Dit onderwerp bevat 6 reacties, 5 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 5 jaren, 7 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200790
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een vraag:
    Ons huis is gebouwd in 1975, dus van beton.
    De achterkant staat in de berg, de voorkant is garage op “buiten terras”.
    Aan de achterkant is een kelder met een sluis (twee deuren om de temperatuur gelijk te houden).
    Nu ligt er in de kelder geen vloer, je loopt op het zand.
    Ik wilde altijd graag een kelder hebben voor de wijn en de hammen en zo, en deze ruimte is heerlijk koel en werd altijd als wijnkelder gebruikt.
    De Franse manier van een kelder is gewoon opslag van wijn en zo, maar ik wil de kelder “gezellig” maken.
    In Nederland had ik een toogkelder (met estrikken) waar een tafeltje in stond met een kandelaar, en daar ging ik dan wijnproeven en sneed wel eens een ham aan die ik van da haak haalde.
    Dikwijls kwam daarna de cognac ook op tafel en hadden we een gezellig mannenavondje onder de grond 😉
    Nu wil ik hier deze moderne kelder zo opfleuren dat die het zelfde doel kan dienen, maar op dat zand lopen is natuurlijk niets, dat loop je door het hele huis heen.
    Nu vraag ik me af wat ik kan doen, tegels, of misschien grind?
    Er is een raampje op het noorden.
    Op de foto is de kelder rechts onder het huis.

    Cees.

    #200792
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    het is het oude verhaal:
    Een kelder is koel omdat het er vochtig is, want verdampend vocht gebruikt nu eens warmte.
    Een keldervloer cementeren kan ertoe leiden dat het vocht de muren in stijgt tot het verdampt is.
    Grind of tegels (niet gevoegd) is dan verstandiger. Niet voor niets gebruikte men vroeger in dit soort gevallen los gelegde tomettes, dus niet vervoegd!
    Ik heb hier het een of ander over vocht geschreven.

    #200796
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Cees,

    Vroegah legde men poreus tegelwerk (carreaux en terre cuite of tomettes) direct op het zand. Dat zou jij ook kunnen doen. In elk geval geen betontegels of geglazuurde grestegels die geen vocht doorlaten.

    Christian geeft aan “niet voegen”, ik interpreteer dat als “niet voegen met cement, voegspecie of dergelijke”. Belangrijk is allereerst om de voegen zo smal mogelijk te maken. In die oude vloeren vulden deze nauwe voegen zich in de loop der tijd vanzelf met ingelopen vuil en dergelijke. Zelf kun je eventueel de voegen vullen met een papje van klei (argile), dat dringt gemakkelijk in de smalle kieren en het overschot is gemakkelijk te reinigen.

    Talloze oude vloeren, zeker ook in kelders, zijn op deze wijze gelegd in oude gebouwen waar vochtdoorlatendheid van groot belang was. Het resultaat kan er prachtig uit zien.

    Vloer in terre cuite

    Salutations, Jos

    #200791

    Cees, in één van onze caves is het simpel, goedkoop en doeltreffend opgelost: grind en voor het looppad tegels. Wanneer jouw keldervloer niet al te vochtig is en voldoende stabiel dan is de oplossing van Jos natuurlijk fraaier.

    Cave

    #200793
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt allen, ik ga op zoek naar tomettes.
    Idee van Rob is ook leuk, maar ik denk dat onze kelder daar te klein voor is en dan kan ik maar een rij leggen.
    Dat is te weinig voor een tafel.

    Cees.

    #200794
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt ook grasroosters overwegen.
    Deze vullen met fijn grind ipv aarde en gras

    janv

    #200795
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Cees,

    Je kunt ook op zoek naar 2e keus terre cuite tegels. Dat kan je heel veel geld schelen.

    Salutations, Jos

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?