Hobby en belastingen

Dit onderwerp bevat 4 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 12 maanden geleden door bosbess.

  • Auteur
    Berichten
  • #196587
     Anoniem
    Inactief

    Ik wil graag jullie raad.
    Ik ben 60 jaar en mijn vrouw is 61 en wij leven hier in Frankrijk van een kleine prépensioen uitkering van mijn vrouw en een kapitaaltje dat we langzaam op souperen.
    Door de grote hoeveelheid vrije tijd zoek je een hobby en dat is bij ons glasfusie geworden. Veel kennissen en vrienden vinden dat ook leuk en daarom organiseren wij ongeveer één keer in de maand een workshop. Dat doen we voor de gezelligheid en de sociale contacten en niet om er wat aan te verdienen. De “cursisten” betalen daarom alleen voor de gebruikte materialen, afschrijving van de gereedschappen enzovoort plus een beetje om een extra investering te kunnen doen in speciale soorten glas of ander gereedschap of iets dergelijks. Daarnaast verkopen we soms een gerealiseerd kunstwerk aan vrienden of bekenden.
    We doen dit nu ruim drie jaar en we draaien precies quitte wat de onkosten betreft en halen er dus geen loon/winst uit. De jaaromzet en dus ook de kosten bedragen ongeveer 3000 euro. Mijn vraag is nu, kan de franse overheid/belastingdienst hier nu moeilijk over gaan doen en zouden wij voor deze uit de hand gelopen hobby iets moeten regelen? Ik heb helemaal geen zin in poespas van een auto entrepeneur of een BIC of BNC, want dan schiet ik er alleen maar geld bij in en jaag ik mijn cursisten op extra kosten.
    Ik neem aan dat er velen gepensioneerden in dezelfde situatie zitten met hun nijvere huisvlijt in de vorm van schilderijtjes en beeldhouwwerkjes enz. Dus hoe doen jullie dat?

    #196588
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Aat,

    Mijn insteek zou zijn: alles cash regelen, geen cheques, geen bankoverschrijvingen, geen facturen, geen bonnetjes. En verder lekker onbekommerd genieten van deze leuke hobby. Doch zoals gezegd, dat is slechts mijn persoonlijke mening.

    Salutations, Jos

    #196589
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Natuurlijk kan de Franse fiscus hier moeilijk over doen, maar de kans daarop is heel erg klein en inderdaad het gedoe niet waard. Ik ben het helemaal eens met Jos: alles cash en lekker doorrommelen.
    Je begrijp dat ik dit niet schrijf in mijn functie als bedrijfsadviseur voor Frankrijk, maar als ervaringsdeskundige…

    Wim

    #196590
     Anoniem
    Inactief

    Tot dusver heb ik ook zo geredeneerd als Jos en Wim, maar de “cursisten” willen nu graag een expositie houden waardoor de hobby natuurlijk wel erg wereldkundig gemaakt wordt. Ik ben dus aan het inventariseren hoeveel risico ik loop met de fiscus en wat gebeurd er als ik op een lokale kunstmarkt ga staan met mijn glaswerk. Als ik zie hoeveel mensen er met keramiek of schilderijen knutselen met cursusjes en workshops moet daar toch praktijkervaring uit te halen zijn.
    Aat

    #196591
     bosbess
    Deelnemer

    Nog afgezien van je laatste opmerking Aat, vraag ik me ook af of de toekomst niet in de overwegingen moet worden meegenomen.

    Op een gegeven moment bereiken jullie de AOW- en pensioengerechtigde leeftijd. Dan komt het EU-verdragsrecht om de hoek kijken en worden jullie wellicht verdragsplichtig. Dat betekent dat je dan niet (meer) wettelijk verzekerd bent in Frankrijk, ook niet in Nederland, maar dat je op basis van EU-verordening 883/2004 recht hebt op basiszorg in Frankrijk én in NL. Je aanvullende mutuelle vergoedt de rest. Gevolgen:

    1. Je moet een (hoge) verdragsbijdrage betalen aan NL en NL vergoedt jullie zorgkosten aan FR. Voor die verdragsbijdrage heb je ook recht op basiszorg in Nederland, maar niet op eventuele AWBZ-zorg. Voor de berekening van die verdragsbijdrage moet je ieder jaar een opgave van je wereldinkomen (NINBI) doen aan de belastingdienst Heerlen.
    2. Als je naar een ander EU-land reist, heb je recht op de daar geldende basiszorg op basis van een in NL aan te vragen EHIC-kaart. Mutuelle vergoedt de rest (neem ik aan). Maar een aanvullende reis(ziektekosten)verzekering wordt lastig, omdat de meeste reisverzekeringen een wettelijke basisverzekering eisen. Bij degene die dat niet eisen betaal je je scheel aan premie. Behalve bij de Allianz Oostenrijk, zie laatste bijdrage in een ander onderwerp.
    3. Bij reizen buiten de EU (en verdragslanden) geldt de EHIC niet en heb je dus geen enkel recht op vergoeding van zorgkosten, ook niet door de aanvullende mutuelle. Tot nu toe biedt dan de Allianz Oostenrijk de enige betaalbare uitkomst. Maar zonder wettelijke basisverzekering heb je ook bij Allianz een eigen risico van 20%.

    Met dit alles heb je niets te maken als je je tijdig inschrijft als auto-entrepreneur, bv over drie jaar (of eerder als dat ivm exposities, markten enz. nu al goed uitkomt). Dat is heel eenvoudig (via internet). Je wordt dan in plaats van bij de CPAM via de RSI verzekerd. Wettelijk verzekerd wel te verstaan! Die wettelijke verzekering voorkomt dat je na je pensionering verdragsplichtig wordt, aan NL veel geld moet betalen en nergens meer wettelijk verzekerd bent. Uiteraard zolang je auto-entrepreneur blijft. Weliswaar betaal je aan verzekering en belasting wel een percentage van je omzet aan de RSI, terwijl je je kosten niet kunt aftrekken, maar over een omzet van 3000 euro per jaar is dat peanuts vergeleken bij wat je als verdragsplichtigen samen aan NL moet betalen.

    Omdat je vrouw recht heeft op eigen AOW en een eigen pensioen, lijkt het me dan wel van belang dat zij wordt aangemeld als meewerkend echtgenote, omdat zij anders toch nog verdragsplichtig wordt. Ik ben benieuwd hoe Wim van Teeffelen over dit alles denkt (als bedrijfsadviseur en als ervaringsdeskundige).

5 berichten aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?