Kinderbijslag ( CAF )

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 6 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #197033
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allemaal,

    Ik ben nieuw hier en heb een tip gekregen om mij vraag bij jullie te plaatsen 🙂 Mijn man en ik zijn 5 jaar geleden hier in Frankrijk gaan wonen. Twee jaar later kregen wij onverwacht maar niet ongewenst onze tweeling. Wij zitten nu alleen met een klein probleempje wat de kinderbijslag betreft. Vanaf ze 3 jaar zijn krijgen wij alleen nog maar € 128,- per maand. Ik weet dat dit de regel is in Frankrijk. Wij zijn zelfstandig maar non salariés en ons bedrijf is nog volledig in de opbouw wat betekend er blijft onder de streep niet veel over. Iemand die dit in Frankrijk als salaris zou hebben krijgt ondersteuning, maar wij niet. Hun rekenen onze OMZET als inkomen en daarom krijgen wij niets. Wij hebben zelf onze boekhouder erop afgestuurd en hij heeft het ook geprobeerd en hem heeft men hetzelfde verteld. Het stomme is alleen en waar ik dan ook zo van baal is: dat hij niet met ons naar een oplossing wil zoeken en alleen maar zegt : Désolé. Ja in mijn ogen lekker makkelijk, wij kennen wat dat betreft de wegen hier in Frankrijk niet zo goed, maar hij zou het toch wel moeten weten. Heeft iemand van jullie al met deze situatie te maken gehad en hebben jullie een oplossing kunnen vinden ? Moeten wij misschien onze bedrijfsvorm veranderen ? ( SARL ??? ) Alvast bedankt voor jullie berichten !

    Groetjes

    #197034
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Waarom niet zelf informeren bij de CAF?
    Ingrid

    #197035
     bosbess
    Deelnemer

    Dag Casandra, welkom in dit forum. Uit je verhaal begrijp ik dat jullie auto-entrepreneurs zijn (?). Dat de RSI uitgaat van jullie omzet vind ik dus logisch, maar dat de CAF dit doet is merkwaardig. Ik heb even gegoogeld en na enig zoeken kwam ik op deze pagina terecht. Daar vind je de manier van berekenen van de “allocation familiale” voor een auto-entrepreneur:

    “Règles de calcul du RSA pour un auto entrepreneur

    Avec la création d’une auto entreprise, le montant forfaitaire du RSA sera calculé de la manière suivante :
    RSA = Montant forfaitaire du RSA + 62% des revenus d’activité (2) – Ressources du foyer fiscal – Forfait d’aide au logement (3).

    (2) le revenu d’auto entrepreneur est égal à :

    29% du chiffre d’affaires pour une activité de vente
    50% du chiffre d’affaires pour une activité de prestation de services
    66% du chiffre d’affaires pour une profession libérale

    (3) évaluation forfaitaire des aides au logement versées par la CAF (arrondi) :

    59,92 € pour 1 personne
    119,84 € pour 2 personnes
    148,30 € pour 3 personnes et plus
    ATTENTION : Ces valeurs sont à titre indicatif et théorique !! Les montants étant calculés d’après plusieurs indicateurs, il est fortement recommandé de demander confirmation auprès de la CAF auquel l’auto entrepreneur est rattaché.”

    Eerlijk gezegd begrijp ik er niet veel van, maar je zou de pagina kunnen uitprinten en deze aan je boekhouder laten zien. Op een andere pagina vond ik het verhaal van een auto-entrepreneur die zich ook beklaagde over het feit dat zijn omzet als inkomen werd geteld. In dit document van de RSI over de auto-entrepreneurs staat op pagina 15 over de “Allocation familiale” duidelijk:

    “Les prestations sont gérées par la Caisse d’Allocations Familiales et sont identiques à celles
    des salariés.”

    Sterkte en succes.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?