Kledingkast in bouwen

Dit onderwerp bevat 12 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour allemaal,

Vraagje ik wil graag een kledingkast in een nis hier in laten bouwen. Dus tussen 2 muren wil ik een kast op maat laten maken. Nu wil ik dit zo voordelig mogelijk laten maken. Ik heb in Nederland een hier adresje gevonden wat voor maatkasten erg voordelig is. Je tekent namelijk zelf je kast en deze krijg je dan als bouwpakket. Nu leveren ze ook in Frankrijk maar tot 50km vanaf de grens met Duitsland. Dat is voor mij niet echt interessant. Ik kan het wel bij familie in Nederland laten leveren en dan naar Frankrijk halen maar dan is het de vraag of ik het getransporteerd krijg en dan ligt het waarschijnlijk een tijd in Nederland in de weg. Dus ben ik eigenlijk op zoek naar iets vergelijkbaars alleen dan in Frankrijk. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en mij zoiets kan aanbevelen?

Ik ben benieuwd!

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Persoonlijke ervaring met maatwerk heb ik niet. Ik maak meestal gebruik van de handige onderdelen van Castorama.

Wellicht levert deze Google zoekactie het gewenste resultaat.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Foule,

ik heb in NL en F een paar keer de volgende oplossing toegepast:
    Pas een Ikea-kast aan de beschikbare ruimte aan. Je moet bij het opnieuw inboren/infrezen van de beslagonderdelen wel een beetje nauwkeurig werken, en met het juiste gereedschap.
    Kies een deur die makkelijk op maat te maken is, of laat een maatwerkdeur maken, of maak zelf een deur.
    Het is toch bekend: bij kasten (ook keukenkasten, en niet alleen Ikea) zitten de kosten niet in het corpus maar in de deuren.

Hier heb ik twee identieke tweedeurskasten naast elkaar geplaatst, het kastje rechts ingekort en een van de deuren smaller gemaakt.

Dit is een kast in een nis, gevormd door de muur links en een schoorsteen (rechts). Links heb ik een driedeurskast geplaatst, niets aangepast. In de resterende nis heb ik een open kastkorpus geplaatst, in breedte en diepte aan de schoorsteen aangepast. Hier heb ik dus alle problemen met deuren vermeden.

In een ander geval heb ik in het aangepaste kastelement, geplaatst tussen twee driedeurskasten, alleen legplanken en laden geplaatst; de ladenfronten waren met een beetje handigheid in de breedte aan te passen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Merci a tous voor alle reacties. De oplossingen van le bricoleur zien er netjes uit! Ik ben alleen zelf niet zo handig als ik boren hoor gaat het nog maar bij frezen haak ik af… Vandaar dat ik opzoek was naar een tussen oplossing beetje zelf en beetje door een bedrijf maar vooral zo dat ik alles zo in elkaar kan zetten 😉 De google zoekterm van Jos heeft me ook al veel opties gebracht dus ik denk dat ik daar nog maar even verder mee ga zoeken! In ieder geval bedankt! Mocht iemand nog meer tips hebben dan hoor ik ze graag ik probeer met enige regelmaat hier mee te lezen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Als er al een nis is dan is er toch geen complete kast meer nodig?
    Een of twee deuren en klaar is de kast. Als de nis erg breed is neem je twee schuifdeuren of enkele jaloeziedeuren, ook goed voor de ventilatie. Mijn niskast was 1m80, met schuifdeuren en planken met strips aan de muur + nog een koperen buis voor de kleerhangers.
    Ik heb ook nog eens een nis onder een trap afgesloten met een bamboe rolgordijn, erg mooi, alle rommel uit het zicht.
    wimb

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb voor een nis in de keuken twee antieke deuren op een brocante gekocht. Toen in de nis zelf een frame van hout gemaakt waar de deuren in hangen. Als omlijsting heb ik toen de vier randen dichtgemetseld en gestuukt. Het houten frame is dus niet zichtbaar, waardoor de deuren a.h.w. zweven.
    Willem

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit wannox op 14/11/2013 15:48
    Als er al een nis is dan is er toch geen complete kast meer nodig? wimb

Natuurlijk kan men in een nis meteen de klerenroede en de latjes voor de legplanken tegen de muur schroeven, of crémaillières voor de legplanken plaatsen. Maar als men van die mooie kastinrichtingselementen gebruik wil maken, die bij bijna ieder kastsysteem aangeboden worden, dan is het toch praktisch in de nis een kast te zetten.
    16493813df.jpg

Omdat ik net weer een van deze verbouwingen aan het plannen ben kan ik u vertellen dat ik de volgende drie oplossingen zie:
    1. De nis kaal laten en alleen passende deuren ervoor plaatsen, zoals door Willem beschreven.
    2. In de nis een kast plaatsen, al dan niet op maat gemaakt, en ook de bij deze kast behorende deuren gebruiken. Het voordeel is dat in een niet op maat gebrachte kast alle kastinrichtingselementen gebruikt kunnen worden. Het op maat maken van de deuren lukt alleen bij heel eenvoudige deurmodellen.
    3. In de nis een kast plaatsen zoals onder 2. beschreven, maar dan vóór de nis andere deuren zetten, bijvoorbeeld kamerdeuren van hetzelfde model als de reeds in de kamer aanwezige deuren.

Ik ben nu bezig met oplossing 3. Het gaat om een nis van 56,5cm diep en 142cm breed. Daarin kan ik een kast van B=50cm en een op B=92cm gebrachte 1m-kast plaatsen, of drie 50cm-kasten waarvan een op B=42 cm aangepast wordt. Daarvoor komen twee kamerdeuren van B=72cm. Die kan ik moeiteloos in deze maat maken, omdat ik de andere kamerdeuren (78cm breed) ook zelf gemaakt heb.
    Natuurlijk moeten beide kasten in de diepte aangepast worden, want moderne kasten zijn 60cm diep.

bosbess
    Deelnemer

Als ik als vrouw ook een duit in het zakje mag doen: oplossing 3 biedt ook de mogelijkheid om een kleine ruimte open te laten tussen zijmuur en kastwand om bv een stofzuiger, een opvouwbaar trapje of een strijkplank te plaatsen, handig weggeborgen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik raad je aan eens te denken aan schuifdeuren in een alu frame. Ik heb ze overal toegepast. Ze zijn vooral veel makkelijker te stellen dan gewone deuren, althans voor mij. Je kan ze kiezen met een uitvoering naar keuze, en je hoeft alleen maar te plaatsen. Geen schilderwerk enz.

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit bosbess op 17/11/2013 15:40
    oplossing 3 biedt ook de mogelijkheid om een kleine ruimte open te laten tussen zijmuur en kastwand om bv een stofzuiger, een opvouwbaar trapje of een strijkplank te plaatsen, handig weggeborgen.

Of laat in een smalle kast (of en smal kastgedeelte) de legplanken pas op ooghoogte beginnen, dan heb je ook deze bergruimte. Gewoon de kastindeling aan de wensen van de gebruiker/gebruikster aanpassen! Der Phantasie sind keine Grenzen gesetzt!

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb in mijn kast z.g.n. keeplatten en dwarslatten gebruikt waarop de legplanken dan rusten , voordeel is dat de diverse planken op elke gewenste hoogte aangepast kunnen worden. Bij twee planken heb ik aan de onderkant een grote lade gemaakt voor bestek e.d. De kast “staat” bij ons in de keuken en ons servies e.n.z. staat er in. Door de antieke deuren lijkt het net of de kast er al heel lang zit 🙂
    Willem

Noë
    Sleutelbeheerder

Ja, keeplatten bedoelde ik in mijn bijdrage van gisteren met crémaillières.

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour a tous. Ik ben al een tijdje niet meer hier onderweg geweest door verschillende oorzaken die ik hier nu niet verder wil bespreken maar vond het wel zo net eventjes te laten weten wat uiteindelijk de oplossing geworden is. Ik heb uit eindelijk toch bij http://www.jouwmaatkast.nl de kast besteld. Ze hadden hier ook nog schuifdeuren die hier ook al aanbevolen waren met een alu frame. Ik heb er uit eindelijk voor gekozen het pakket in nederland te laten bezorgen en heb het vervolgens in de bus mee naar hier genomen. Al met al ben ik dus zeer tevreden. Hier het eindresultaat:foto1foto2

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?