La boite aux letters magique

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 4 maanden geleden door Anoniem.

• Auteur
     Anoniem
    Inactief

Op het gevaar af op hoongelach te worden onthaald en als groentje aan de schandpaal te worden gebonden, hierbij mijn bescheiden getuigenis.
    Deze morgen vond ik in mijn 4 weken oude brievenbus een pakje. Het was algauw duidelijk dat dit pakket fysiek niet langs de daartoe bestemde gleuf had kunnen penetreren tot het cenakel mijner persoonlijke briefwisseling. En toch, ik keek de bus nog even na of het slot behoorlijk werkte en of ik geen verborgen luik over het hoofd had gezien. Aan een verborgen camera dierf ik net niet te denken.
    Ik liep met mijn pakje naar de metsers die buiten bezig zijn. ” Non mais je dois rèver, il se trouve un paquet dans ma boite aux lettres…”
    “C’est normal”, was het antwoord “le facteur dispose d’une clé passe”.
    M.a.w. de Franse post kan ten allen tijde uw brievenbus openen, als deze zoals het hoort gehomologeerd is.
    Kijk, ik kom uit een land waar brievenbussen de gekste gedaantes aannemen : van biervaten over harpspelende cupido’s tot Alpenhutten.
    Mijn respect voor zoveel Franse efficientie is eens te meer onpeilbaar groot, wat vele criticasters hier ook mogen beweren.

Noë
    Sleutelbeheerder

Wederom welkom in ’t Franse, Dirk, en vraag Steven naar die gemeente met al die originele brievenbussen ten noorden van Gien want ik ben de naam ervan vergeten. ’n Omweg waard !

Peter.

Anoniem
    Inactief

Ik vind het echt superhandig die ambtelijke brievenbussen. De pakketjes van amazon liggen gewoon in de bus dankzij de moedersleutel van tante post. Grotere paketten worden de de postvrouw gewoon bij de voordeur geplaatst, heerlijk dit eenvoudige plattelandsgebeuren waar nog vertrouwen is in buurt en andere dorpelingen (we wonen nog geen 5km van de chef lieu du departement maar ik durf het geen stad te noemen).

Noë
    Sleutelbeheerder

En als je een brief te posten hebt, hup, in de brievenbus, een knijper aan het klepje en de facteur haalt het uit je brievenbus.

Anoniem
    Inactief

Je kunt ook gewoon zelf een brievenbus maken of kopen waar ook ter wereld.
    Bij de doe-het-zelf hangen de slotjes in het schap die speciaal voor brievenbussen zijn, dus ook die kan de facteur(trice) openen.
    Ik heb een hele mooie brievenbus van hout, 110Hx60x60, en op de deur staat met sierlijke letter het huisnummer.
    Er kan een jaar post in als het moet, en de facteur grapte al eens “als je er een garagedeur inzet kan ik er met de auto in”.

Noë
    Sleutelbeheerder

Een goede relatie met de “facteur” is belangrijk, zeker op het platteland.
    Bij mij gaan de grotere pakketten in de achterbak van de 2CV die altijd open is. In dat geval legt de facteur een briefje “2CV” in de brievenbus.
    Goed, dat allemaal kost een “calendrier” van 15€ per jaar maar daar krijg je dan ook service voor. Moet je bij Post.nl eens mee aankomen.

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Oja. De “village aux boîtes aux lettres” is St. Martin d’Abbat, tussen Gien en Orléans. Zie http://www.loiret.com/dans-le-village-des-boites-aux-lettres-reportage–67.htm?RH=1296550040378

Steven

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb voor het in oorsprong open dashboardkastje van mijn Jeep-achtige vrijetijdsauto een klep met een brievenbusslot geplaatst. Moet ik nu vrezen dat de facteur/factrice er bij gaat? 14597027ao.jpg

Noë
    Sleutelbeheerder

Wat betreft de brievenbussen in Saint-Martin d’Abbat kun je veel foto’s zien als je googeld op Saint-Martin d’Abbat vervolgens “afbeeldingen”.
    Ik vind dit een hele leuke:
    _St-Martin-d-Abbat---Seine-et-Marne--2-.jpg

Anoniem
    Inactief

Voordeel voor Oldi is dat als het pakketje er niet in past je hem gewoon verder uit trekt 😉

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?