Huurkoop met koopverplichting: kan dat niet?

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren, 8 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #213897
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo allen,

    Hopelijk kan iemand ons raad geven over het volgende.
    Wij hebben ons huis in Frankrijk verkocht. Het compromis de vente is getekend, de bedenktijd is verstreken en deze ligt al bij de notaris met alle keuringsrapporten.

    De kopers willen er snel in, maar hebben hun eigen huis nog niet verkocht en de hypotheek is nog niet (helemaal) rond.
    Om ze tegemoet te komen, willen wij hun een huurkoopcontract aanbieden, met een maximale looptijd van 6 maanden en aankoopverplichting. Als ze de feitelijke koop eerder willen laten plaatsvinden, dan kan dat natuurlijk ook. Elders op dit forum had ik gelezen dat dit mogelijk is.

    Nu zegt de notaris dat huurkoop met koopverplichting helemaal niet kan en dat het een verkoop op afbetaling zou moeten zijn. Maar dat klinkt niet als iets dat je na 6 maanden kunt beëindigen om daarna de verkoop definitief te maken.

    Wie heeft hier ervaring mee? Alvast bedankt voor jullie reacties en het meedenken.

     

    Groet, Caroline

    #213898
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn vriendin kocht een ander huis terwijl haar oude nog niet was verkocht. In Nederland neem je dan een overbruggings-krediet, zij nam dus de Franse versie een Prêt relay

    Dat lijkt mij de standaard oplossing, ik zou dus geen andere dingen bedenken die misschien problemen geven.

    wimb

    #213899
     bosbess
    Deelnemer

    In geval van koop op afbetaling wordt het huis meteen eigendom van de koper. Hij heeft dan een verplichting tot afbetaling van de schuld. Voldoet hij die niet, dan moet de schuldeiser (jullie dus) gaan procederen.

    In geval van huurkoop blijft het huis eigendom van de oude eigenaar. De betaalde huurtermijnen dienen als aflossing van de schuld. Wanneer de huur niet (meer) wordt betaald, gelden de betaalde termijnen als huur en kan de eigenaar (in Frankrijk met veel moeite en jarenlang procederen) de huurkopers uit zijn huis krijgen.

    Bij huurkoop is er dus al sprake van een koopverplichting. Volgens mij zou je er best een einddatum aan kunnen verbinden vóór welke datum de gehele koopprijs moet zijn voldaan en er dus een einde komt aan de huur(koop).

    Bij afbetaling heb je het huis al in eigendom overgedragen, dus komt er geen koopverlichting meer aan te pas. Je hebt alleen een vordering op de koper.

    In beide gevallen kun je moeilijkheden niet uitsluiten. Ik zou in jullie geval de kopers adviseren om de oplossing die Wannox aandraagt te proberen: een prêt relais.

     

     

    #213911
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wannox en Bosbess, bedankt voor jullie reactie. Het lijkt er op dat de kopers hun eigen huis verkocht hebben, het voorlopig koopcontract wordt (als alles goed gaat) maandag getekend.

    #213912
     bosbess
    Deelnemer

    Mooi Caroline! De mens wikt, ’t lot beschikt.

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?