Internet houden, telefoon opzeggen

Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Anoniem
    Inactief

Om in ons tweede huis in Frankrijk indertijd internet (Découverte, Orange) te kunnen krijgen, moesten wij eerst een telefoonabonnement (vaste lijn, France Telecom) nemen. Maar we gebruiken die vaste telefoon al jaren niet meer (zonde dus van de abonnementskosten) en willen dat abonnement opzeggen. Kan dat zonder onze internetverbinding in gevaar te brengen?

Noë
    Sleutelbeheerder

Nee, de voorwaarde voor “Découverte” is dat er al een analoge telefoonlijn actief is. Je kunt wel één van de hogere abonnementsvormen nemen waar dan de huur van de lijn is inbegrepen en het analoge telefoonabonnement opzeggen. Op die manier is het een beetje lood om oud ijzer, het totaalbedrag verandert niet veel. Logisch, want de huur van de fysieke koperdraad moet ergens betaald worden.

Speciaal voor die tweede huizen heeft Orange al jaren iets unieks in de aanbieding: abonnement ligne résidence secondaire. Kun je tot zes maal per jaar toe een tijdje stopzetten (suspendre dus, niet resilier…). Wanneer die eenmaal actief is wordt je geacht hem minimaal een maand in de lucht te houden, en een andere vereiste is dat de lijn minimaal eenmaal per jaar moet worden geactiveerd. Kan allemaal keurig via je espace client (wel even zoeken) geregeld worden.

Kan dat ook voor buitenlanders? Nog steeds worden Nederlanders en anderen door wat grommende types, ondanks hun keurige colbertje, witte overhemd en cravate, bij de Orange winkels weggestuurd. Hoe komt u erbij, hoe durft u ons dat te vragen, kan alleen wanneer u een primaire telefoon in Frankrijk heeft. Al een jaar of twintig goed voor vragen op allerlei forums. Het antwoord is eenduidig: het kan wel. Staat in al hun documenten, lees bijv. deze passage in deze toelichting:

Le client doit justifier de l’existence d’une résidence secondaire en produisant les documents suivants :
    – attestation de l’assurance indiquant la nature de l’habitation et
    – document fiscal précisant l’adresse de la résidence principale (1ère page de la déclaration d’impôt sur le revenu n° 2042 ou toute autre pièce de type certificat/attestation de résident dans un pays étranger qui aura été dûment établi par
    l’autorité fiscale locale).

Wanneer ik de discussies zo beluister bij de Britten kan dit allemaal keurig worden gecombineerd met het decouverte internet abonnement. Nu onze Nederlandse telecom hoeksteen Thomas Vergouwen binnen de organisatie van Orange met de muziek mee is, de muziek van de wielrennerij wel te verstaan, moeten we het doen zonder het lakmoesproefje van zijn expertise. Hij is van baan veranderd, nu Community Manager bij de Ligue Nationale de Cyclisme las ik ergens.

Maar het lijkt me de moeite waard om eens te kijken hoe ver je langs deze weg zou kunnen komen.

Noë
    Sleutelbeheerder

De combinatie ligne résidence secondaire en découverte kost bij Orange samen 39 euro per maand en je kunt een paar keer per jaar 18 euro per maand besparen door de telefoon op te schorten. Je hebt dan ook geen internet.
    Een pakket internet, telefoon (onbeperkt bellen naar vaste nummers in veel landen) en tv kost bij Orange zonder kortingen 34 euro per maand. Een simpele rekensom leert dat je minstens 5 maanden moet opschorten om goedkoper uit te zijn dan met het pakket. Ik ben daarom voor het pakket gegaan omdat ik die vijf maanden niet altijd zal halen. De tv-aansluiting, waar ik niet naar zocht, heb ik er bijgekregen. En dan blijkt BVN met het vaderlandse journaal toch wel een leuke aanvulling.

Frans

Noë
    Sleutelbeheerder

Het nadeel is dat je dan de analoge telefoon inlevert en verplicht bent een Livebox te gebruiken. Dus ook geen telefoon als internet niet werkt. Wel lijkt nu ook Orange de 3 Euro extra per maand voor de huur van een Livebox te hebben geschrapt (alleen voor nieuwe abonnees?)
    Edit: nee, de 3 euro extra bestaat nog steeds. Die 3 euro per maand moet je extra tellen bij bovengenoemd bedrag en dan kom je op 37 Euro per maand. Nauwelijks besparing ten opzichte van Découverte+analoge lijn.

Noë
    Sleutelbeheerder

Mijn ervaring met het switchen van mijn dure analoge telefoon naar de goedkopere internet telefoon is dat Orange voor die internet telefoon een vaste hap van rond de 1Mbps uit mijn internet snelheid haalde.
    Aangezien ik veel stream (Netflix, MLB, NPO) dook ik, met die internet telefoon, nu onder de 3Mbps met dat irritante bufferenen als gevolg en toen heb ik die analoge telefoon maar weer teruggehaald.
    Geen idee of Orange voor zijn TV ook een vaste hap uit je debit neemt, ongeacht gebruik van die TV. Misschien dat jako hier meer over kan vertellen.

Of je internet verbinding ook meteen de lucht uitgaat zoals Fransco vermoedt bij het suspendre van je ligne résidence secondaire: ik weet dat nog niet zo zeker. Graag zou ik het experiment zelf aangaan, maar met 11 km draad tussen ons huis en de dichtst bijzijnde telefooncentrale kan ik adsl tot aan het jaar 3000 wel vergeten. Het zijn technisch gezien immers twee aparte handelingen. Die telefoonlijn activatie doen ze gewoon met software op afstand, internet aansluiten/suspendre/stopzetten vergt wat meer werk, meestal een fysieke ingreep in de telefooncentrale zelf. Je twee koperdraadjes blijven immers gewoon aangesloten op de hardware in de telefooncentrale.

Dus wie weet blijft je internet gewoon in de lucht, zolang je maar betaalt. Voordeel voor Orange: je betaalt voor bandbreedte die niet gebruikt wordt. Nadeel: je zou in theorie met één maand ligne secondaire een heel jaar het decouverte abonnement binnen kunnen krijgen.

Sterker zelfs: het découverte abonnement zelf kan ook gesuspendeerd worden. Althans: sommigen lukt dat, lees deze reactie:

“I did put my Orange Internet Decouverte (for maisons secondaires) contract “on-hold” everytime we left the house for a period more than 2 months and this since we got wired-up in 2011. The customer service manager I spoke to earlier this week confirmed it can be done.
    I am waiting for her to get back to me before sharing the info here.”

De communicatie met Orange en wat ze er officieel over kwijt willen, is een ander verhaal. In de praktijk gaat er vaak wat mis, zie deze discussie tussen Britten onderling.

In een wat verder verleden hebben we hier onder voorzitterschap van Thomas Vergouwen (zie Wannox archief) al over van gedachten gewisseld. Wat me daarvan bijstaat is dat het gebruik van het toen geïntroduceerde découverte abonnement als een soortgelijk knipperlicht als de ligne secondaire een nog wat grijs gebied was in de regels van Orange, mag het nu wel of niet. Of wordt het oogluikend toegestaan.

Zijn er ervaringsdeskundigen, of mensen die we bij deze als vrijwilliger voor een veldexperiment mogen aanwijzen?

Noë
    Sleutelbeheerder

Wat ik me herinner is dat Thomas destijds adviseerde om een Découverte abonnement niet op te zeggen, maar om te zetten in een (gratis) inbelabonnement.
    Op die manier blijven gebruikersgegevens en email actief en kunnen elk moment weer omgezet worden in een ander abonnement. Zonder garantie of support op juiste werking van deze truc.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?