Dit onderwerp bevat 4 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 11 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
2 november 2017 om 18:26 #207988NoëSleutelbeheerder
Vandaag wil ik mijn ervaringen delen over de inspectie die vandaag door het Consuel is uitgevoerd in ons huis in Thiviers. Ter informatie, wij hebben ons huis 8 jaar terug gekocht zonder aansluiting op stroom. Uiteindelijk hebben wij op een drietal muren na alle onderdelen van het huis vervangen inclusief de aanleg van een volledige elektrische installatie. Als je alles zelf doet zijn de 5 weken vakantie die je tot jouw beschikking hebt geen interessante klus voor een installateur omdat alles te veel wordt uitgesmeerd in tijd. Vooraf hebben wij bedacht wat wij willen en dit vervolgens tegen het lichte gehouden met de bestaande normering en literatuur (gestart met Locaux d’habitation van Promotelec) en, niet te onderschatten, de info die wij verzameld hebben op dit forum inclusief het Wanox archief. Omdat wij er wat langer over gedaan hebben zijn wij eind 2015 ingehaald door een nieuwe normering die ons noodzaakte alles opnieuw te herzien. Het viel mee, dubbele stopcontacten tellen nu voor 2 en dat betekent slim herverdelen. In juni de groepenkast afgemonteerd, aardpen geslagen, boîte de communication geplaatst en alles aangesloten op de elektra haspel van onze Franse buurman. Bijna alles werkte en deze zomer laatste storingen opgelost en alles afgewerkt en weggewerkt. Het eendraadschema hebben wij in Excel gemaakt en de plattegrond met alle symbolen en locaties van de diverse onderdelen in Visio en alles op A3 geprint. Vervolgens via de website van het Consuel een account aangemaakt en een attestation de conformité aangevraagd, de € 119 overgemaakt en afwachten. Aangegeven dat wij deze week in Frankrijk zijn, wijzelf de installateur zijn en zo kregen wij bericht dat er vandaag een inspectie zou plaats vinden. Keurig om 09.00 uur meldde de medewerker van de Consuel zich na 2 redelijk slapeloze nachten. Zorgen over: hoogte van de stopcontacten (minimaal 15 cm boven de vloer) hoogte lichtschakelaars (tussen 90 en 130 cm), aarding, pen en inspectieput minimaal 75 cm uit de gevel, lichtpunten waar je aan zou moeten kunnen hangen etc. alles wat je maar kunt bedenken. Aardige man, bekijkt de tekeningen, is daarvan onder de indruk gaat direct aan de slag in een volledig ingericht huis met een GTL die met een snoer op de haspel van de buurman is aangesloten. Was allemaal geen probleem. Hij heeft de aarding gemeten, pennen in de tuin gezet, geen meting op de aardpen uitgevoerd, vervolgens alle stopcontacten op aarding getest, de LEP en de LES gecontroleerd en één lichtschakelaar open gemaakt om te controleren of alles juist in de inbouwdoos was vastgezet en was aangesloten. Geen blik in de boîte de communication (wij hadden ook niets aangesloten) wel de aardemeting gedaan op de stopcontacten van deze boîte. Verdeling van de groepen is niet aan de orde geweest wilde alleen weten wat de diameter van de toevoer kabel was en na het wisselen van 2 ID’s, had te maken met de plaque en de 32 ampère aansluiting, welke hij niet gecontroleerd heeft, was alles in orde. Na ruim een uur, een kop koffie en een aardig gesprek was alles in kannen en kruiken. Pffffffffffffffffffffffffffffffffffff alle inspanningen zijn beloond maar zeker met hulp van Rob van der Meulen, die ons allen regelmatig van tips en informatie voorziet, en vele anderen die op dit forum behulpzaam zijn, merci beaucoup en, bon courage voor degenen die dit traject nog hebben af te leggen. Maar, een goede voorbereiding, logisch nadenken, lezen en vragen en vooral niet eigenwijs zijn (helpt in Pays-Bas ook niet) moet de kans van slagen groot zijn. Nu aan de slag voor een compteur en een aansluiting. Eric Gerth
2 november 2017 om 21:12 #207989NoëSleutelbeheerderGefeliciteerd, Eric!
En weer eens zie je dat alles geen probleem is als je zorgvuldig en logisch te werk gaat.
Ik zou de engelse uitspraak
Measure twice, cut once
hier modificeren in
Plan dubbel goed, dan loopt in de praktijk alles netjes.5 november 2017 om 16:40 #208010Eric, gefeliciteerd. Acht jaar verbouwen, alleen in de vakantieperiodes, geen geringe prestatie. En wat de elektra betreft toch nog één opmerking, ik aarzelde even of ik dat wel hardop zou zeggen. In ieder geval is je installatie nu helemaal volgens de allerlaatste normen goedgekeurd, mooi meegenomen.
Maar wetgevingstechnisch is er voor projecten waarvoor al eerder een bouwvergunning werd afgegeven – vóór de datum van inwerkingtreding van het amendement 5 – een nette procedure bij de Consuel. Want om tijdens de wedstrijd de spelregels te wijzigen is niet correct. Je kunt aangeven of je zo’n object volgens de oude normen (NF C 15-100 t/m A4) wilt laten keuren of volgens het laatste Amendement 5. Voor de Britten had ik dat al een paar keer uitgelegd, ik weet niet of ik dat al op een Nederlandstalig forum heb gedaan. Omdat in het verleden deze website links naar Consuel wegfilterde (blacklist?) hierbij de tinyurl link. En om de forumsoftware te testen nog een keer als rechtstreekse link naar de website van de Consuel.
edit: Ik zie dat ik die Consuel procedure rond de toepassing van de Nouvelle Norme toch al een keer hier op het forum had vermeld.
6 november 2017 om 21:08 #208019NoëSleutelbeheerderBonsoir Eric,
Gefeliciteerd! Je verhaal was een feest der herkenning voor mij, been there done that, bought the T-shirt 🙂 . En ja, ik heb er wakker van gelegen, en heb heel onvolwassen een gat in de lucht gesprongen en juichkreten geslaagd toen de Consuel man na een succesvol verlopen keuring zijn hielen had gelicht.
Voor iedereen die dit traject nog door moet, ook uit jouw verhaal blijkt weer waar de prioriteiten van de controleur liggen. Namelijk, bij de veiligheid van de installatie. Ook bij mij controleerde hij alle aarde, keek naar gebruik van (aarde)draadkleuren en of in het tableau alle draden stevig vast zaten. Ook bij mij kon mijn volledig aangelegde coax- en UTP installatie hem niets schelen.
Toen ik hem daarnaar vroeg was zijn reactie, vrij vertaald: “als ik een installatie goedkeur en na enige tijd blijkt de TV of de telefoon niet te werken kan dat niemand veel schelen, maar als een gebruiker wordt geëlectrocuteerd omdat ik een veiligheidsprobleem over het hoofd heb gezien heb ik een héél groot probleem. Dus raadt u zelf maar waar ik mijn beperkte controletijd aan besteed”.
Logisch toch?
Salutations, Jos
6 november 2017 om 23:51 #208022NoëSleutelbeheerderLeuk om je verhaal te lezen Eric en gefeliciteerd! Ik weet nog goed hoe bij mij de spanning opliep, want er was ook geen mogelijkheid meer om met bouwstroom verder te gaan. De eerste keer keuring viel de man over de aarding in de badkamer waarbij hij wilde dat ik de randaarde en de equipotentielle aan elkaar zou knopen. Kon ik nergens vinden in de boekjes, maar het zal wel.
Bij de tweede inspectie krijste zijn test apparaat zo hard (supersterke aarding) dat hij er verbaasd van was en het volume moest terugdraaien. Goedgekeurd.Naar mijn enorme installatie voor de tv met coax en het internet met UTP, werd niet gekeken, het voelde een beetje als jammer, daar heb ik dan zoveel geld en energie in gestoken. Goedgekeurd door de Consuel. Het is een brevet van vermogen om in dit land te mogen wonen. Je krijgt eerbied van al je dorpsgenoten, er wordt over je gefluisterd….
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.