Dit onderwerp bevat 15 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 7 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
31 januari 2014 om 18:09 #200594NoëSleutelbeheerder
Ik zit met een raar fenomeen; ik heb op de BG op een betonvloer een rastering gemaakt met balkjes, strak er tussen platen PIR, met dubbelzijdige alu-cachering, daarop OSB platen geschroefd op de balkjes. Tot daar alles goed, een lekkere warme vloer.
Maar ik wilde een strakkere vloer en makkelijk schoon te maken, dus op de OSB heb ik goudkleurige isofolie aangebracht en daarop een goede kwaliteit laminaatvloer. Het ziet er mooi uit, maar… de koude die vanaf de vloer komt is opmerkelijk! Iedereen klaagt er over die binnen komt, en zonder dubbele sokken is het lopen op de vloer niet te doen. Vorige winter lag er dus alleen de OSB vloer en alles was prima.
Hoe kan het nu dat met die extra laag laminaat (met daaronder de goud isolatie folie, vooral bedoeld tegen contactgeluid) de koude op/in de vloer blijft, ik kan stoken wat ik wil: de vloer blijft koud. Ja, er ligt 55cm sneeuw buiten maar dat kan het niet zijn.
31 januari 2014 om 20:30 #200595NoëSleutelbeheerderDa’s een goeievraag . Heb je de temperatuur gemeten? of is het een gevoels-kwestie?. In een winkel voelt het al koud aan.
Leg er eens een plaat OSB op en kijk of dat warmer is/aanvoelt.
wimb1 februari 2014 om 10:13 #200596NoëSleutelbeheerdervan welk materiaal is de isofolie en hoe is de afwerking langs de randen?
1 februari 2014 om 12:35 #200597NoëSleutelbeheerderAha, ik ben niet de enige die dat voelt, -zie goeie vraag- OSB plaat er naast gelegd en die voelt inderdaad minder koud aan.
Wellicht komt het dus door de oppervlakte afwerking van laminaat die minder goed de warmte geleidt? Of neemt het geen warmte op omdat het niet poreus is? Hier moet een wetenschapper zich over buigen..Raar spul hoor dat laminaat. Ik stook hout, dus de temperatuur wisselt de hele dag. Meten kan ik alleen algemeen. De folie is goud alufolie met een kern van schuim, poly.. denk ik. Het isolatiepakket is gewoon goed, de OSB is OSB3.
1 februari 2014 om 13:20 #200598NoëSleutelbeheerderDan eerder dat de toplaag de warmte goed geleidt, en dus snel warmte kan onttrekken aan je voeten. Kurk geleidt warmte slecht en doet dat dus niet. Nog een factor is de warmtecapaciteit van het materiaal. Die zal voor laminaat hoger zijn dan die van kurk, en kan zo dus méér warmte uit je voeten trekken.
Kortom, laminaat en isolatielagen eruit slopen en vloerverwarming aanleggen. (Het is hier niet voor niks de klusrubriek 🙂
1 februari 2014 om 14:42 #200599NoëSleutelbeheerdergeachte ratatouille
uw heeft vermoedelijk gekozen voor het nieuwe klik laminaat
deze laminaten zijn gemaakt van papier en of houtvezels welke door epoxtie harsen worden verstevigt deze kunnen uit zich zelf geen warmte opnemen daar u ook nog gebruik gemaakt heeft van dubbelzijdig folie heeft u hiermee niet een warmtebrug gecreeerd maar een koude brug de vloer heeft op deze wijze geen enkele kans warmte op te nemen.
dit probleem blijft tot men een verwarmend iets onder de laminaat vloer legt.
er zijn oplossingen voor en indien geintereseerd zou ik u deze via pb kunnen doorsturen
naar ik heb begrepen stookt u op hout. hoe als ik vragen mag houtgestookte cv ketel of een gewone kachel.
met vr gr
r ruiter1 februari 2014 om 19:46 #200600NoëSleutelbeheerderDank voor de suggesties en de verschillende verklaringen over dit -in de winter- hinderlijke fenomeen.
Ik ben net klaar met het leggen van het balkenraster, isolatiepanelen, de OSB vloer, het folie en het laminaat. Voorheen op de kale betonvloer geleefd, en ik verzeker u: het is een waar feest nu. Veel werk, deze vloer, en ik ga die er echt niet uit halen! ;>) 😯 Ik stook op een houtkachel.In de zomer zal het wellicht heerlijk koel aanvoelen, nu in de winter is het wat fris, maar… geloof me zonder de isolatie, gewoon op het beton, was het veel frisser. Ik ben in ieder geval gescheiden van het buitenklimaat.
2 februari 2014 om 08:37 #200601NoëSleutelbeheerderindien u kachel beschikt over een luchtuitblaas systeem zou u kunnen overwegen deze middels een koof aan de muur waarin uitblaas roosters geplaatst over de vloer te laten blazen
zelfs een heel geringe luchtstroom is in staat u vloer behagelijk te maken2 februari 2014 om 10:04 #200602NoëSleutelbeheerderHoe dik is je isolatielaag? De balkjes hebben direct kontakt met de vloer(delen)? Dit hout kan wel eens een serie koudebruggen vormen. Heb je de temperaturen gemeten op eenzelfde moment, van wanden , plafond, ramen en deze vloer? Ben benieuwd naar de evt. verschillen.
2 februari 2014 om 10:21 #200603NoëSleutelbeheerderHet laminaat eruit halen, de folie daaronder verwijderen en het laminaat terugleggen. Doe dit evt op een klein gedeelte, en bezie dan of het daar wel lekker aanvoelt, en bij de rest (nog) niet.
2 februari 2014 om 13:29 #200604NoëSleutelbeheerderOf lekker dik tapijt op het laminaat leggen…
3 februari 2014 om 21:07 #200605NoëSleutelbeheerder@Rattatouille,
Zelf heb ik op de betonvloer ook een dergelijke folie gelegd. Daarop ligt bij mij massief eiken parket. Dat geeft ook bij aankomst in de winter, afgelopen weekend 5 graden binnen, geen koude sensatie. Het is wel even werk.
Groet Jeroen B, 624 februari 2014 om 08:02 #200606NoëSleutelbeheerderRatatouille,
ik zie deze discussie voor de eerste keer omdat ik tien dagen niet op het internet was.
Mijns inziens is het vooral de oppervlakteafwerking van het laminaat.
Het laminaat is niet kouder maar het voelt kouder aan.De natuurwetenschappelijke verklaring hiervoor is:
Alle materialen die ons in huis omgeven zijn kouder dan het menselijk lichaam, typisch 18 à 22°C, zeg maar rond 20° tegen een lichaamstemperatuur van 37°C.
Maar een ijzerplaat van 20° voelt kouder aan dan een houten meubel van 20°, omdat ijzer een betere warmtegeleider is dan hout. Bij de hand op de ijzerplaat wordt dus meer warmte aan die hand onttrokken dan van de hand op hout. Gevoelskwestie dus, zoals wannox zei.
Nu is het verschil tussen eikenparket en laminaat niet zo groot als dat tussen ijzer en hout, maar het gaat in dezelfde richting.
De genoemde proeven met een OSB-plaat op het laminaat bewijzen dit (een tapijt geeft hetzelfde resultaat).Sorry als dit een beetje op een natuurkundige les lijkt, het zijn echt mijn memories van de colleges HLK (Heizung – Lüftung – Klimatechnik, TU Berlijn, 1958)
4 februari 2014 om 14:11 #200607NoëSleutelbeheerderDank aan allen, en ik zat echt even te wachten op deze les Christian, je hebt het goed. Ik was na de isolatie en afwerking van de vloer en wanden even verbaasd over de sensatie. Maar de warmte blijft keurig in de woning ‘hangen’ de isolatie is perfect. Een groot verschil.
De nieuwe gewaarwording van de vloer is op te lossen met… pantoffels! In verschillende maten, en een stimulans om de modderschoenen uit te trekken. Blijft de vloer ook langer mooi. Mijn werkwijze is overigens arbeidsintensief maar geeft goed resultaat op een betonvloer waar geen isolatie onder is aangebracht.
Ik had maar 4cm hoogte voor de isolatie en dan is PIR de beste oplossing. De pannenlatten zijn geïmpregneerd, op beton vastgeschroefd, en de OSB is watervast.
4 februari 2014 om 17:08 #200608NoëSleutelbeheerderMooi.
6 februari 2014 om 01:04 #200609NoëSleutelbeheerderFijn.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.