Internet bankrekening openen vanuit Nederland?

Dit onderwerp bevat 19 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door Anoniem.

  • Auteur
    Berichten
  • #196741
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie kan mij helpen met zijn ervaring met het afsluiten van een Franse internet bankrekening vanuit Nederland? Ik heb begrepen dat je bij de meeste banken alleen een rekening kunt openen als je Frans ingezetene bent. Bij CLC en Banque Postale zou je als (toekomstig) tweede huis eigenaar wel een rekening kunnen krijgen, maar zou dit niet op afstand af te sluiten zijn. Echter, om straks na de overdracht de elektra/water over te kunnen zetten en een woonverzekering af te kunnen sluiten, wordt een Franse rekening vereist. Hoe hebben jullie dat gedaan? Alle tips zijn welkom.

    #196759
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op afstand lijkt me onmogelijk gezien alle extra anti-fraude maatregelen van de afgelopen jaren. Je zult persoonlijk langs moeten bij een bankfiliaal om je te kunnen legitimeren. Dat is overal zo, ook in Nederland.

    #196760
     Anoniem
    Inactief

    Wij zijn hier (in 22) naar de bank gestapt omdat we alles ter plekke en persoonlijk moesten regelen. Online/per post ging niet zei men … (credit agricole), we hoefden (nog) geen ingezetene te zijn.

    Neem in ieder geval voldoende documenten mee! Dwz: copien van id-bewijzen/passen, indien relevant trouwboekje, just. de domicile in NL (stroomrekening of zo, met formulieren van Uw gemeente kunnen ze niets beginnen). Schrijf overal de franse vertalingen bij. Indien U al franse documenten heeft (van de notaire bv, het liefst met het toekomstige adres erop) neem daar in ieder geval ook copien van mee.

    Het papierwerk was met een week geregeld, we kregen de pasjes, de documenten en daarna de afrekeningen gewoon naar huis gestuurd, net zoals de chèques (in eerste instantie dus niet naar een frans adres). Wel moesten we de pasjes activeren door in Frankrijk bij de CA een bedrag op te nemen, i-net banking werkte al voor die tijd.

    Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom we per i-net geen geld naar het buitenland (= NL) kunnen overmaken. Dat wil zeggen: het gaat wel, maar dan moeten we naar de bank en die maken het dan over.
    Reden: c’est comme ça …

    OK, het is OT en ik wil de thread niet kapen maar misschien heeft iemand een idee??

    Groet en succes

    Peter

    #196748
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Banken en verzekeraars mogen elkaars produkten aanbieden (helaas, ’t zij zo). Dus ’n bank verzekert en ’n verzekeraar speelt bankier.
    Misschien dat hierin ’n oplossing schuilt : u zoekt immers ’n verzekering. Dan vraagt u daar ’n bankrekening bij. ’n Bankrekening mèt internetbankiermogelijkheden (3x woordwaarde) natuurlijk.
    En sinds die ‘operatie Sepa’ mogen landsgrenzen toch geen hindernissen zijn.

    andere Peter.

    #196749
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank je wel alvast voor de goede tips, Peter. Toch altijd spannend zo’n eerste keer, dus super als mensen hier hun ervaringen willen delen.

    #196750
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom we per i-net geen geld naar het buitenland (= NL) kunnen overmaken. Dat wil zeggen: het gaat wel, maar dan moeten we naar de bank en die maken het dan over.
    Reden: c’est comme ça …

    OK, het is OT en ik wil de thread niet kapen maar misschien heeft iemand een idee??

    Peter, andere bank zoeken.

    andere Peter.

    #196751
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Uit onvrede met mijn bank (Credit Agricole) ben ik vorig jaar op zoek gegaan naar een Internetbank. Uiteindelijk bleek ING niet haalbaar, als ik me goed herinner moet je er maandelijks een bedrag of salaris op storten, ik weet het niet meer precies. Zo ben ik uitgekomen bij Boursoramabank, de oudste Internetbank in Frankrijk.
    Ik heb het helemaal vanuit NL geregeld. Papieren kun je downloaden, invullen en opsturen. ook heb ik met de servicedesk contact gehad, was goed bereikbaar. In mijn geval heb ik een elektriciteitsfactuur meegestuurd om aan te kunnen tonen dat ik eigenaar van een maison secondaire was.

    Succes,
    Jan Joost

    #196752
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Boursoramabank? Nooit van gehoord, maar ga meteen kijken!Dank je wel Jan Joost.

    Gr. Gerry

    #196753
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik zit bij Credit Agricole midipyrenees, die heeft wel internet bankieren. Beneficiaire invoeren, per SMS ontvangen code invoeren, en je kunt geld overmaken naar waarheen je maar wilt. Dus een CA zoeken in een andere region, of in je eigen omgeving een andere bank nemen. CA is geen landelijke bank, voor wie dat nog niet wist.

    #196754
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dat was nog geen antwoord op de oorspronkelijke vraag. Wat je kunt doen, is een landelijke bank kiezen, bijvoorbeeld labanquepostale of labanquepopulaire, of xxx. Je zoekt op of ze een kantoor hebben in een plaats dicht bij NL, zoals in bijv. in Lille. Daar maak je alles in orde. Later laat je de gegevens overzetten naar een kantoor in de buurt waar je je franse huis hebt.
    Je kunt je ook laten ‘parainer’ door iemand die je goed kent in de buurt van je huis in Fr, en die klant is bij de gewenste bank. Als je kennis een goede en langdurige klant is bij de bank, kan deze jou daar introduceren.

    #196755
     Anoniem
    Inactief

    Toen wij voor ons franse huis ons voorlopige koopcontract hadden getekend zijn we naar een lokale CA gegaan met dit contract onder de arm, paspoorten, en een rekening van ESSENT van ons huis in NL. Daar ter plaatse werd ons gemeldt dat het druk was en dat we over 2 weken weer terug moesten komen. Ik vroeg aan de dame de naam van de manager waarmee we dan een afspraak moesten maken (ik wilde geen 2 weken wachten want dan was ik alweer in NL). Ik kreeg de naam en vroeg of de dame mijn visitekaartje wilde overhandigen (ik werkte toe voor een bekend Frans bedrijf in NL). Dat deed de dame en diezelfde dag hadden we een afspraak. Ik kreeg alle zaken mee, inclusief een creditcard (had ik niet nodig maar toch, er werd niets gecontroleerd, geen loonstroken/NL rekening, het gesprek ging over het bedrijf waar ik voor werkte). Maar de doorslag gaf het voorlopig koopcontract denk ik.

    #196756
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zes jaar terug sloot ik m’n rekening af bij Boursorama. En ik zit er nog altijd bij. Meer dan een kopie van het paspoort hadden ze toen niet nodig dacht ik. Alles gratis, alles elektronisch, gratis Visakaart, enzovoort. Ook hun helpdesk valt vrij goed mee, meestal bekom ik snel hulp bij problemen.

    Er zijn ook nog andere internetbanken (Fortuneo de bekendste), maar die doen vervelend over het voorleggen van fiches de salaire. Maar bij Boursorama kan het dus zonder rompslomp, en met een minimum aan vervelende vragen. Voor de geïnteresseerden, ik heb hier trouwens nog wat codes de parrainage liggen waarmee je 80€ krijgt voor het openen van een rekening.

    #196757
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Even een update na alle goede adviezen: aan de slag gegaan met Boursorama, maar zolang ik nog niet gepasseerd ben en dus geen Frans adres heb, neemt niemand nog iets behandeling. Dus zit er niets anders op dan heel even wachten, meteen na passeren langs de bank en voilá (hoop ik).

    #196758
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik begrijp uw opmerking niet goed. Bedoelt u dat Boursorama vraagt dat u een Frans adres voorlegt? Dat was vroeger nochtans niet zo.

    #196747
     Noë
    Sleutelbeheerder

    En mocht ’t zo zijn dat ze ’n F adres verlangen, dan is dat toch eenvoudig te regelen ?
    Via ’n buum of buuf, via ’n postkantoor, via ’n gemeentehuis.
    Om na opening van de rekening rap ’n verhuizing te melden, per internet.

    andere Peter.

    #196742
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij kochten vorig jaar ons huis in Frankrijk. De bankreking was door onze makelaar alvast geopend bij de CA. Met behulp van paspoortkopie en een salarisstrook. De rekening werd geopend en wij kregen keurig alles toegestuurd naar ons adres in NL. We kregen ook een envelop met code om het internet te activeren. Alles stond dus klaar. Op de dag van de overdracht waren wij,uiteraard, in Frankrijk en hebben wij vóór de notaris de bank bezocht (hadden via email vanuit NL een afspraak gemaakt) en hebben wij ons in persoon met paspoorten gemeld, geld op de rekening gezet et voilá we waren in “de lucht “. Overigens moet het huis aantoonbaar verzekerd zijn vóór de overdracht. De notaris wilde nota en betalingsbewijs zien. Kun je vaak ook bij de bank regelen.

    #196743
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zo kan ’t dus ook, maar ik zou met dit soort voortvarende makelaars toch maar ’n beetje oppassen.
    En natuurlijk moet de nieuwe eigenaar zorgen voor ’n opstalverzekering, of heeft die makelaar dat ook verzorgd ? Goede service, of ’n hoop courtage voor die makelaar ?

    Peter.

    #196744
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ja, Peter, soms doen mensen zomaar goed. Bij ons had de makelaar niet alleen de verzekering en de bank geregeld, maar ook water en elektra opnieuw laten aansluiten. Als klap op de vuurpijl stelde hij ook voor om een Frans testament (langstlevende) op te laten stellen bij de overdracht, dat zou dan minimale extra notariële kosten met zich meebrengen. Wat toen per testament moest worden geregeld is overigens nu al standaard in Frankrijk.We hebben uiteraard courtage betaald aan de makelaar, maar dat percentage gold alleen het huis.
    Verder was niet alleen de makelaar zo servicegericht. Ook de notaris kon er wat van. Toen wij een half jaar later wat grond van de buren kochten, liet hij de overdracht daarvan vallen onder de eerdere overdracht van het huis, zodat wij er geen nieuwe notariële kosten voor hoefden te betalen.
    Ach, ik zal het wel hebben uitgelokt…

    Frans

    #196745
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik sluit mij van harte aan bij Fransco, niets geen courtage gekkigheid, gewoon service. De makelaar heeft er ook baat bij als de kooprocessen soepel verlopen. Dus werden in overleg met ons ook offertes geregeld voor opstal- en boedelverzekering. Keurig naar NL en na de door ons gemaakte keuze ook vast geregeld en zodanig, dat wij vanuit NL de premie konden voldoen vanaf onze eigen bank in NL. Het bewijs, polis en betaling, werd direct naar de notaris doorgestuurd. Daarnaast nog een adreslijst gekregen met allerhande bouwmarkten met openingstijden etc, goede Franse artisans en andere klussers die door goede ervaringen van anderen ook op de lijst mochten staan. Het bestaat dus echt!

    #196746
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn ook goede makelaars. Slechts in Amsterdam zeggen ze dat je er twee soorten van hebt : slechte en erg slechte.

    Peter.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?