kosten reparatie waterleiding

Dit onderwerp bevat 15 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #186806
     Anoniem
    Inactief

    Een vraag ;
    In onze tuin ontdekte ik een enorme hoeveelheid water, en tegelijk een douche die amper werkte in huis.
    Dus een lek in de waterleiding.
    Nu zegt mijn schoonmoeder een brief te hebben gekregen dat ze zich beter kan verzekeren tegen het kapot gaan van de waterleiding voor de meter.
    Nu kan ik me niet indenken dat mijn schoonmoeder iets verkeerd zegt dus krijg ik de kriebels, want die grote jongens doen maar wat.
    Wie is er verantwoordelijk voor de kosten van deze lek, ik of zij.
    Mocht het namelijk zo zijn dat ik er voor verantwoordelijk ben dan kunnen ze m’n rug op en repareer ik het zelf wel.

    #186808
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Volgens mij is het vrij simpel: vóór de meter is het de verantwoordelijkheid van de waterleverancier, ná de meter van de huisbezitter. En die verzekering heeft volgens mij betrekking op schade in huis, dus na de meter.

    #186809
     Anoniem
    Inactief

    Nee, dat is het nu juist, die verzekering heeft betrekking op de leiding vanaf de weg naar de meter.
    Men “de gemeente Roanne” heeft deze brief gestuurd.
    Nu zegt mijn vriend dat iedere gemeente zo andere afspraken heeft, maar kan dat zomaar.
    Of is die brief een fake brief.
    Ik ga sowieso die man vragen wie dat gaat betalen voor hij de schop in de grond zet, maar ik wil even beslagen op het ijs komen.
    m’n tuin gaat naar de filistijnen en ik kan een hele partij bloembollen weggooien dit jaar, het lek zit precies in de siertuin.

    #186810
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Cees,

    Zoals Wim hierboven al vermeldt is het heel eenvoudig:

    • Vóór de watermeter (dus aan de kant van het leidingnet) is de verantwoordelijkheid voor het waterbedrijf;
    • Ná de watermeter (dus aan de kant van je huis) is het jouw probleem.

    Voor wat betreft die verzekering waar je schoonmoeder het over heeft. Sinds jaar en dag word ook ik geplaagd door regelmatige brieven met daarin gruwelverhalen over wat er allemaal kan gebeuren met de waterleidingen ná de watermeter, dat ik daarvoor verantwoordelijk ben, dat ik daar niet te licht over moet denken en dat rampen op de loer liggen. Slechts het afsluiten van een dure verzekering kan mij behoeden voor volslagen financiële rampspoed en algehele persoonlijke ondergang.

    Mijn standaard reactie op dit soort dreigementen in FR: f*ck you. En met reden, want er wordt alom tegen dit soort praktijken gewaarschuwd.

    Nu kan het natuurlijk zijn dat bij jou onverhoopt toch ooit zo’n verzekering is afgesloten. Dan is dit hét moment om daarvan te profiteren. Gewoon het alarmnummer op de polis bellen en kan het jou schelen waar het lek zit, dat zoeken ze maar uit.

    Heb je zo’n verzekering niet, dan even kijken waar het lek zit. Afhankelijk daarvan het waterleidingbedrijf bellen of zelf gaan graven. Gelukkig is de grond om deze tijd van het jaar lekker zacht 😀

    Salutations, Jos

    #186811
     Anoniem
    Inactief

    Hier is de grond nooit zacht ;-( en ik heb nooit een verzekering afgesloten.

    #186812
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,
    Wij kregen ook herhaaldelijk het dringende advies dit soort verzekering af te sluiten.
    Iemand uit de branche vertelde mij dat het vooral de buitenlanders zijn (Engelsen, Nederlanders) die daar instinken, want die zijn volgens hem gewend veel meer te verzekeren dan de Fransen.
    Toen ik een keer, op indringen van mijn huisgenote, de kleine letters van zo’n contract bestudeerde kwam ik erachter dat zij niet meer deden dan een plaatselijke loodgieter in te schakelen en dat ik een hele hoop zelf moest betalen, bij de een materiaal (omdat mijn leidingnet na de reparatie toch beter/veiliger was), bij de andere voorrij- en weekend- en avondkosten; en schade ten gevolge van niet uitgevoerd periodiek onderhoud zou ook niet betaald worden.
    Kent u iemand die periodiek onderhoud aan zijn waterleidingnet uit laat voeren?

    #186813
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben achter de meter ongeveer 600 meter eigen waterleiding zelf aangelegd. Ook wij krijgen regelmatig aanbiedingen om de reparatie bij lekkage achter de meter te verzekeren maar dat doen we natuurlijk zelf wel als het nodig mocht zijn. Meestal is ook alleen de reparatie min of meer verzekerd en niet de rekening van de waterleverancier die bijzonder hard kan oplopen als je een jaar een flinke lekkage hebt. Ik ken mensen die dan opeens duizenden euro’s mochten afrekenen.

    De simpele oplossing is natuurlijk niet die verzekering maar gewoon een logboek bijhouden van datum en meterstand. B.v elke maand de stand opnemen, dan weet je na verloop van tijd wat het gemiddelde verbruik per maand is en zie je direkt waneer er een uitzonderlijk hoog verbruik is. Als dat gebeurd en je kan het niet verklaren door b.v. een zwembad wat gevuld is dan ga je elke week de stand opnemen en weet je binnen korte tijd zeker of er lekkage is of niet. Dat is een stuk voordeliger dan een verzekering afsluiten die je mischien nooit gebruikt en die als je hem nodig hebt niet alles uitbetaald.

    Groet, René

    #186814
     Anoniem
    Inactief

    René, het gaat om vóór de meter, dat achter de meter voor de eigenaar komt is vanzelfsprekend.
    Bedankt iedereen, ze hebben een eerste bezoek gebracht gisteren en gaan de graafwerkzaamheden organiseren.
    De leiding komt trouwens van een heel andere kant dan we dachten, nu kan ik m’n kelder ook bouwen 😉
    (heb de link van Jos naar mijn schoonmoeder gestuurd, merci)

    #186815
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even semi-offtopic,
    naar aanleiding van de reactie van René.
    Ik heb ook regelmatig watermeter, e-teller en stookolievoorraad opgenomen en dan in een Excel-spreadsheet het verbruik per dag resp. bij visite per persoon en dag berekend. Soms interessante uitkomsten! 😉
    Het water hebben wij ook regelmatig afgesloten, gedurende de winter vanaf de meter (en dan alles afgetapt), bij korte afwezigheid in de zomer alleen bij de nourrice.
    Maar er was tijdens deze afwezigheden toch een zeker waterverbruik.
    Toen ben ik alle twijfelachtige leidingen nagelopen, maar geen vochtplekken of zoiets gevonden. Alleen de leiding in de vroegere stal vond ik verdacht. Die heb ik, omdat wij die toch niet meer nodig hadden, toen losgekoppeld en de aansluiting ervan geblindeerd.
    Dezelfde week klaagde mijn buurman daarover dat zijn tuinwateraansluiting het niet meer deed. Was die toch vroeger doorverbonden geweest? Ja er was ooit iets dat de vroegere eigenaar van ons perceel een lap grond aan een andere boer verkocht had, en misschien werd toen niet op de wateraansluiting gelet.
    Sindsdien is ons waterverbruik bij afwezigheid iets van 3 à 5 liter per tien dagen.
    Ik lees mijn meters nu alleen nog in het voorjaar en najaar af, bij het eerste bezoek na de winter en bij het winterklaar maken van het huis.

    #186816
     Anoniem
    Inactief

    Prachtig !!!

    #186817
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,

    Dit stukje had betrekking op de berichten die hiervoor werden geplaatst. Die gingen over een verzekering voor reparatie bij waterlekkage.

    Inderdaad is lekkage voor de meter normaal voor rekening van het waterleidingbedrijf, behalve waneer b.v. bij graafwerkzaamheden de leiding wordt geraakt.

    Mooi verhaal Christian, zo zie je maar waar het goed voor kan zijn. Over 3 a 5 liter in de tien dagen zou ik me niet druk maken, dat is nog geen 200 liter per jaar.

    Groet René

    #186818
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mooi verhaal Christian.

    Mijnerzijds een minder mooi bericht.
    Bij de ontgraving ten behoeve van ons zwembad hapte de graafmachine twee maal door een waterleiding van de gemeente. De aanwezigheid ervan was ons niet bekend en stond ook niet beschreven in de aankoopakte. Binnen een half uur vulde het verse gat zich voor eenderde deel met water. Het duurde zolang omdat eerst de gemeente moest worden ingelicht, vervolgens de afsluiter pas onder begeleiding mocht worden afgesloten. Gevolg van de afsluiting: drie woningen en een boerderij (inclusief koeien) zaten uren zonder water.
    Wie moest nu de schade betalen? Het was immers niet mijn leiding en ik was ook nergens van op de hoogte geweest.
    De aap kwam uit de mouw: ik ben weliswaar niet de eigenaar van de leiding, maar de schade was ontstaan door werkzaamheden in mijn opdracht. Dat ik niet op de hoogte was van de aanwezigheid van de leiding deed daar niet aan af, dan moest ik me maar verstaan met de vorige eigenaar van het perceel.

    Hoe ligt dit juridisch (vertaald): schade aan ondergrondse kabels en leidingen betekent in eerste instantie schade voor de eigenaar van de beschadigde kabel zelf, meer bepaald het nutsbedrijf/de gemeente. De leiding op zich is beschadigd en zal dus moeten hersteld worden. Hierbij dient te worden opgemerkt dat nutsbedrijf/gemeente beschouwd moet worden als een derde bij de werkzaamheden uitgevoerd door de aannemer in opdracht van de bouwheer. Aangezien het nutsbedrijf/de gemeente niet de opdrachtgever is van de werken (tenzij in het geval van onderhoudswerkzaamheden aan de ondergrondse
    leidingen zelf of bij de aanleg van nieuwe leidingen), is er slechts een extra-contractuele verhouding tussen het nutsbedrijf en de aannemers en de bouwheer. In geval van beschadiging van de kabel of leiding heeft het nutsbedrijf een extra-contractuele vordering t.a.v. degene die die schade heeft veroorzaakt.

    Kortom, ik ben/was gewoon verantwoordelijk en aansprakelijk, ook voor het gedeelte vóór de meter.
    Uiteindelijk is met de gemeente en de buren een minnelijke regeling getroffen.
    Mar roep dus niet te gauw dat je niet verantwoordelijk bent voor schade ana/door een leiding op je terrein die niet van jou is!

    Wilm

    #186819
     Anoniem
    Inactief

    Wilm, je wordt geacht alvorens je de schop in de grond zet te controleren of er leidingen oid in de grond zitten, ik heb ook in andere landen niet anders meegemaakt.
    Trek je die kapot, jammer voor jou, afrekenen.
    Wij hebben ooit een straat gekocht met enkele huizen, en de een kant van de straat afgesloten.
    We dachten altijd dat de leiding van de dorpsstraat zou komen, maar dat bleek niet het geval, de tractopelle die de geul heeft gegraven voor de muur waarmee we de straat hebben afgezet heeft net niet diep genoeg gegraven 😉
    Desalniettemin, de leiding is vanmorgen gevonden, de afsluiter is onvindbaar (zit waarschijnlijk ergens onder asfalt in de hoofdstraat) en ze hebben de kunststof buis heel vakkundig aan elkaar gezet.
    Ze zijn om half twaalf vertrokken voor de lunch, en ze zijn nu 14h36 nog niet terug.
    Mag ik even refereren met een andere draad?

    #186820
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Vieille Tante,
    natuurlijk was tevoren e.e.a. nagevraagd op gemeentehuis. Op het secretariaat was bij de dames niets bekend, geen probleem dus was het antwoord.

    Wilm

    #186821
     Anoniem
    Inactief

    Wilm, ik heb al tien jaar geleden afgeleerd te vertrouwen op dames in gemeentehuizen, heren met stropdassen, en alles wat er tussen zit in Frankrijk.
    Het zal ze hun reet roesten als jij toevallig wel drie leidingen in je tuin hebt liggen.
    Ik vraag naar de tekeningen.
    Bij onze juf achter de balie kreeg ik geen vergunning voor mijn tuinmuur met twee grote ramen erin.
    Die ramen mochten niet.
    Papieren juf, ik wil dat lezen.
    Die papieren had ze niet, en het dorp is een muur met twee enorme ramen rijker 😉
    Beste Francofielen, als je in zo’n geval als Wilm terecht komt voor een zwembad, of fundering, vraag bij de SAUR naar de tekeningen van het leidingnet, zij weten het, en de rest gokt maar wat om snel van je af te zijn.
    De kosten van schade zijn enorm in zo’n geval als Wilm.

    #186807
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Rene Horstman op 25/02/2013 21:04
    Wij hebben achter de meter ongeveer 600 meter eigen waterleiding zelf aangelegd. Ook wij krijgen regelmatig aanbiedingen om de reparatie bij lekkage achter de meter te verzekeren maar dat doen we natuurlijk zelf wel als het nodig mocht zijn. Meestal is ook alleen de reparatie min of meer verzekerd en niet de rekening van de waterleverancier die bijzonder hard kan oplopen als je een jaar een flinke lekkage hebt. Ik ken mensen die dan opeens duizenden euro’s mochten afrekenen.

    De simpele oplossing is natuurlijk niet die verzekering maar gewoon een logboek bijhouden van datum en meterstand. B.v elke maand de stand opnemen, dan weet je na verloop van tijd wat het gemiddelde verbruik per maand is en zie je direkt waneer er een uitzonderlijk hoog verbruik is. Als dat gebeurd en je kan het niet verklaren door b.v. een zwembad wat gevuld is dan ga je elke week de stand opnemen en weet je binnen korte tijd zeker of er lekkage is of niet. Dat is een stuk voordeliger dan een verzekering afsluiten die je mischien nooit gebruikt en die als je hem nodig hebt niet alles uitbetaald.

    Groet, René

    Op dit bovenstaande heb ik even twee reakties:

    Ten eerste over de duizenden af te rekenen euros, het bedrag per jaar mag nooit meer dan tweemaal het bedrag zijn van het gemiddelde van het verbruik van 3 achterliggende jaren. http://www.service-public.fr/actualites/002536.html
    De te volgen procedure is: De betreffende gemeente inlichten en een lettre de recours tezamen met kopie faktuur reparatie (niet zelf doen dus) binnen 30 dagen aangetekend met bericht van ontvangst naar zowel de waterleverancier alsook het syndicat d’eau sturen.

    Ten tweede vergoedt b.v. Domeo http:www.domeo.fr niet alleen de reparatie (tussen meter en woonhuis) maar ook het, bij benadering, weggestroomde water met een limiet van 3000 €.

    Bij b.v. een leiding tussen meter en woonhuis van 600 meter waarvan de ligging onbekend is kan dit een hoop financiële schade voorkomen.
    Overigens hoeft een hoge rekening niet door een langere termijn lek te worden veroorzaakt, in enkele dagen kan er best meer dan 1000 kub water wegstromen als het lek niet te ver achter de meter zit en wie kijkt er nu elke dag in de waterput? Zeker als die ver weg zit.

    Zoals bij alle vormen van verzekeren is de opbrengst vele malen hoger dan de schade maar als jij de schade moet betalen doet dat toch aardig pijn.

    Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft, eigenlijk hoop ik van niet want dan heeft er niemand een fuite.

    Verder wens ik iedereen een mooie zomer want voorlopig lijkt het meer op herfst.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?