houten vloer leggen

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 7 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 7 jaren, 9 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199909
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste klussers,

    Het plafond op de begane grond is tevens de vloer op de verdieping. Het geheel ligt op eiken balken die op 80 cm van elkaar liggen.. Uiteraard hoor je boven iedere beweging en het kraakt ook behoorlijk.
    Ik wil spaanplaat aanbrengen (16 mm?) met messing en groef, vastschroeven op de balken, dan een isolatie/dempingslaag en daarover heen een laminaatvloer.
    Heeft iemand nog tips om het kraken tot een minimum te beperken?
    Bij voorbaat dank voor het meedenken.
    mvg/peter.

    #199911
     Noë
    Sleutelbeheerder

    goedenavond
    Ik heb het volgende gedaan oude vloer eraf was slecht toen osb platen met mes en groef op de balken gelegd,maar wel eerst op alle balken stroken zachtrubber van 10mm geplakt.Daarover een laag rubber ondervloer ook 10 mm en daar weer een laag gipsplaat van 13mm,goed voor massa in de vloer en ook nog brandvertragend.wat geluidsisolatie en gekraak betreft subliem.
    Ik wil nog wel als laatste een houten vloer zwevend erop leggen.
    Ik heb de osb platen eerst 3 keer gewit en toen geplaatst scheelt een hoop geklooi tussen de balken schilderen en ik moest enkele plekjes bijwerken maar dat viel wel mee.
    Sterkte met de klus

    #199912

    Peter,
    een HOH-afstand van 80cm is vrij groot. De overspanning van de spaanplaat of OSB wordt dan, afhankelijk van de breedte van de balken, iets van 60 à 65cm, en dat is behoorlijk.
    Ik denk dat de platen dan onder belasting bewegen, en onderlinge beweging van houten constructieonderdelen is de oorzaak van het kraken, of het nu vloerplanken of OSB-platen onderling of ten opzichte van de balken zijn.
    Ik zou extra balken tussen de bestaande overwegen, en dan verder bijv. zoals joebar voorstelt.

    #199913
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zou het helpen de vloer flink te olien met lijnolie, zeker in de naden? Je moet wel van de geur houden. (ik vind ’t wel lekker ruiken.)

    JS

    #199914
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nog even een toevoeging ik heb osb3 van 18mm gebruikt en bij mij was de afstand tussen de balken van 37 tot max 40 cm en ik heb het idee door verschillende lagen eerst osb dan gips de drukverdeling beter is,maar dit zeg ik puur op gevoel ik heb geen achtergrond als bouwkundige of iets dergelijks.

    #199915
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Goeiemorgen.

    Ik vind JoeBar’s werkwijze interessant, maar persoonlijk zou ik begonnen zijn met gipsplaat, om daarop dan een werkvloer van OSB te leggen. Op die manier heb je tussen je balken (van onder af gezien natuurlijk) een gipsen plafond, hetgeen me te verkiezen lijkt boven OSB. Geschilderd of niet, het blijft een spaanplaat.
    In ons gastenhuisje heb ik dat gedaan, met dien verstande dat er op de gipsplaatlaag een lichte betonvloer ligt. (gipsplaat-polyane-vermiculitebeton, gewapend- plavuizen)
    Als het gaat om massa had ik in JB’s volgorde gekozen voor Fermacell, omdat dat minder de neiging heeft tot poeder uiteen te vallen als je er over loopt of erdoorheen schroeft.

    #199916
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Medeklussers,

    Hartelijk bedankt voor al jullie suggesties.
    De bestaande vloer en dus ook is het plafond van beneden. Die vloer bestaat uit fraaie eikenhouten plankjes dus die wil ik absoluut niet verwijderen.
    Gelukkig heb ik mij vergist in de h.o.h afstand van de balken, die is namelijk 50 cm en daardoor denk ik dat de oplossing van Christian voor mij het meest geschikt is.

    Met vriendelijke groeten/Peter.

    #199917
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De reden dat ik eerst de osb plaat gebruikt heb is heel simpel mijn vrouw vond dit mooier als het superstrakke gips.
    En wat betreft gips of fermacell,ik ga er niet op lopen of in schroeven ik leg er een zwevende houten vloer op bovendien fermacell is 4 x zo duur.
    In mijn geval waren dit mijn overwegingen om het zo te doen.

    #199920
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Peter,

    De mooie eiken vloer, aan de bovenzijde (op de verdieping dus) bestrooien met babybilletjespoeder (talk) en daarna invegen in de naden, alvorens de rest van de nieuwe vloerafwerking aan te brengen.

    bas

    #199919
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JSwaal en bas,
    lijnolie en babypoeder zijn alletwee symptoombestrijding, dit neemt niet de oorzaak weg. Het geluid komt terug.

    Christian

    #199918
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank Bas en Christian,

    Er zitten zoveel gaatjes en spleten in de vloer dat ik bang ben de komende jaren in de sneeuw te zitten.
    Ik blijf dus maar bij de aanpak van Christian.

    groeten/peter.

    #199910
     Noë
    Sleutelbeheerder

    @JSwaal en bas,
    lijnolie en babypoeder zijn alletwee symptoombestrijding, dit neemt niet de oorzaak weg. Het geluid komt terug.

    Dat is natuurlijk waar. Twee waarschuwinkjes nog: talkpoeder wordt door sommigen als niet-onschuldig gezien. Het is een mineraal met een ietsje verdachte structuur. Niet zo erg als asbest, maar het lijkt er wel wat op. Dat spul wil je wellicht niet in grotere hoeveelheden in je huis, zeker niet sneeuwend.

    Lappen met lijnolie moet je niet op een hoop gooien of in een afgesloten prullenbak: het uitharden van de olie geeft warmte af, en wel zo veel dat met pech de doeken in de brand vliegen.

    Lijnolie is verder wel onschuldig spul, en als je vloer weer kraakt zou je de behandeling kunnen herhalen. Lijnolie is trouwens een afwerking die ook gewoon op hout wordt toegepast als finish, los van kraken.

    Meer info over lijnolie: http://www.hout-olie.nl/contents/nl/d261_gekookte_lijnolie.html

    JS

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?