internet zonder vaste telefoon

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 3 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #188302
     Noë
    Sleutelbeheerder

    ik denk er over toch een internet aansluiting te nemen in de morvan. liefst zonder vaste telefoonlijn en zeker zonder tv.
    momenteel heb ik een bbox nomad van bouygues en dat werkt voor mezelf, (niet makkelijk te openen iedere keer), maar huurders willen blijkbaar ook internet.
    aangezien er geen vaste lijn is, en het met ook niet zinnig lijkt die nog aan te vragen omdat dat er op termijn toch uit gaat, zou het via het mobiele netwerk moeten gaan.
    ik zit in een gebied waar maar heel slecht bereik is (2g, soms 3g).
    wat is nu wijsheid???

    #188303
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De vaste lijn gaat niet weg, analoge telefonie gaat op termijn weg en wordt vervangen door voip (telefoon via internet). Dat gaat gewoon via diezelfde koperkabel of tegen die tijd glasvezel als je geluk hebt. De beste oplossing blijft via een vaste lijn, mits dat technisch haalbaar is qua afstand tot de telefooncentrale. Het is relatief goedkoop en kent geen datalimiet.

    Je kunt een eigen lokale versterker met richtantenne plaatsen om 2/3/4G ontvangst te verbeteren, maar het blijft behelpen en betalen voor de hoeveelheid data is onhandig voor huurders.

    De laatste mogelijkheid is internet per satelliet. Duurder qua aanschaf en afhankelijk van de aanbieder en gekozen abonnement meestal ook een datalimiet of fair use policy.

    #188304
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien dat de “web trotter” van SFR iets voor u is. Ik ben er zeer tevreden over.
    Andere providers leveren die doosjes ook, dan heten ze anders (“domino” bij Orange, bij voorbeeld).

    Peter (die sinds enkele jaren geen vaste lijn meer heeft en die zeker nooit meer wil, daar is ’n ’t oude forum veel over gezegd).

    #188305
     Noë
    Sleutelbeheerder

    petrus, ik heb idd een soortgelijk iets. een bbox nomad van bouygues. alleen is die onhandig op te waarderen. dat moet dan steeds weer met een niet te bereiken pagina die er om veiligheidsredenen door mn laptop wordt uitgegooid. en vervolgens via mijn mobiele telefoon lukt het eindelijk maar dan zijn mijn creditcard gegevens weer nodig. verder houdt dat “dongeltje” er om onverklaarbare redenen af en toe spontaan mee op. niet fijn om daar huurders mee lastig te vallen.
    orange (france telecom) en bouygues zijn de enige providers waar ik ontvangst van heb. en idd, een vaste lijn geeft ook weer een hoop gedoe en kosten en draden door t huis die ik echt niet wil.

    #188306
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ken die “bbox” van Bouygues niet, ken slechts dat doosje van SFR. Van opwaarderen is geen sprake, ik betaal maandelijks 24,95 euros voor ‘onbeperkt’ gebruik (tot 12 Go, daarna wordt je gestraft met ’n wat tragere verbinding). Voor mij – ik heb geen gîte noch camping of andere gasten – is dat ruim voldoende, en ’t prettige is : ’t werkt, zonder gezeik, al kan de météo soms wat roet in de verbinding strooien.
    Ik dacht overigens dat SFR meelift op dat FT/Orange-netwerk, maar dat is misschien veranderd.

    ’t SFR-dongeltje (3G+) is tegenwoordig ’n 4G-doosje, en hoewel ik in ’n zone blanche zit wat FT/Orange betreft, werkt ’t allemaal zoals ’t hoort. Vandaar m’n tevredenheid.

    Peter.

    #188307
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour @Marjorie,

    Ik sluit me helemaal aan bij @Jako hierboven. Alle mobiele/draadloze oplossingen hebben gemeenschappelijk dat ze een “volume charging” filosofie hanteren. Met andere woorden, de rekening wordt hoger naarmate er meer gegevens worden overgedragen. Daarbovenop kan soms nog sprake zijn van zaken zoals gegevenslimieten, doorvoerlimieten en fair use policies. Als u huurders heeft die van uw Internet connectiviteit gebruik maken is dit vrijwel onbeheersbaar. Zéker als zich onder uw huurders liefhebbers bevinden van het downloaden of uitwisselen van allerlei multimedia-achtige zaken zoals films, muziek en foto’s.

    Naar mijn mening is een vaste lijn de enige realistische oplossing in een situatie met huurders of dergelijke “gastgebruikers”. Draadloze oplossingen blijven een bron van onvoorspelbare kosten en ergernis.

    Overigens behoeft u niet al te bang te zijn voor allerlei extra draden en kabels in huis. Als u aansluiting van de vaste lijn ergens op de binnenkant van een buitenmuur laat monteren kunt u daar een livebox of vergelijkbare draadloze router plaatsen, en de rest van de lokale communicatie draadloos via WiFi realiseren.

    Salutations, Jos

    #188308

    Eén van die ergernissen waar Jos naar verwijst is voor mij dat het mobiele netwerk steeds meer te verduren krijgt: smartphones die automatisch om de paar minuten even op internet gaan rondkijken om broodnodige informatie te updaten, gebruikers die grote bestanden downloaden en tv kijken, kortom: het wordt steeds drukker op de digitale mobiele snelweg. Behalve het risico van stevige budget overschrijdingen kom je zo nu en dan snelheden tegen die tien jaar geleden nog net acceptabel zouden zijn geweest, maar nu niet meer. When your smartphone rocks but your network sucks aldus een artikeltje vorige week in het Amerikaanse blad ZDNet. Overigens liet de PDG van France Télécom Orange, Stéphane Richard, zich vijf jaar geleden in gelijke bewoordingen uit.

    Ik heb nog steeds zo’n 4-G boxje van Bouygues die vanwege een zendmast die net iets te ver weg staat alleen bereid is in 2G te communiceren met het internet, en dan alleen op één plek in huis. Glasdekking, een oppervlakte van 30 bij 30 centimeter waar toevallig een beetje signaal doordringt. Drie jaar geleden nog te gebruiken voor email en wat eenvoudig gesurf, maar het afgelopen jaar is het nu en dan langzamer dan een ouderwets analoog modem.

    #188309
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Rob,

    Voor @Marjorie is wellicht het volgende verhaal interessant.

    Toen ik in mijn vorige leven als ICT expert cursussen netwerktechnologie gaf, kwam natuurlijk het toen zeer bekende OSI lagenmodel aan de orde. De onderste laag hiervan was het zogenaamde “fysiek niveau” waar onder andere de verschillende media werden behandeld. Die media vielen ruwweg uiteen in “bounded media” (kabels) en “unbounded media” (de “ether” zeg maar). Deze terminologie geeft al enige indicaties van de voors en tegens van “draadloos” versus “bedraad” communiceren.

    Omdat in “bounded media” de signalen zitten opgesloten in het medium (de kabel) is de mogelijke communicatiecapaciteit uitsluitend begrensd door de techniek. Met voldoende aders met voldoende capaciteit per ader, met glasvezel als aansprekend voorbeeld, ligt de bovengrens onvoorstelbaar ver weg. Een bescheiden bundeltje glasvezels volstaat om in de gehele communicatiebehoefte van een wereldstad te voorzien.

    Bij “unbounded media” zit dat heel anders. Alle signalen doorkruisen de vrije ruimte, maar die heeft hiervoor een beperkte capaciteit. Komen er teveel signalen (door teveel gebruikers en/of teveel signalen per gebruiker) dan krijgt elke gebruiker steeds minder ruimte. Je kunt technisch nóg zulke slimme dingen doen, maar uiteindelijk loop je altijd tegen een plafond aan.

    Het advies is daarom altijd om de inzet van draadloze communicatie (“unbounded media”) te beperken tot toepassingen waar dat écht niet anders kan, met andere woorden als er sprake is van mobiel gebruik. De toegevoegde waarde zit ‘m in de mobiliteit, en terwille daarvan neem je genoegen (meer of minder tandenknarsend) met een beperkte communicatiecapaciteit. Als er geen sprake is van mobiliteit, dan is het aan te bevelen om waar mogelijk gebruik te maken van vaste verbindingen (“bounded media”).

    Salutations, Jos

    #188310
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In de Morvan heb ik alle mogelijke internetverbindingen gehad ( inclusief satelliet) , alle problematisch totdat door de Nievre werd besloten WIMAX ( via de ether) in het gehele departement voor de landelijke gebieden mogelijk te maken. Ondanks het feit dat ik een heuvelrug had zitten tussen de zendmast en mijn ontvanger en het volgens de techneuten niet mogelijk zou zijn , heb ik jaren een ongestoorde ontvangst gehad. Wel is het maken van een afspraak met de onderneming die er nu achter zit ( Ozone) ongelofelijk moeilijk. En ook het opzeggen van een abonnement kost bloed zweet en tranen, maar de ontvangst is op een enkele dag per jaar na storingvrij en snel.

    #188311

    Het mobiele internet houdt ook “outre-Rhin” bezig getuige dit artkeltje in Der Spiegel van heden. Wanneer je een goed bereik hebt kun je inderdaad genieten – indien de ether niet overbevolkt is – van snel internet. En zolang je niet tegen de grenzen oploopt van je data volume.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?