Lautoentrepreneur – declaratie RSI (CHD)

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #196932
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Sinds ik vernam, in september 2012, dat ik mijn 3 maandelijkse opgave als zijnde Chambres d’Hôtes, in de verkeerde kolom had ingevuld, ben ik in conclaaf met RSI/Urssaf. Volgens RSI ben ik commercant en valt de CHD onder ‘Prestations de Services, inmiddels 23%. Echter via andere CHDs begreep ik dat ik onder ‘Ventes de Marchandises’ behoor te vallen waardoor ik nu 14%.
    Waar oh waar kan ik het officiële bewijs vinden dat ik teveel heb betaald.

    Op deze manier is het niet meer rendabel.

    Wie weet raad?

    Hartelijk bedankt.

    #196933
     bosbess
    Deelnemer

    Franca, in afwachting van een deskundiger antwoord kan ik je alvast melden, dat ook ik voor mijn chambre d’hôte vorig jaar 13% heb betaald (dit jaar 14%). Je zou eens kunnen kijken op http://www.lautoentrepreneur.fr/avantages.htm#regimeMicroSocial
    (naar beneden scrollen tot “Quel taux de côtisations et de contributions sociales?”). Daar staat duidelijk dat verschaffers van “logement” 12% betalen (+1% belasting), voor 2013 dus resp. 13 + 1%. Je kunt niet verwachten dat ze de site voor 2013 al uptodate hebben gemaakt…

    Op de site http://www.rsi.fr staat deze info normaal ook, maar de service Autoentrepreneur is op dit moment “indisponible”.

    Heb vorig jaar ook nogal wat (andere) moeilijkheden gehad met de RSI, iedere keer weer naar het spreekuur: iemand die duidelijk van toeten noch blazen wist. Steeds beloofde ze van alles en dan kreeg ik toch weer zo’n foute brief. Op een gegeven moment was ik het zó zat dat ik naar het regio hoofdkantoor belde. Daar kreeg ik te horen dat ik niet naar het spreekuur moest gaan (!) maar hun even een brief moest schrijven. Binnen een week was alles geregeld, met excuses. Dat is dus mijn advies: schrijf een brief aan het regio hoofdkantoor, waarin je oa meldt dat je als CdH een “activité de fourniture de logement” uitoefent en dat je dus valt onder commerçants, die (voor 2012) 13% van de omzet verschuldigd zijn. Succes.

    #196934
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel ‘Bosbess’ hier heb ik tenminste iets aan!

    #196935
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oops ben bang dat ik al bij het Regio kantoor ben….

    #196936
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kan het te maken hebben met het feit dat wij ook ’s avonds het diner kunnen verzorgen? Want als dat het geval is, dan haal ik dat van m’n website af.

    #196937
     Wim Bavelaar
    Moderator

    ?

    Wim

    #196938
     Anoniem
    Inactief

    Kan me opeens heel goed voorstellen dat ze bij de RSI de weg kwijt zijn geraakt 😉

    #196939
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Franca, je schrijft er niet bij, eerder ook al niet, hoe je met de RSI “in conclaaf” bent of hoe je al bij het hoofdkantoor “zit”. Schriftelijk of via het spreekuur? Hoe dan ook, degene met wie je kontakt hebt, is niet de juiste persoon op de juiste plaats. Je moet je niet blindstaren op wat in mijn geval de juiste weg was, maar voor jezelf de juiste route voor jouw situatie uitstippelen. Heb je schriftelijk kontakt, ga dan naar het spreekuur. Heb je mondeling kontakt, schrijf dan een brief. In beide gevallen moet je niet alleen zeggen/schrijven dat je logement verschaft en dat dat onder Commercial valt (net als hotels enz.), maar je moet ze ook met kopieën van websites om de oren slaan.

    Hierboven heb ik er al één genoemd, hier is er nog een, waar de indeling nóg duidelijker wordt uitgelegd: http://www.auto-entrepreneur.fr/activites-mixtes.php

    Het verschaffen van maaltijden heeft er dus niets mee te maken. Ook café’s, restaurants en brasserieën vallen onder Commercial. Met wat googelen valt er wellicht nog meer boven water te krijgen. Kopiëren en meenemen/meesturen. Niet teveel want dan lezen ze het niet meer. Nogmaals succes en laat eens horen hoe het afloopt.

    #196940
     Anoniem
    Inactief

    De RSI is een log en bijna onmogelijk te besturen apparaat.
    Je hebt de fout gemaakt je verkeerd in te schrijven.
    Kijk op jouw aangifte formulier waar je betaald, dat staat linksboven op de brieven die je krijgt, en is het regio kantoor het dichtste bij jouw in de buurt, en waarschijnlijk in Angouleme.
    Ga daar naar toe tijdens de openingstijden (Zone Industrielle n°3 rue Victor Hugo
    16901 ANGOULEME – Du Lundi au Jeudi : de 8h00 à 17h15, Le Vendredi : de 8h00 à 16h00
    In principe heb je niets nodig om je gelijk te halen, de man/vrouw achter de computer kan heel simpel middels jouw siretnummer de gegevens ophalen dat je een chambres d’hôtes hebt en daardoor 13% moet betalen ipv 23, of je moet je fout hebben ingeschreven bijvoorbeeld als een geheel andere entreprise.
    De gegevens worden direct verwerkt en je kunt eventueel om een uitdraai vragen, daarna worden jouw teveel betaalde cotisations verrekend met de in de toekomst te betalen cotisations.
    Onthoud goed het gezicht of de naam van de persoon aan de balie, het is altijd makkelijker altijd bij dezelfde persoon terug te komen met problemen (die er altijd zijn bij de URSSAF)
    Natuurlijk wel jouw inschrijving/siretnummer meenemen naar de URSSAF.
    Eventueel later kun je je inschrijven bij net-entreprise.fr, maar regel eerst alles gewoon mondeling op het regiokantoor.

    #196941
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt voor jullie reacties! Inmiddels ben ik nog verder gesteund in het feit dat meerdere CHD binnen de 13% regeling vallen.

    Ik ben inderdaad bij RSI in Angouleme. Ik ben als CHD ingeschreven en heb schriftelijk contact met hen gehad. De naam van de mevrouw die mij van de week belde om te zeggen dat ik het bij het verkeerde eind heb, heb ik genoteerd… Ik zal een afspraak maken, want er is niet altijd vrij spreekuur heb ik gehoord.

    Ik hou jullie op de hoogte van de gang van zaken.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?