Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
30 augustus 2015 om 14:11 #201261NoëSleutelbeheerder
Op het moment -zomer- zijn er leuke aanbiedingen voor o.a. Pureone, een witte versie van glaswol. Omdat ik mijn -nu bewoonde- zolder wil isoleren kijk ik naar die aanlokkelijke prijzen.
Maar, het zijn 75mm of 100mm aanbiedingen op een papieren rug. Ik wil dus twee lagen aanbrengen, maar stuit dan op mijn Spirtech dakfolie, een ademende waterkerende folie.De eerste laag direct op het folie moet dus dampopen zijn aan twee kanten, (dus geen geïmpregneerde papieren rug) en de tweede laag mag wel zo’n rug hebben, want die leg ik dan tegen de warme kant, eventueel met een extra plasticlaag.
Maar die aanbiedingen hebben allemaal zo’n rug, het zijn de minder courante diktes vandaar de prijs. Kan ik daar nu gebruik van maken als ik wat gaten in het papier van de eerste laag prik? Of moet ik op zoek naar glaswol zonder papieren rug, die veel minder worden aangeboden.
Mijn plafond van de etage onder de zolder is al met 20cm glaswol geïsoleerd, (ook met Spirtech dakfolie!) nu ga ik ook de zolder doen, eigenlijk dubbel /isolatie werk… Ik zat daarom te denken aan een zolderlaag van max 20 cm.
Het is ook meer bedoeld voor warmte isolatie dan koude.30 augustus 2015 om 18:29 #201262NoëSleutelbeheerderKun je dit materiaal niet doorsnijden, dus de papierlaag eraf halen? Ik heb ook een voorraad, vaak aanbiedingen in een bepaalde maat steenwol. Om aan de door mij gewenste laagdikte te komen, snijd ik de stukken steenwol van 200 mm door in bijvoorbeeld stukken van 120 en 80 mm. Kan dit echt niet, dan is het volgens mij voldoende om in die papierlaag flink wat gaatjes te maken. Aan de (warme kant) binnenzijde kun je zelfs nog een dampdichte folie aanbrengen, ik vertrouw die pappierlaag nooit helemaal.
30 augustus 2015 om 22:07 #201263NoëSleutelbeheerderOoit revoveerde ik onze woonboerderij, op het woongedeelte een geheel nieuwe kap met kant en klare dakplaten aan de binnenzijde afwerkt met een isolatielaag van 8 cm styrodur, gedekt met leien. In de 2e fase boven de stal de hooizolder voor de helft bewoonbaar gemaakt, gedekt met leien en geïsoleerd met meerlagen aluminium folie (makkelijk aanbrengen).
Resultaat: bij warme zomertemparaturen is het onder het folie 8 graden koeler dan onder de styrodur. In de winter weet ik niet want dan verwarmden we dit logeergedeelte nooit.Joost Kubbe
31 augustus 2015 om 08:56 #201264NoëSleutelbeheerderBonjour Rata,
Ik denk niet dat je heel veel last gaat hebben van die papierlaag. Zo’n laag is maar beperkt dampdicht, zoals ook Dit al opmerkt dat ze die “niet helemaal vertrouwt”. Slechts gebitumineerde of plasticfolie of iets vergelijkbaars is écht dampdicht.
Als je extra geruststelling wilt vind ik je idee om gaatjes in de papierlaag te prikken helemaal niet verkeerd. Dat gaat erg gemakkelijk met een spijkerroller zoals deze. Wat goed werkt voor behang afstomen kan volgens mij ook prima werken voor jouw toepassing.
Salutations, Jos
31 augustus 2015 om 22:01 #201265NoëSleutelbeheerderBedankt voor alle reacties. Ik weet, het is wat onconventioneel, maar ik wil soms profiteren van de mogelijkheden, en het leven is al duur genoeg. Het scheiden van de papierlaag en het materiaal lukt niet, ik weet dat het soms met die rollen wel gaat, (wat heet; het laat al los als je er naar kijkt), maar bij die Pureone zit het goed vast.
Dus twee lagen, van aanbieding dikte. Het idee om met die prikrol de eerste laag te perforeren in plaats met een vork lijkt me het proberen waard. Je zult het even goed aan moeten drukken denk ik. Maar kan veel tijd schelen.
Welk materiaal nu het beste de warmte tegenhoud en/of in welke laagcombinatie, dat weten we nog niet, mijn eigen waarneming is dat de buitenisolatie met vaste PUR platen -sandwich constructie- erg goed werkte. En mogelijk geeft de reflectie van het folie ook een beter resultaat, maar ergens zal toch ook de laagdikte, het totaal aan isolerende waarde, het uiteindelijke resultaat beïnvloeden.
Ik heb op de zolder twee grote Veluxen geplaatst, en die kunnen gelukkig open zodat er wat warmte weg kan, maar laten ook veel zonlicht en warmte door. Ik moest voor die Veluxen overigens nog een aardig hulpframe bouwen, maar dat is een ander verhaal.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.