Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
31 december 2014 om 23:06 #199818NoëSleutelbeheerder
Ik ga een muur zetten in de garage, de fundering en de vloer zijn al gestort.
Ik bouw dus een gang in de garage die het benedenhuis verbind met het bovenhuis. In dat couloir plaats ik een houten trap naar de bovenverdieping en ik isoleer de buitenzijde van die gesloten trap.Het benedenhuis is aan de binnenzijde geïsoleerd en ook het bovenhuis is dat.
Nu vraag ik me af, hoe de muren in het couloir te isoleren, aan de buitenzijde of aan de binnenzijde? Of alle twee? De garage heeft geen buiteninvloed.
Isoleer ik de gang aan de binnenkant, dan blijft de schil intact, isoleer ik aan de buitenkant (de koude garage kant) dan maak ik de gang en de nieuwe muur onderdeel van de verwarmde ruimte. Ik bouw in Ytong.Naar mijn idee kan het alle twee in dit geval. De muur aan de binnenkant van de gang wil ik niet isoleren. Zie tekening. De andere kant is al geïsoleerd.
1 januari 2015 om 10:07 #199819NoëSleutelbeheerderRatatouille,
goede morgen in het nieuwe jaar!
Ik heb geprobeerd mij dat voor te stellen.
Isolatie buiten:
Aan de rechterkant van de ingang trap-naar-huis sluiten binnen- en buitenisolatie niet op elkaar aan, er ontstaat een koudebrug (pont thermique), zie de oranje pijl.
Onduidelijk is voor mij wat er aan de onderkant van de trap voorzien is, bij het vraagteken. Wat is er open en wat gesloten (en geïsoleerd)? De tekening is voor mij niet duidelijk.Isolatie binnen:
Geen koudebrug, doorlopende isolatie.1 januari 2015 om 13:30 #199820NoëSleutelbeheerderIk heb zonet in mijn archief de volgende principe-afbeelding van een pont thermique gevonden. Het typische probleem bij binnenisolatie.
1 januari 2015 om 13:56 #199821NoëSleutelbeheerderAls je nu eens een Ytong spouwmuur maakt, 2 x 7cm met Polystyreen ertussen dan hoef je je niet meer te bekommeren om binnen of buiten isolatie, het is symmetrisch.
wimb1 januari 2015 om 14:07 #199822NoëSleutelbeheerderWannox,
als ik het goed begrijp bedoelt u zoiets:Maar dan houdt ratatouille nog steeds de pont thermique (en ik mijn vraagteken).1 januari 2015 om 14:30 #199823NoëSleutelbeheerderWannox, als ik het goed begrijp bedoelt u zoiets
, ja, exact. De koudebrug blijft waar die is. Het vraagteken bij de deur ook.
De beste oplossing hangt nog van heel veel onbekendheden af.
wimb1 januari 2015 om 16:17 #199824NoëSleutelbeheerderDank voor de suggesties, ook een goed begin van het jaar 2015 gewenst!
De koude brug had ik gezien, vandaar dat binnenkant isoleren de schil intact laat, maar bij de trap is het dan anders.Idee van sandwich is leuk maar niet meer uitvoerbaar. De oranje pijl van de bricoleur: er komt een deur tussen de gang en het benedenhuis. Ik kan de kopse kant van de muur eventueel dun inpakken…
De houten gesloten trap staat er al, de Ytong net nog in het oude jaar besteld. 11cm dik. Dat zijn dus vaste gegevens.Ik wil de achterkant van de trap met PIR dubbelzijdig aluminium cachering bekleden. Dus de trap dient als buitenmuur… Dus bij de trap zit de isolatie aan de achterkant= koude kant. Vandaar dat ik er aan dacht alles aan de buitenkant te isoleren, dan dient de Ytong meteen als afgewerkte muur aan de binnenkant van het couloir. Even stucen, klaar.
De vloer in het couloir is van beton met fundament (overdreven maar je je weet maar nooit) de vloer in de garage is zand/stenen.
De deur van de garage is prachtig en erg oud boogvormig en daar doe ik niets aan, behalve genieten. Nu met de vorst -9, is het in de garage 0 graden.
Ik moet de dichtgemetselde parpaing doorbreken. -
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.