Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 6 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
26 maart 2017 om 12:19 #201982NoëSleutelbeheerder
Wij zijn nog steeds bezig met de offertes van het rieten dak.
De prijzen lopen nogal uiteen, en de fransen weigeren tot nu toe een gesloten constructie te leggen.
De een met als argument dat het niet werkt, de ander met als argument dat je dan moet voldoen aan een nieuw dak en dan kun je die isolatiewaarden wel op je buik schrijven, dus lekker antiek blijven dan val je overal buiten.
Ik heb al eerder gehoord over die RC van 7 die verplicht moet zijn, dus ik goegel wat af.
Ik kan me nog steeds niet voorstellen dat ze me kunnen verplichten dat ik mijn dak af moet breken, en er een nieuw dak op moet zetten met pannen en isolatie.
Op een andere site kom ik tegen: RC 7 voor lege zolders, 6 voor bewoonde zolder, en respectievelijk 4,5 en 4 voor oude huizen zolder.
Dus in dit verhaal is er helemaal geen sprake van een verplichting van een RC van 7, dat geld alleen voor nieuwe huizen, of je wilt aanspraak maken op de credit impots.Op mijn zoektocht naar informatie voor de verbouwing kom ik nogal wat “verhalen” tegen.
Zo moet ik ook mijn openhaard ombouwen in een insert, en moet de chaudiere à bois aan een flexibel rookafvoer worden gekoppeld die in de schoorsteen gaat.
Net als met die luiken (ook verplicht in frankrijk) ben ik maar eens gaan zoeken en ook hier blijkt weer, allemaal lariekoek.
Wat dus nu te doen met die isolatie ?
Komen ze echt kijken of je wel aan die 6, of 4 zit?Cees.
26 maart 2017 om 13:39 #201983Cees, met die RT 2012 regels waren bouwondernemers indertijd niet blij. Heel wat klanten zagen af van une extension, omdat dan meteen het hele huis moest voldoen aan de nieuwe regels. Het oude forum is inmiddels ook via een gerichte Google search nauwelijks bereikbaar, dus nu slechts een heel kort antwoord. De door Hollande beloofde simplification van allerlei regels voor de bouw resulteerde inderdaad in een versoepeling. Of dat ook nog gevolgen had voor renovatiewerkzaamheden aan het dak zou ik niet weten.
Na dit positieve bericht over de ene hand die geeft nu iets over de andere hand die enige tijd later weer neemt. Het lijkt het erop dat de regels vanaf 1 januari 2017 weer zijn aangescherpt wanneer er sprake is van travaux importants, lees dit bericht. De oude 2007 regels worden hier genoemd, teksten waarvoor de auteurs nimmer voor enig boekenbal waar dan ook ter wereld zullen worden uitgenodigd.
Twee citaten daaruit:
“Cette obligation d’isolation lors de travaux importants s’applique à partir du 1er janvier 2017 (date du devis d’engagement de la prestation de maîtrise d’œuvre ou, à défaut, devis d’engagement de la prestation de travaux).”
“Le cas des réfections de toiture. Quels sont les travaux déclenchant l’obligation? Il s’agit de travaux de réfection de toiture ou installation d’une sur-toiture sur au moins 50% d’une toiture.
Quel est le niveau de performance à atteindre? L’isolation installée doit conduire à une performance thermique conforme à la règlementation thermique dite « élément pas élément » (arrêté du 3 mai 2007).”
Voer voor thermische liefhebbers is deze technische RT 2012 toelichting door Promotelec.
26 maart 2017 om 14:03 #201984Wat de oude 2007 regels betreft, die worden hier vermeld. Teksten waarvoor de auteurs nimmer voor enig boekenbal waar dan ook op deze aardbol zullen worden uitgenodigd. Taaie kost.
26 maart 2017 om 15:41 #201985NoëSleutelbeheerderJe mag geen grote verbouwing doen zonder vergunning, de daarin gevoegde tekening geeft duidelijkheid over de dakbedekking, is daar ‘riet’ geprojecteerd, dan mag dat nu geen ‘pannen’ worden.
26 maart 2017 om 16:44 #201986NoëSleutelbeheerderHet blijft inderdaad riet, daar komen we niet onderuit en dat zou ik ook niet willen.
Alleen om die 6 te behalen zou ik dus vanbinnen moeten isoleren, wat ik niet wil want dan verlies ik de authentieke stijl.
Ik kan wel buiten een isolation mince opbrengen wat ik het liefste doe, maar die telt niet mee helaas in de R-waarde.Cees.
26 maart 2017 om 16:56 #201987NoëSleutelbeheerderIk heb een (enorm) compleet nieuw dak, dus spanten en platte pan bedekking, niet geïsoleerd, wel moderne folie als dakbeschot binnenzijde. Vorig jaar aangegeven, geen enkele klacht maar ook geen credit. Isolatie binnenzijde bij oplevering verbouwing bestaande constructie is m.i. niet verplicht.
Bij wamdak isolatie (aanpassen gootsysteem etc) kan je kijken naar producten als SlimFix Riet isolatieplaten, vraag is voor mij hoe lang de OSB meegaat, maar bij goede rietbedekking een leven lang? Kan je ook zelf aanbrengen met een lokale kraan.
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.