Herkennen interrupteur differentieel type A of AC

Dit onderwerp bevat 2 reacties, 2 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 4 jaren, 5 maanden geleden door Rob van der Meulen.

  • Auteur
    Berichten
  • #208060
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Voor het inrichten van mijn GTL heb ik gebruik gemaakt van een compleet tableau electrique van de BricoDepot. Ik ging er vanuit dat alle interrupteur differentiels (ID) van het type A waren. Maar bij de controle door de Consuel bleek er toch één ID van het type AC te zijn hoewel er A op de ID stond. Dit is te herkennen op de symbolen die op de ID staan. Voor de duidelijkheid heb ik onderstaande afbeelding toegevoegd, met dank aan Rob van der Meulen,

    symbolen ID
    ID AC

    #208069

    Zolang ook de nieuwe Franse normen (Amendement 5) het gebruik van een aardlekschakelaar van het type AC toestaan voor bijna de meeste toepassingen zal het aanbod bij de bouwmarkten daar gelijke tred mee houden. Bijna alle kleine groepenkastjes, bedoeld voor de uitbreiding van een bestaande installatie, zijn voorzien van het type AC zag ik. De grotere hebben zowel het type AC als het type A aan boord.

    De normenbijbel “L’Officiel de l’Électricité” van Promotelec vat op pg. 232 de overzichtstabel uit Amendement 5 in artikel 10.1.4.7.3.2 als volgt samen:

    * il faut au moins 2 DDR;
    * les circuits cuisson, lave-linge et IRVE (infrastructure de recharge de véhicules electriques) doivent être protégés par un DDR de type A (ou type F, ou type B);
    * les autres circuits doivent être protégés par un DDR a minima de type AC (ou type A ou type F ou type B);
    * le nombre maximum de circuits autorisés par DDR est de 8 pour éviter les déclenchements intempestifs liés au phénomène de cumul des courants de fuite. Dans le cas dd’un DDR tétrapolaire , cette limite doit s’éteindre par DDR et non par phase;
    * pour assurer une continuité de service , les circuits d’éclairage , comme les circuits de prises de courant doivent être repartis sous au moins deux DDR;

    Zag je voorheen voornamelijk aardlekschakelaars met een calibre van 40 ampère, tegenwoordig krijgt de 63 ampère variant de overhand door de nieuwe A5 regels, te berekenen par rapport à l’amont , soit par rapport à l’aval.. Of minimaal gelijk aan het ampérage van de hoofdschakelaar, en anders afgestemd op het nominale vermogen aan disjoncteurs dat er achter hangt. Disjoncteurs voor verwarmingsdoeleinden en de IRVE tellen voor het volle pond mee, voor de overige groepen geldt een vermenigvuldigingsfactor van 0,5. Een extra reden om stopcontactgroepen (2,5 mm²) en lichtgroepen (1,5 mm²) te zekeren op 16 en 10 ampère. En niet de maximaal toegestane waardes van resp. 20 en 16 ampère. Anders ga je wel heel snel over de grens van 40 ampère heen en wordt het ’t duurdere 63 ampère type aardlekschakelaar. En kom je uit bij het voorbeeldschema van een groepenkastje nieuwe stijl zoals dat aan het eind van deze Amendement 5 brochure van Promotelec te vinden is.

    #208741

    Promotelec heeft een maand geleden diverse artikelen herschreven en op de website gezet. Ook de aardlekschakelaar krijgt de nodige aandacht. Van de beschrijving van de diverse aardingsstelsels is het voor de woningbouw gebruikte TT-stelsel iets om te lezen, de rest mag u wat mij betreft overslaan.

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?