invoeren caravan

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202153
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste forumleden,

    Kan iemand mij vertellen of het mogelijk is om mijn caravan met nederlands kenteken in te voeren (uiteraard in Frankrijk)? Zoja, bij welke instantie moet ik dan zijn?

    Als dat niet mogelijk is kan ik mijn caravan met nederlands kenteken verzekerd en al laten trekken door een auto met een frans kenteken. Dien ik mijn caravan dan te laten verzekeren door een franse of nederlandse verzekeraar?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.
    Bastien

    #202155
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Grote zaken em kleine zaken, je begint bij de Mairie, of ga eens langs bij een controle automobile ?
    Ik ben even de officiele naam vergeten 🙂

    #202154
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    De Mairie weet hier meestal niet veel van en de keuringsstations ook niet want voor een caravan is geen Controle Technique nodig. 🙁

    Het verhaal is eigenlijk redelijk simpel. Er zijn voor het kenteken in principe 2 mogelijkheden:

    1) Uw caravan is destijds in exact hetzelfde type en uitvoering ook in FR geleverd. Er is dan dus een FR homologatie. U wendt zich tot de importeur van uw caravanmerk in FR en vraagt een FR conformiteitsverklaring voor uw caravan. Vervolgens volgt u de standaard procedure (zoals voor een auto) om een FR carte grise voor uw geïmporteerde caravan aan te vragen. Daarna FR kentekenplaat op de caravan en klaar.

    2) Uw caravan is nooit in deze uitvoering en type in FR geleverd. Dan is een individueel goedkeuringstraject bij de DRIRE/DREAL nodig. Naar mijn mening een vrijwel onmogelijke en overmatig dure opgave. Zou ik niet aan beginnen. Immers, in principe kunt u probleemloos uw NL kenteken handhaven. De NL situatie dient dan in orde te zijn, met andere woorden de caravan moet een geldig NL kentekenbewijs hebben, op naam van een NL resident. U “leent” dan de NL caravan en hangt deze met de originele NL kentekenplaat achter uw FR auto.

    In alle gevallen moet u in FR de caravan apart verzekeren en krijgt deze een eigen groene kaart. Mijn verzekeraar (Groupama) verzekerde zonder problemen een grote tandemas-aanhanger met NL kenteken.

    Salutations, Jos

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?