Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #213703
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Vraag betreffende kalkverf.

    Wij willen deze zomer de binnenmuur van onze woonkamer opfrissen met verf.

    De muur is en pierre uit 1796 en er zit een dunne laag kalk/zand overheen die in goede staat is.

    De muur moet blijven ademen dus dachten we hiervoor een echte kalkverf te gebruiken.

    Heeft iemand op het forum tips over aankoop en gebruik van deze verfsoort?

    Is het ook mogelijk zelf te mengen of is dat een lastig verhaal?

     

    Willem

    #213705

    Willem, ooit een speciaal boekje daarover gekocht, ligt op ongeveer 750 kilometer achter m’n beeldscherm. Deze uitleg zou eigenlijk ook wel voldoende moeten zijn. De receptuur wel even aanpassen aan jouw specifieke gebruik, geen cement en colorant toevoegen.

    #213706

    Nu schiet me de vakterm weer te binnen: badigeon traditionnel. Daar valt natuurlijk meer over te vertellen door een artisan dan op één YouTube filmpje te zien valt. Ik kwam dit boek tegen (op internet). Het boekje dat ik nog ergens heb staan heb ik vijftien jaar geleden gekocht bij de uitgeverij Eyrolles. Waar ze nu nog steeds het een en ander in de aanbieding hebben: “Enduits et badigeons de chaux” en  “Enduits et badigeons traditionnels“. Met wat zoeken op internet krijg je tienduizenden hits, meer dan genoeg om je uren bezig te houden, zie bijvoorbeeld deze achtergrondinformatie.

    #213707
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je geen zin hebt zelf kalkverf te maken is het toch ook te koop (franse link): http://products.kerakoll.com/catalogo_dett.asp?idp=4846

    Datablad: http://csf-france.fr/wp-content/uploads/2018/04/biocalce-tinteggio-fiche-technique.pdf

    js

    #213708
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb bij de renovatie van mijn woning ook gekozen voor kalkverf omdat de mures en pierres moesten kunnen blijven ademen. Gekocht bij de brico depot en kon het op kleur (laten) mengen.

    Gekozen voor de kleur ‘zand’. Nu na ruim 12 jaar zit de kalkverf er nog steeds onberispelijk op en wat het grote voordeel is van kalkverf is dat je vlekken ook na al die jaren gewoon kunt bijwerken zonder dat je er ook maar iets van ziet.

    De prijs t.o.v NL was zeer aangenaam; ik geloof voor 10 liter ongeveer € 45,–. Zelfs nu na 12 jaar staan (en bepaald ook niet vorstvrij) is de restant verf nog steeds goed.

    #213710
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Ik meng gewoon 1 kilo chaux aerienne (luchtkalk) met 2 liter water en smeer dat mengsel met een blokkwast op de muur. Zit inmiddels meer dan 10 jaar naar tevredenheid. Goedkoper bestaat niet, en ziet nog gelikt uit ook. Het heeft een mooi mat-helderwit aspect.

    Bijkomend voordeel is dat je het altijd gemakkelijk kunt bijwerken, en een nieuwe laag “verfrist” ook eventueel reeds aanwezige kalklagen.

    Salutations, Jos

     

    #213725
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goedemorgen,

    Ik hanteer een gelijke methode als Jos. Ik gebruik tot op heden chaux  hydraulique. Eigenlijk heeft het mijn voorkeur ook om aerienne te gebruiken, maar hydraulique hard wat sneller uit. Zit nu 4 jaar op de buitenmuur en wordt deze zomer overgekalkt. Ligt aan de blootstelling aan het weer.

    Kaleien vind ik ook mooi, maar ik zie dat dat redelijk ingewikkelde receptuur heeft. En dit gaat ook goed, alleen een wat minder mooi dik effect.

    Op hout houdt dit trouwens slecht, is mijn ervaring. Evenzo, is mijn ervaring, voor baksteen waar ooit een ander, niet te definiëren product, op is gesmeerd.

     

    Jeroen B, 62

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?