Kachelnieuws en de stooklijn.

Dit onderwerp bevat 3 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #209157
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Kachelnieuws

    De kachel is schoongemaakt, de sproeier, de pompjes, alles keurig netjes gedaan.
    De jongeman nam zijn werk heel serieus en ik heb nkiets dan complimenten.
    Ik vroeg hem naar die « stooklijn » en daar wist hij wel van.
    Ik vroeg hem hoe ik zo voordelig mogelijk kan stoken dus waar zit die stooklijn.
    Nou dat was eenvoudig, dan draai je die verder dicht, en dan is het water minder heet (lees de radiateur minder heet)
    Helemaal onder de indruk was ik niet van zijn antwoord want als dat de stooklijn is had ikd at zelf ook wel kunnen verzinnen.
    Wat hij naar beneden schroefde was de mengkraan van heen en retour.
    Hoe verder je de heen stroming van heetwater dichtschroef, hoe groter het percentage van retourwater er weer terug gaat naar de heenleiding.
    Goed, hij zette hem van 7 naar 6.

    Inderdaad waren de radiatoren minder warm, en de vloer ook.
    Maar na een paar dagen vond ik wel dat de meterstand van de olietank harder terug liep dan voorheen.
    Ik kan natuurlijk een vergissing maken en denken dat dit zo is, en ik kan me natuurlijk ook niet helemaal herinneren wat de buitentemperaturen waren.
    Alleen, nu heb ik toch uit eigenwijzigheid die kraan weer naar 7 gezet.
    De vorige eigenaar was een eigenzinnige man.
    Ik denk dat ik het heel goed met hem had kunnen vinden, of we hadden elkaar voordurig in de haren gevlogen omdat ik het idee heb dat ik heel veel op hem lijk qua karakter.
    Dat zet me aan het denken dat als die man hier vanaf 1975 heeft gewoond, een huis heeft laten bouwen waar sarkozy van gaat blozen, de eerste (en waarschijnlijk ook de enige) in het land was met gebogen dubbele beglazing in zijn torentje, een marmeren vloer uit de lokale berg heeft laten houwen en daar verwarming onder aan laten leggen ………
    Ik kan me indenken dat die man jaren bezig is geweest met het zoeken naar dé perfecte stooklijn.
    Vorige week dacht ik nog, ik moet de olieboer bellen want hij is bijna leeg.
    Vanmorgen heb ik de olieboer gebeld en dia kan pas vrijdag leveren.
    Oeioei, als ik dat maar haal, en wat blijk ?
    De meter is nauwelijks gezakt !

    Vraag aan de bijzonder kennis op deze site is dus :
    Is het mogelijk dat als de radiatoren plus de vloerverwarming heter zijn, dat dan het olieverbruik minder is ?

    Cees.

    #209172
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Cees,
    Olieverbruik minder bij hetere verwarming – dat is onmogelijk. Door de thermostaten wordt de radiatortemperatuur teruggeregeld op de normale waarde, de hogere leidingtemperaturen hebben als resultaat meer warmteverlies, dus meer verbruik.

    Dan iets over de vaak fout begrepen stooklijn.
    De stooklijn bepaalt bij een weersafhankelijke CV-regeling de relatie tussen buitentemperatuur en de voor een gewenste binnentemperatuur, bijv. 20°, nodige ketel-voorlooptemperatuur (= aanvoertemperatuur van de radiatoren resp. de vloerverwarming). Bij een weersafhankelijke CV-regeling met radiatoren is per vertrek een thermostaatkraan op de radiatoren nodig.
    Achtergrond: De weersafhankelijke regeling kan geen rekening houden met bijzondere omstandigheden, zoals het luchten door open ramen, windaanval, en bij radiator-verwarming met het feit dat de radiatoren noooit precies op de warmtebehoefte van een vertrek afgestemd kunnen zijn, men kiest immers voor de eerst grotere standaardmaat.
    En zo ziet een stooklijn er uit: Voorlooptemperatuur in afhankelijkheid van de buitentemperatuur:

    Het nulpunt van de stooklijn ligt bij 20°C buitentemperatuur en 20° CV-aanvoertemperatuur; dit punt is meestal niet instelbaar. De helling (inclinatie) van de stooklijn kiest men naar aanleiding van het opwarm- en afkoelingstraject van het huis (de thermische traagheid, l’inercie);

    Deze hellingwaarde wordt op het instelpaneel van de CV ingesteld, meestal in stappen van 0,2.

    Veel meer over stooklijnen en weersafhankelijke CV-regelingen is hier te vinden.

    Wie denkt dat weersafhankelijke regeling iets van de laatste jaren is heeft het mis. Reeds toen ik in de jaren ’50 college HTK (Heizung – Lüftung – Klimatechnik) liep werd ons verteld dat dit de enig juiste CV-regeling is, maar omdat de hiervoor nodige (elektronische) regalaars nog niet bestonden werd dit alleen in grote gebouwen toegepast (ziekenhuizen, kantoorcomplexen) waar een huismeester de regeling per hand deed (!!!). Sinds de jaren ’80 wordt weersafhankelijke regeling meer en meer toegepast, vooral bij goed geïsoleerde en dus thermisch trage huizen.

    #209185
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Christian voor de uitgebreide uitleg.

    Ik bedoelde met heter verwarming niet dat de huistemperatuur warmer is.
    Ik bedoelde dat ik in huis ongeveer 20° heb, en dat eerst deed met radiatoren die erg warm waren, en de vloer is behaaglijk warm.
    Nadat de monteur deze kraan van 7 naar 6 draaide was de vloer veel kouder, de radiatoren kouder, en de huistemperatuur hield ik wel op 20°.

    Ik ben nu de hele dag onder het huis aan de gang (heb daar een werkplaats) en ik hoor de ketel zelden aanslaan, en toch vriest het de hele dag.
    In ons vorige huis waren het laag-temperatuur-radiators.
    Die waren de hele dag dezelfde temperatuur.
    In het huis daarvoor in Parijs hadden we van die mooie sierlijke radiators, die kon je niet eens aanraken zo heet, en een uur later waren ze steenkoud.
    Ik dacht dat het misschien met die vloerverwarming te maken kon hebben.

    Cees.

    #209201
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Christian
    Ik bedoelde met heter verwarming niet dat de huistemperatuur warmer is.
    Ik bedoelde dat ik in huis ongeveer 20° heb, en dat eerst deed met radiatoren die erg warm waren, en de vloer is behaaglijk warm.
    Cees.

    Natuurlijk, Cees, dat had ik begrepen, niet het huis warmer maar de radiatoren warmer. Dat heeft, zoals ik schreef tot gevolg:
    Door de thermostaten wordt de radiatortemperatuur teruggeregeld op de normale waarde, de hogere leidingtemperaturen hebben als resultaat meer warmteverlies, dus meer verbruik.

    Nog een opmerking bij de stooklijn:
    Deze heeft een lichte kromming, maar sommige regelingen gebruiken een rechte lijn, simpele lineaire afhankelijkheid. Niet erg, als de bij het huis horende stooklijn weinig gekromd is.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?