internet + kijk en luistergeld

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 1 maand geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Omdat wij geen TV in Frankrijk kijken hebben we destijds een verklaring ondertekend dat er zich in ons huis geen ontvangers bevinden. Dit scheelt per jaar 120 Euro belasting.

Nu overwegen we een Internetabonnement. Met internet kan je op een computer ook TV kijken en radio beluisteren. Omdat er geen adsl beschikbaar is willen we internet via een satelietschotel (radiogolven) ontvangen.

Hoe kijkt de FR fiscus hier tegenaan? Moeten we nu ook kijk en luistergeld gaan betalen?

Jean, heb me daar ooit een keer in verdiept en toen gedacht, kijk hier tv met een rateau op het dak, betaal braaf mijn redevance audiovisuel, laat maar. Toch weer nieuwsgierig geworden kwam ik op internet heel wat discussies tegen, deze lijkt me wel een aardig overzicht te geven. Stel dat je via adsl of glasvezel een triple-play abonnement hebt, internet, tv en telefoon, dan is er geen ontkomen aan. De fiscus beschouwt een internet aansluiting met een tv optie aan boord als gelijkwaardig aan een traditionele ontvangst via antenne op het dak of kabel. Los nog van het feit dat wanneer je via een satelliet verbinding met zijn maandelijkse download limiet al na een paar tv uitzendingen je die 5, 10 of 20 Gbyte binnen een paar dagen verbruikt zou hebben (dus daarom al niet op één lijn met echte tv ontvangst) lijkt me een internet only abonnement op dit moment nog net buiten het bereik van het harkje van de ijverige ambtenaren te Bercy te vallen. Een eerste indruk, dus ik wacht maar het wat meer afgewogen oordeel af van Jako, die hier ongetwijfeld het fijne van zal weten.

Noë
    Sleutelbeheerder

Volgens mij is het vervelend eenvoudig. Als je iets hebt waarop of waarmee je een tv-programma kunt zien, dan ben je tot betalen verplicht. Dat betekent dat alles met een scherm (monitor) of een tv-tuner je geld kost. Er is zelfs een Wiki aan gewijd: https://fr.wikipedia.org/wiki/Redevance_audiovisuelle#.C3.89quipements_assujettis_en_France
    Kortom, je moet betalen als je een tv-programma kunt ontvangen, ook als je er niet naar kijkt en zelfs geen abonnement hebt. De boetes zijn een (ruime) verdubbeling van wat je moest betalen en dat tot drie jaar terug. Of u dus maar even tegen de 900 euro over wilt maken
    Ach, als je toch betalen moet, dan is BVN zo slecht nog niet…
    Frans

Noë
    Sleutelbeheerder

Moet ik dat proactief zelf aangeven? Ik heb een schotel aan de gevel, en kijk tv, maar heb nog nooit een brief of aanvraag ontvangen.

@ Fransco: wat ik me afvraag bij die eenvoudige verklaring, een lijn die indertijd door de Sénat werd aangehangen, hoe die zich verhoudt tot wat de Franse belastingdienst zelf daarover te melden heeft in 2015: ” Par contre, les micro-ordinateurs munis d’une carte télévision permettant la réception de la télévision ne sont pas taxables.” Bron ondermeer deze site en de diverse noten in het wiki verhaal.

@ Ratatouille: schotel voor tv of internet ontvangst (triple play)? Verder: ik krijg ieder jaar een speciaal formulier toegestuurd van de belastingdienst waarin ik zou kunnen aangeven dat ik geen tv ontvangstmogelijkheid (meer) heb en dat daarmee dit onderdeel in mijn taxe d’habitation zou kunnen komen te vervallen. Kijk maar eens op je avis d’impôt 2014 of daar ook een aparte categorie “Montant de votre contribution à l’audiovisuel public” in is opgenomen. Hoe aan te melden? Toen we hier jaren geleden een voor SECAM ontvangst geschikte tv kochten kon/moest ik meteen een soort belastingaangifteformulier invullen. Gaat dat zo hier dacht ik toen.

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Rata,

Als u in Frankrijk belastingplichtig bent en u géén redevance audiovisuelle wilt betalen omdat u niets ontvanger-achtigs in huis heeft, moet u een een speciaal vakje daarvoor aankruisen op uw déclaration de revenus. Omdat u daarmee in de grote minderheid verkeert is het voor de controlerende instanties eenvoudig om de niet-betalers met een bezoekje te vereren. Zo’n schotel aan de gevel is voor die controleur natuurlijk letterlijk en figuurlijk een teken aan de wand.

Echter, als u niets hebt aangekruist, betaalt u gewoon. Dus in dat geval niets aan de hand.

Sinds 2005 wordt de redevance audiovisuelle geheven in combinatie met de taxe d’habitation. Als u deze laatste aanslag er even bij pakt ziet u direct of u de redevance betaalt. Dit geldt of u in Frankrijk belastingplichtig bent of niet.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Rebonjour,

In vervolg op het bovenstaande is het wellicht handig te weten dat de Franse regering erop studeert om ook PC’s, laptops, tablets en dergelijke onder de redevance audiovisuelle te brengen. President Hollande wenst « une assiette plus large et plus juste » voor deze belasting. In normale mensentaal gezegd, de in structurele geldnood verkerende Franse overheid heeft weer eens een nieuwe inkomstenbron in het vizier. Natuurlijk onder het mom van “het moet eerlijker”. Waar herken ik dat van?

Maar ik dwaal af. Wat ik eigenlijk wil zeggen, steek niet te veel moeite in het uitdokteren of u in een uitzonderingspositie voor de redevance audiovisuelle zit, want binnenkort is waarschijnlijk iedereen “aan de beurt”.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Dank Jos voor de uitleg. Ik heb onlangs een deel van mijn huis als ‘bewoonbaar’ aangemeld. Dan krijg je nog een extra jaar uitstel voor de taxe d’habitation.Ik betaalde tot nu toe 22 euro per jaar. (ja, ja ook voor een ruïne moet je betalen).

Dus ik betaal nu geen bijdrage voor de tv ontvangst. Ik denk dat ik volgend jaar een flinke zet krijg- naar beneden-, want dan komt de eindafrekening. En moet ik ook al die andere taxes betalen die op de bouwvergunning staan aangegeven: taxe locale d’équipement, taxe departementale d’espaces naturels sensibles, taxe departementale pour le conseil d’architecture, d’urbanisme et
    d’environnement.

@Rob-van-der-meulen
    : schotel voor HD tv. Internet via zender.

Noë
    Sleutelbeheerder

Hartelijk dank voor de reacties.

Voorlopig dus nog geen kijk en luistergeld betalen voor wie alleen een internetaansluiting heeft.

Le gouvernement pourrait taxer le box: in Les Echos van gister de laatste stand van zaken rond de ‘modernisering’ van de redevance audiovisuelle. De geldnood van de Franse overheid waar Jos al op wees komt ook aan bod. De vlag die de lading dekt wordt door minister Fleur Pellerin aldus verwoord, we moeten met onze tijd meegaan: “…un élargissement de l’assiette de cette taxe pour l’adapter aux nouveaux usages“. De lading is: “…nécessaire pour combler le déficit de France Télévisions.”

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?