Illegaal gebouw(d)

Dit onderwerp bevat 9 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 5 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192343
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op ons terrein staat een bijgebouwtje. Het lijkt ons een goed idee om daar een gastenverblijf van te maken. Dit kan zonder veel aanpassingen. We hebben daarom een ‘declaration prealable’ ingevuld en zijn daarmee naar de mairie getogen. Nu blijkt daar, dat het gebouwtje niet op de kadastrale kaart staat aangegeven. Wel staan er foto’s van in het koopcontract (ondertekend door de mairie…) van 4 jaar geleden.
    Het gebouwtje staat er volgens mij al ongeveer 25 jaar. Bij de mairie wordt ons verteld dat we toch eerst maar een bouwvergunning moeten indienen, want het gebouwtje bestaat nog niet (???).
    Dit vind ik een eng idee, want een bouwvergunning kan toch ook afgewezen worden? Moet het dan worden gesloopt? Of kan ik rechten ontlenen aan de handtekeningen van de mairie op het koopcontract en de bewijzen dat het er al stond ruim voordat de bouwvergunning werd ingediend?
    Wat ook lastig is om bij de bouwvergunning een tekening van de huidige situatie en de toekomstige situatie te schetsen. Want wat gaan we bouwen, een gebouw dat er al staat? Of liegen en toegeven dat er nog niets staat?
    Enerzijds wil ik de zaken wel op de juiste manier regelen, anderzijds denk ik eraan gewoon zonder enige melding mijn werkzaamheden aan te vangen en niets melden. Dit kan natuurlijk weer vervelende gevolgen hebben.
    Heeft iemand van jullie enig idee wat hiermee aan te vangen?

    #192344
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maak le Maire tot je bondgenoot. Naar mijn ervaringen zijn ze zeer bereidwillig om je te helpen. Zeker in kleinere gemeenten. Als het alsnog tot een aanvraag bouwvergunning leidt, dan is de ´wil´van le Maire belangrijk, dat geeft hij aan op de bouwaanvraag.
    Wellicht is, met het oog op de komende gemeenteraadsverkiezing de komende weken niet het geschikte moment. Bovendien is het de vraag of de huidige Maire of een nieuwe wordt gekozen. Dat kun je zelf het beste beoordelen.
    Succes.

    #192345
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ben het met Erwe eens ; overleg met de Mairie. Een bouwvergunning kost trouwens geld; er komt een belastingaanslag bij, die over het algemeen in twee keer betaald moet worden. Met een bouwvergunning staat het gebouwtje er officieel en wordt het meegeteld in de taxe d’habitation als leefruimte. De Mairie heeft er dus belang bij dat je het officieel aanpakt. Soms wordt een bouwvergunning inderdaad geweigerd, maar vaak wordt er dan aangegeven wat je in het ontwerp zou moeten veranderen om de vergunning wel te krijgen.
    De werkzaamheden aanvangen zonder ze te melden is zeker niet aan te raden voor een goede verstandhouding met de Mairie… Succes ermee.

    #192346
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ha Pablo,

    De koninklijk weg is in de twee bijdragen boven al beschreven. Een minder koninklijke weg is door mij gevolgd. Ik heb op enig moment nieuwe (extra) ramen geplaatst en een viertal veluxen. Daarnaast heb ik de achtergevel die ontbrak aan mijn huis, opgebouwd. Geen enkele vergunning gevraagd en de ene ambtenaar die nu alweer jaren geleden langskwam, vriendelijk en niet begrijpend de hand geschud. Ik heb de situatie min of meer officieel gemaakt twee jaar geleden. Toen kreeg ik een brief van de tresorerie met daarin de opmerking dat mijn situatie niet meer overeen kwam met de hun bekende kadastrale gegevens. Ze vroegen om een bouwvergunning, toestemming etc. Ik heb hen een tiental foto’s gestuurd met uitgebreide uitleg, maar geen bouwvergunning want die had ik niet. Twee wkene later kreeg ik een stevige naheffing. De naheffing heb ik betaald en verder niets meer gehoord. Wellicht kun ook jij deze weg bewandelen. En als grootste grap geldt nog: de Marie kijkt uit op mijn huis!

    succes Jeroen B, 62

    #192347
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Heb je de afgelopen vier jaar de taxes fonciere en habitation betaald over dat gebouwtje dat er al staat? Als ja, dan bestaat het gebouw eigenlijk al en staat het alleen nog niet in het cadaster.
    Ik denk dat je ook een sterk punt hebt met je koopcontract, als het gebouwtje daar duidelijk in staat maar zonder vermelding dat het niet legaal is, is in wezen de verkoper in gebreke gebleven. Daar kun jij niets aan doen maar wel iets mee doen…
    Veel succes!

    #192348
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad een goed idee om te wachten tot na de verkiezingen. Ik ga nog maar eens langs bij de mairie om e.e.a. te polsen. Nadat we de vorige keer bij de mairie langs waren geweest en het niet bestaan van het gebouwtje bekend werd, gaf de secretaire wel zeer duidelijk alle papieren terug, met een houding van “dit hebben we niet besproken en ik weet van niets….”. Mijn voorkeur gaat wel uit naar een officiële, of zoals iemand aangaf, koninklijke afhandeling van deze zaak.
    Het zal wel op een bouwvergunningsaanvraag uitdraaien omdat de mairie het anders natuurlijk ook niet officieel kan maken. Wat zijn de kosten hiervan ongeveer, weet iemand hoe dat berekend wordt? De oppervlakte van het gebouwtje is +/- 18m2, gelijkvloers.

    #192349
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Met minder dan 20 m2 is een déclaration de traveaux voldoende en hoeft er geen vergunning aangevraagd te worden!
    Succes.
    Peter B.

    #192350
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dit heet tegenwoordig een déclaration préalable. Voorwaarde is wel dat het gebouw op een ‘zone constructible’ staat, een gebied dus waar gebouwd mag worden. Zelfs binnen hetzelfde perceel kunnen zones non-constructibles zijn aangewezen. De Mairie kan vertellen of dit het geval is.

    #192351
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor kleine gebouwtjes van minder dan 20 m2 moet soms een gewone permis worden aangevraagd ipv een prealable, b.v. bij een sector sauvegardé, of nabij (500 m) een beschermd monument (monument historique inscrit).
    Kortom, er zijn een aantal uitzonderingssituaties. Het advies van Marietta is in z’n algemeenheid het beste, maak de gang naar het gemeentehuis alvorens te beginnen met klussen.

    Zit je echter in zo’n beschermde zone, dan moet je nog maar even achter de oren krabben en je afvragen óf je wel wil gaan verbouwen. De kans op legalisatie van het bestaande is dan een stuk kleiner.

    #192352
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij dachten ook dat het met een declaration prealable kon. Daar was de secretaire het niet mee eens. Ga nog langs om te controleren of er op ons terrein zo’n uitzonderingssituatie geldt. Waarschijnlijk niet en is de secretaire weer eens niet op de hoogte. Ik houd jullie wel op de hoogtejavascript:void(0);

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?