Lekkende septictank

Dit onderwerp bevat 24 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #211412
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste mensen,

    Al enige tijd hebben we een probleem met de septictank. Deze lekt net onder de uitstroomopening.
    (Veroorzaakt door langzaam verzakken van de tank, waardoor de aansluiting van de pijp op de tank is gaan lekken.
    De tank staat in de kelder.


    (de tekening geeft 2 deksels weer, bij ons is het er 1, in het midden)

    Wat hebben we al geprobeerd:
    Repareren lek:
    Het totale waterniveau tijdelijk in de tank laten zakken (door weg te pompen) zodat de vloeistofspiegel onder de plek van de lekkage komt. Daarna de omgeving van de lekkage met Javel gereinigd. Nagespoeld en “Kelderdicht” cement aangebracht. Helaas bleek dat niet te helpen. Daarna een actie met in rubberseal gedrenkte matjes. Helaas ook dat werkt niet.

    Vervangen van de tank is geen optie: past niet door de deuropening van de kelder. Ws. dus geplaatst en daarna de beganegrondvloer aangebracht.
    En nog een argument om het niet te vervangen: er is aangekondigd dat de hele septic-installatie op termijn aan de Europese eisen moet voldoen, dus als je nu de septic-tank vervangt mag je ws. over een paar jaar dat weer gaan doen.

    Het laatste idee wat ik had: een dompelpomp in het ‘schone’ compartiment hangen en zorgen dat de waterspiegel onder het punt van de lekkage blijft. Helaas werkt deze optie niet, want de opening naar het ‘schone’ compartiment is te klein om er een pomp in te hangen.
    En de dompelpomp in het ‘vuile’ compartiment hangen wil ik liever niet, omdat ik dan ongezuiverd water naar de straatriolering loos.

    We zijn momenteel een beetje uitgeput qua ideeën. Heeft iemand soms nog een idee hoe we de lekkage kunnen stoppen of althans dat er geen lekkage meer optreedt?
    De reden om aan de lekkage wat te doen is de geur + het trekt vliegen en muggen aan.

    #211424
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik heb dit niet zelf verwerkt.

    weber easyrepair lekkage reparatieset

    janv

    #211425
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat voor materiaal is die tank en die buis/doorvoer?
    In de jachtbouw werken wij ook met tanks en gaatjes tot mangaten die allemaal waterdicht moeten zijn.

    Welke diameter heeft de buis.
    Meest simpele oplossing is een flenskoppeling.

    Cees.

    https://www.google.com/search?client=firefox-b&biw=1600&bih=786&tbm=isch&sa=1&ei=08d_W5mHDavZgAakp4K4Bg&q=flensdoorvoer&oq=flensdoorvoer&gs_l=img.3…3714.6143.0.6701.10.9.1.0.0.0.127.945.4j5.9.0….0…1c.1.64.img..0.0.0….0.ucpZE9NKivc#imgrc=arGttUwC_Td3MM:

    #211426
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sikaflex ertussen en lekt nooit meer.
    Wel een stukje soepele slang aanbrengen tussen de tank-koppeling en de verdere leiding.
    Dan kan die tank bewegen wat tie wilt 🙂

    #211427
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het is een ronde tank van beton. De uitloopbocht is van PVC (100 mm), welke later overgaat in een asbest buis.

    Gaat een flenskoppeling passen bij een ronde tank? Een flenskoppeling heeft als ik het zo bekijk een plat vlak nodig.

    #211428
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Probleem dat de laatste tijd opnieuw weer speelt: scheuren in de tank. Ik vermoed vanwege de uitstroompijp die niet meegeeft.

    #211429
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als ik dit zo zie zou ik helemaal niet gaan lopen jadokussen.
    Dat ding barst steeds verder totdat je garage een keer vol stront ligt.

    Ik zou er een nieuwe inzetten en dan volgens de laatste normen die er zijn.
    Het lijkt me zeer sterkt dat als jij anno 2018 een nieuwe tank plaatst dat ze je in 2020 verplichten een nieuwe te plaatsen omdat de normen weer vananderd zijn.
    Meest gebruikelijk is dat als er wijzigingen komen in de norm, die geld voor alles wat vanaf dan nieuw gebouwd wordt.
    (Al die voorraad tanks die bij bedrijven staan zouden dan weggegooid moeten worden??? )

    Maar als je daar toch je bedenkingen over hebt zou ik ……

    Een stuk pvc of nylon met uitwendige schroefdraad opzoeken inclusief flensplaten.
    Met een stukje triplex een malletje maken van de ronding binnen in de tank.
    Een stuk eiken of Azobé pakken en de ronding er poisitief op afschuren/zagen/slijpen.
    Dan een gat erin waardoor je de buis kunt steken.
    Dan heb je in principe een vulling tussen de platten flens en de betonnen wand.
    De oude buis er uit slopen.
    Die asbest buis tot hoever je kunt gaan weghalen (weg met die rotzooi)
    Dan het gat goed schoonmaken.
    De nieuwe buis met flens en veul sika er van vanbinnen uit doorsteken.
    Rondom aan de buitenkant weer sika.
    De flens er op draaien en flink aandraaien.

    Let wel op dat je een buis neemt die makkelijk aan te sluiten is op de volgende.
    Bijvoorbeeld een flexibele met slangklemmen.

    Maar voor de duidelijkheid, ik ging toch voor optie 1.

    Wat denken de anderen ervan?

    Cees.

    PS. Ga eens bij Frans Bonhomme langs.
    Die zijn zo’n beetje marktleider met die handel.
    Zij zullen je zo kunnen zeggen welke wel en welke niet.
    Zij hebben ook tal van flens-stukken en noem maar op.

    #211437
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt Cees voor je uitgebreide antwoord.
    Het liefst zou ik voor jouw optie 1 gaan.
    Maar bij mijn weten mag je geen septictanks meer in huis (kelder) plaatsen.
    Daarnaast, de oude tank kan niet door de deuropening.

    #211439
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan bouw je toch de nieuwe waar die wel mag en die ouwe mep je aan stukken 🙂

    Cees.

    #211440
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zit er een fatsoenlijk vloeiveld aan deze tank?

    #211442
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De hyidige afvoer gaat naar de regenwaterafvoer in de straat.
    Er is geen ruimte voor een vloeiveld of tank in de tuin. (Of ten koste van zeer grote inspanning: het verwijderen van de grote noten- en kersenbomen in de tuin. Daarbij ligt de tuin hoger dan de beganegrond van het huis.)

    #211443
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan snap ik dat je de situatie liever niet wilt wijzigen, hoe imperfect ook. Maar ik zou maar wel gaan sparen, want je komt een keer aan de beurt. Of je moet het geluk hebben dat er een vuilwaterriool wordt aangelegd…
    Je weet wel zeker dat die tank structureel stabiel genoeg is en je niet straks tot je knieën in de ellende staat?

    #211445
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voorlopig lijkt alleen de aansluiting en de bovenrand stuk te gaan.

    Het zal er geen relatie mee hebben, maar het volgende schiet mij te binnen: als ik voor de winter de wc-pot leegschep en voor zie van een zak met zand, staat er aan het eind van de winter toch vuil water in de pot.
    (Het waterreservoir is uiteraard ook leeggemaakt).

    Alleen het toilet is op de septictank aangesloten.

    #211450
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dan zou je een betere schets moeten maken van de situatie.
    Water kan niet omhoog kruipen, dus als je fosse lager staat komt het daar niet van.
    Als dat wel het geval is kan dus de fosse teruglopen.

    Cees.

    #211453
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Maar als je daar toch je bedenkingen over hebt zou ik ……

    Een stuk pvc of nylon met uitwendige schroefdraad opzoeken inclusief flensplaten.
    Met een stukje triplex een malletje maken van de ronding binnen in de tank.
    Een stuk eiken of Azobé pakken en de ronding er poisitief op afschuren/zagen/slijpen.
    Dan een gat erin waardoor je de buis kunt steken.
    Dan heb je in principe een vulling tussen de platten flens en de betonnen wand.
    De oude buis er uit slopen.
    Die asbest buis tot hoever je kunt gaan weghalen (weg met die rotzooi)
    Dan het gat goed schoonmaken.
    De nieuwe buis met flens en veul sika er van vanbinnen uit doorsteken.
    Rondom aan de buitenkant weer sika.
    De flens er op draaien en flink aandraaien.

    Als je toch wilt repareren is de aanpak van Cees hierboven natuurlijk uitstekend. Ik wil hoogstens nog een kleine suggestie doen voor een iets eenvoudiger te realiseren oplossing.

    Als ik die foto’s zo bekijk is die situatie niet altijd zo geweest. Met andere woorden, het lijkt mij dat er in het verleden ook al iemand aan die buis aan het repareren is geweest. Waarschijnlijk om hetzelfde probleem, namelijk lekkage veroorzaakt door scheuren veroorzaakt door de zakkende tank. Die PVC bocht heeft daar vast niet vanaf het eerste begin zo gezeten, dat spul dateert uit een ander tijdperk dan de betonnen fosse en de asbest pijp. Dus, wat er verder ook gedaan wordt, er moet een flexibel stuk tussen fosse uitloop en afvoerpijp komen, anders blijf je bezig en is er bovendien het risico dat de bovenkant van de fosse wordt “opgedrukt” langs de scheurlijn die je nu al ziet.

    Persoonlijk zou ik allereerst proberen de PVC pijp uit de uitloop van de fosse te verwijderen en dat gat schoon te maken. Het zou mooi zijn als je een rond gat overhield met een diameter iets groter dan een standaard PVC buis, bijvoorbeeld 110mm voor een 100mm buis, of 135mm voor een 125mm buis. Belangrijk is dat het gat goed schoon en stabiel is, dus geen korrelige, afbrokkelende of poederende beton.

    Als dat klaar is en je steekt een stuk buis in de fosse houd je rondom een kier van zo’n 5mm over. Iets meer mag ook, minder liever niet. Voor het vervolg bezorg je jezelf een aantal kokers Sikaflex-222, Teroson of vergelijkbaar. Dat is een zelfdrogende rubbersubstantie die onder andere wordt gebruikt voor het verlijmen van carrosseriedelen. Het blijft flexibel als rubber maar is vrijwel niet meer uit elkaar te krijgen.

    Dat dichtmiddel breng je lekker dik aan op de binnenkant van het gat en de buitenkant van de buis, en daarna schuif je met een draaiende beweging de buis in het gat. Tenslotte spuit je het dichtmiddel nog eens ten overvloede in de kier zodat het er overal uit puilt. Extreme klonten wegnemen en minstens 24 uur laten drogen. Je hebt nu een PVC uitloop die gegarandeerd vloeistofdicht in de betonnen fosse zit, en flexibel genoeg is om de verschillen in materiaaleigenschappen (krimp, uitzetting) te compenseren.

    Tenslotte gebruik je de standaard PVC bochten, verloopstukken etcetera om je nieuwe uitloop op je bestaande afvoerbuis aan te brengen, maar zodanig flexibel dat een verdere verzakking van de fosse niet opnieuw tot dezelfde problemen leidt. Breng voor de zekerheid een schuifmof (manchon de dilatation) aan. Succes met de klus!

    Salutations, Jos

    #211454
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De WC staat op de begane grond, de tank dus in de kelder.
    Maar ik heb geen idee hoe diep de vloeruitloop van de WC naar beneden gaat (of te wel hoeveel afschot er in de afvoerleiding zit. WC loopt wel altijd goed door.

    N.a.v. het advies van Cees, heb ik nog eens boven de septictank gehangen (stank valt wel mee), van de binnenkant is het bijna onmogelijk om daar werkzaamheden uit te voeren omdat het schot tussen ‘vuil’- en ‘schoon’water al bijna onder het vaste deel van de bovenkant van de tank zit.
    Van binnenuit werken valt dus af.

    Het idee van Jos zou bij deze tank m.i. wel moeten kunnen. Al zal het grootste probleem zijn om dat gat van de afvoer, mooi glad te krijgen (voordat de afvoerbuis er ingelijmd wordt).
    Ik heb destijds geprobeerd het beton zo schoon mogelijk te krijgen, maar ondanks het stomen en afspoelen met heet water met Javel, hechtte het nieuwe cement blijkbaar onvoldoende.

    En die opening zal hoogstwaarschijnlijk inderdaad brokkelig zijn, vanwege de later aangebrachte PVC buis.
    Zijn er nog tips om die brokkelige rand schoon te maken en af te werken?

    #211455
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Marhout,

    ik heb lang geaarzeld iets in deze discussie te schrijven, omdat ik geen ervaringen met fosses septiques heb. Ons huis had er wél een (vergelijkbaar met die van jullie, in de grange geplaatst) maar was buiten bedrijf gezet toen het dorp een gemeenteriool kreeg.
    Ik vind het voorstel van Capitaine werkbaar, typische de oplossing van iemand met ervaring in de schheepsbouw.
    Maar hoe zou het zijn de bestaande uitloop compleet te vergeten en er in het gezonde beton een nieuwe te plaatsen?
    Ik stel de volgende werkwijze voor:

    1. Op een plaats met gezond beton, bij voorkeur 30 à 40 cm naast de bestaande afvoer, een gat met de nodige diameter in het beton slijpen. Hierbij moet zeker het een of ander wapeningsijzer ook verwijderd worden, gewoon met de slijptol doorslijpen.
    2. Op dit nieuwe gat de door Cees de Capitaine en door Jos le Conseilleur in detail beschreven uitlaat aanbrengen.
    3. De afvoer met buizen, bochten, verloopstukken, flexbuis, schuifmof etcetera op je bestaande afvoerbuis aanbrengen, die vlak boven de vloer afgezaagd is, zoals door Jos beschreven – zie mijn schets 1.
    4. Dan de oorspronkelijke afloop dicht maken met een aangepast stuk hout binnen en buiten, met een mal gemaakt zoals door Cees beschreven, en met het nodige dichtmateriaal met behulp van draadeinden tegen elkaar verschroefd, zie mijn schets 2. Dicht betonneren (zeker met de nodige wapening) zou ook een oplossing kunnen zijn.

    schets 1:

    https://up.picr.de/33664185lh.jpg

    schets 2 (horizontale doorsnede):

    https://up.picr.de/33664187vt.jpg

    Zeker geen vrijdag-middag-klusje, maar ik denk dat het werkbaar is.

    Update 16:20:
    Ik zie nu dat Marhout gelijktijdig met mij gereageerd heeft.
    De brokkelige rand is inderdaad een probleem, en als er geen beton op hecht … ? Hopelijk heeft iemand hiervoor een geheim recept 😉

    #211456
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Het nieuwe gat kun je gewoon door een diamantboorder laten aanbrengen, klusje van max een uur denk ik en het zal dan strak afgewerkt zijn met nette randen.
    Met de juiste sealer moet er dan goed af te dichten zijn.

    Lager intakken op de buis is misschien wat lastig, weet niet of dat asbest is?

    Alternatief kan zijn het bestaande gat wat op te laten boren, misschien een stuk simpeler qua aansluiten?

    #211457
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben onder de indruk van jullie bijdragen. Hartelijk dank daarvoor!

    Een nieuw gat zou een optie zijn, ware het niet dat ik nauwelijks bij de binnenkant van de afvoer (in de tank) kan komen. Desalniettemin kan ik zeker wat met jullie informatie.

    Het goed schoonmaken van het beton blijft dus nog even een uitzoeklusje.

    Wat de verticale buis betref: ja die is van asbest, en die wil ik er dan sowieso uithalen.

    #211459
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Voor het schoonmaken van de beton zie ik persoonlijk de volgende mogelijkheden:

    1) Als u beschikt over een multitool a la Fein Multimaster of dergelijke kunt u eens kijken naar diamantbladen in afgeronde vormen die daarop passen zoals deze.
    Ik ben persoonlijk nog in de probeerfase met zo’n ding van de LIDL dankzij tips op dit forum, een Parkside die naar ik mij herinner iets van 20 euro kostte.

    2) Als u een Dremel hebt zijn er van die kleine diamantslijpertjes voor te krijgen zoals deze. Dat wordt dan wel een geduldwerkje.

    3) En als er niets anders is, zo’n ronde staalborstel op de boormachine kan ook al nuttige diensten bewijzen.

    Salutations, Jos

    #211460
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonsoir,

    Ik bedacht me na het schrijven nog het volgende.

    Als het beton na reinigen toch vettig blijft kunt u overwegen dit te etsen.

    U kunt ook overwegen het gat groter te maken door dit te slijpen of (laten) diamantboren, als variant op wat Emiel Visser hierboven al aangaf. Als u het gat bijvoorbeeld 135mm maakt om er een stuk buis van 125mm in te schuiven is dit waarschijnlijk ruim genoeg om er met uw hand doorheen te gaan om aan de binnenkant de ergste vervuiling weg te krabben/slijpen en de dichtingskit netjes af te strijken.

    Salutations, Jos

    #211461
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Laatste wat Jos neerschrijft is wat ik met mijn laatste opmerking bedoelde. Kun je voir het reinigen van de binnenzijde niet gewoon de plek bereiken met een haakse slijper? Dat zou dan reden kunnen zijn voir een nieuw gat of gaten als dat noodzakelijk is voor de bereikbaarheid.

    #211498
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de aanvullingen.
    Ik ga eerst maar eens de oude buis verwijderen en kijken of ik nog wat met dat gat kan. Daarbij: Het oude moet toch dicht.
    Kan ik niets met het oude gat, dan moet er maar een nieuw gat komen.

    Met de hand door de nieuwe opening kan ik dan inderdaad vanaf buiten de binnenrand schoonmaken.
    (De slijptol is echter niet binnen de tank te krijgen).

    #211499
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Marhout,

    Als u over een beetje stevige boormachine beschikt is het wellicht voordeliger om zelf te investeren in een diamantboor in plaats van er eentje te huren of een bedrijf te laten komen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze en vergeet de noodzakelijke as niet.

    Omdat u al een bestaand gat heeft kunt u een geleider maken door een gat ter grootte van de buitendiameter van de diamantboor in een stevig stuk multiplex te maken en dat aan de buitenkant voor het gat in de tank te klemmen. Dan kunt u door de geleider zuiver het bestaande gat “groter boren”.

    Een slijptol zal inderdaad moeilijk door het gat passen om de rand van binnen schoon te maken, maar een Dremel?

    Salutations, Jos

    #214017
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Afgelopen dagen eindelijk kunnen starten met het probleem van de septic tank. Een aantal maanden afwezig geweest. Dat had als voordeel dat het openen van de tank nauwelijks stank opleverde.

    Ik heb het vloeistofniveau van het ‘schone’ water laten dalen door dit gedeeltelijk weg te pompen in de overstort. Ik heb er voor gekozen om het oude gat her te gebruiken, omdat het materiaal van de tank mij iets te brokkelig was om een nieuw gat te maken.

    Na alles goed gereinigd te hebben heb ik eerst een rand Sikaflex TS plus gelegd en daarna een pvc pijp van 100 mm in het gat aangebracht. Dit gat rondom goed afgedicht met Sikaflex. Dit laten aandrogen en daarna binnen-verloop 100-125 mm naar bocht- en pijp van 125 mm. Dit gestoken en afgekit in een de aanwezige gres-mof, die ingegoten in cement in de grond lag. Liever had ik deze ook vervangen, maar dan moest ik de vloer open hakken.

    Gezien de droogtijd van de kit, 24 uur per 2 mm, betekende dat gedurende het verblijf een andere oplossing gezocht moest worden voor het toilet…

    Bij een volgend bezoek zal blijken of de nieuwe constructie werkt.

25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 25)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?