelijk weet ik nu waarom bovenop een grote schijf onhandig hangt te balanceren – het is een helikopterplatform. Beetje populistisch werd het wel toen we de bureau’s van de ministers rondgeleid werden, jawel, alle zeven. Dat hoort bij een présidence normale, neem ik aan, het volk dat eigenhandig controleert of het pluche van de zetels niet te zacht is.
    Het werd me wel al snel duidelijk dat de excellenties van de gelegenheid geprofiteerd hadden om boeken ‘achteloos’ op hun bureau te laten liggen. De hoofdvogel werd hier afgeschoten door Fleur Pellerin die het presteerde een biografie van François Hollande op een hoekje van haar bureau te leggen. Een kus van de meester en een bank vooruit voor Fleur! Ik kwam even niet meer bij van het lachen. De zilveren medaille gaat naar Montebourg die gewoon zijn eigen boekje prominent op zijn bureau had liggen. Tja, zo kennen we onze Arnaud ook weer. En Cazeneuve (de stand-in voor Cahuzac) krijgt dan weer de prijs voor het mooiste bureau. Die waren origineel van Michel Charasse. Die werd indertijd ook uit de PS gezet, waarmee de cirkel met Cahuzac weer rond is.

Overigens nog een leuke anekdote. Ander bezoekje, aan het Institut de France. De wachtrij werd op een gegeven ogenblik nogal lang door de obligate veiligheidscontrole aan de ingang. Geen probleem, toen ik net moest passeren hadden de gardiens er genoeg van, en trokken ze doodleuk de stekker van de metaaldetector uit het stopcontact. Gedaan met dat vervelende gepiep, en iedereen veilig verklaard. Het Instituut werd daarentegen vogelvrij verklaard, onbegrijpelijk.

Noë
    Sleutelbeheerder

Hay wij zijn vanmiddag naar Chateau Walmath geweest in de buurt van La Jonchere in de Creuse.
    Wat een bedoening zeg honderden auto’s en geen parkeerplaats, duidelijke Creusoise instelling, liever geen bezoekers. Prachtig klein Jagd Chateaux, mooi van binnen en van buiten, zoals de omgevende orangerie en ander voorheen mooie gebouwen konden wel wat aandacht hebben, maar verder erg leuk.

Vind het altijd leuk deze dag.

Albert 87

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?