Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2014 om 12:00 #187744NoëSleutelbeheerder
In onze woning in Cierges sous Montfaucon, in het departement Meuse betrekken wij sinds 2007gas (citerne) van Primagaz. Het gas wordt automatisch geleverd en hiervoor hoeven wij niet thuis te zijn. Na levering van gas treffen we een de brievenbus een zogenaamde pré-facture aan. Dit is een uitdraai uit de tankauto waarmee het gas wordt geleverd. We betalen een voorschot per maand en éénmaal per jaar ontvangen we een ‘relevé de compte’. Behalve voor de CV gebruiken wij het gas ook voor warm water (via de CV-ketel) en om op te koken.
Op 7 november 2012 werd de gastank door Primagaz gevuld. Precies één week later zijn mijn vrouw en ik vertrokken voor een overwintering in Thailand. Op 21 maart 2013 zijn wij in Cierges sous Montfaucon teruggekeerd. Door de winter door te brengen in Thailand dachten we de stookkosten in de winter in Frankrijk, die behoorlijk in de papieren lopen, te vermijden. In oktober 2013 ontvingen we de relevé de compte per 28-9-2013. Van teruggave van een deel van de betaalde voorschotten bleek geen sprake en de laatste twee termijnen bleken ook vrijwel gelijk aan de hoogte van de gebruikelijke termijn (€ 281,52 in plaats van € 289,00). Alhoewel teleurstellend dachten we dat dit veroorzaakt werd door de langdurige winter. Toen we bij het begin van de lente terugkeerden was het immers nog altijd winter in Noord-Frankrijk.
Recent heb ik de relevé de compte eens goed bekeken. En wie schetst mijn verbazing toen ik daarop een factuur aantrof van 30-1-2013 ten bedrage van € 861,00. Zo’n bedrag kan alleen maar betrekking hebben op een gasleverantie (dit komt overeen met ongeveer 800 liter gas!). De CV heb ik bij mijn vertrek uitgeschakeld. Er zit wel een soort beveiliging op die voorkomt dat de installatie bevriest. Ook heb ik een vriend in hetzelfde dorp gevraagd de situatie in huis in de gaten te houden en als het in huis zou dreigen te gaan vriezen de CV in te schakelen met de thermostaat op 7 graden Celcius. Gedurende de hele periode tot aan 30 januari is er niemand in huis geweest en behalve een gering gasverbruik als gevolg van de genoemde maatregelen ter voorkoming van bevriezing, werd er verder geen gas gebruikt voor warm water of koken.
Het lijkt ons uitgesloten is dat in een periode van minder dan drie maanden alleen voor vorstbescherming 800 liter gas zou zijn verstookt. Daarom heb ik telefonisch contact gezocht met Primagaz. De medewerker begreep mij niet of wilde mij niet begrijpen en bleef maar herhalen dat ik moest betalen voor gas dat geleverd was. Uiteindelijk deelde hij mij mee dat ik dan maar een brief aan Primagaz moest schrijven. Ik heb de brief inmiddels in het Nederlands geschreven en ben aan het worstelen om deze om te zetten in het Frans, maar het is zaak om dit, ook gelet op juridische termen, op een goede manier te doen, gelet op eventuele vervolgstappen. Wie is in staat en bereid mij daarbij te helpen?
Vermeldenswaard is ook nog dat Primagaz sinds de vorige relevé de compte (van 28-9-2012) geen facturen meer stuurt. Omdat ik geen facturen meer ontvang is ook niet meer te controleren welke kosten (naast het gas) door Primagaz in rekening worden gebracht!Wat ook opvalt is dat ik na terugkomst van de gaslevering die kort voor 30-1-2013 zou zijn geschied geen pré-facture heb aangetroffen. Ik heb het vermoeden dat de chauffeur mijn clientgegevens al op de betreffende pré-facture had ingevuld, vervolgens geconstateerd heeft dat er geen gas geleverd hoefde te worden en vervolgens bij de volgende klant gas heeft geleverd op mijn clientnummer. De volgende klant heeft in dat geval waarschijlijk ook de pré-facture in zijn brievenbus gekregen en die vervolgens niet op zijn/haar relevé de compte aangetroffen.
Gelet op de reactie die ik telefonisch ontving verwacht ik niet dat Primagaz onmiddellijk het betreffende bedrag wil terugstorten. Ik ontving een advies om het dan via http://www.energie-mediateur.fr te proberen. Als iemand nog andere mogelijkheden weet hoor ik dat ook graag.
Mijn excuses voor dit uitgebreide relaas, maar dat was nodig om de situatie goed te duiden.
Alvast bedankt voor reacties op dit bericht!
Herman Leijendekkers
23 januari 2014 om 09:17 #187746bosbessDeelnemerDag Herman, omdat niemand reageert zal ik het doen.
Je hebt een paar kapitale fouten gemaakt:
1. Je hebt Primagaz niet schriftelijk met AR van jullie langdurige afwezigheid op de hoogte gesteld, waarmee je de kans op fouten en misverstanden aanzienlijk hebt vergroot.
2. Je hebt betaald zonder de rekening goed te bekijken.Dat wil niet zeggen dat je geen gelijk hebt, maar wel dat het nu moeilijker is om dat gelijk ook te krijgen. Het belangrijkste is dat Primagaz zo snel mogelijk een aangetekende brief krijgt. Of daar de juridisch juiste termen in staan is volkomen onbelangrijk. Als je verder gaat, en daar ziet het wel naar uit, heb je toch een jurist nodig, tenzij je je eerst tot de mediateur energie wendt. Ook die verwacht van een leek geen juridische termen. Hij is er juist voor de gewone man en om een dure en ingewikkelde procedure te voorkomen. Maar je kan je alleen tot de mediateur wenden als je eerst van Primagaz schriftelijk een afwijzend antwoord hebt gekregen.
Wat wél belangrijk is is dat je in je brief aan Primagaz de feiten zo exact mogelijk weergeeft in zo weinig mogelijk woorden. Het verhaal hierboven is te lang. Dat moet veel korter kunnen. Ook niet belangrijk is of je Frans perfect is. Mijn franse brieven eindig ik altijd met de excuses voor mijn Français, omdat ik nu eenmaal Nederlandse ben. Dat bespaart me ook die belachelijke slotzin waarmee Fransen hun brieven moeten eindigen. Tot nu toe heb ik desondanks altijd mijn doel bereikt.
Als je wilt, wil ik je wel helpen. Mail me even je brief in het Nederlands, dan kan ik hem (indien nodig) corrigeren/inkorten. Na overleg wil ik hem dan ook wel (op mijn manier) in het Frans vertalen. Vervolgens kan je ermee doen wat je wilt. Mijn emailadres vind je in mijn persoonlijke gegevens.
23 januari 2014 om 18:32 #187745NoëSleutelbeheerderBosbess, dit vraagstuk is mij al toegekomen via raadendaad, en ik heb zo goed mogelijk advies gegeven. Mijn twijfel was nog wel of de mediateur-energie ook op Primagaz van toepassing is. Ik weet dat ze voor EDF en Suez problemen in de schakelen zijn.
24 januari 2014 om 10:20 #187747NoëSleutelbeheerderMijn buurman vertelde mij dat hij ook eens een “spook” gaslevering heeft gehad. Totalgas kwam pas na herhaaldelijk bellen langs om naar de tank te kijken, waar toen een (op het oog onzichtbaar) technisch mankement aan het ventiel werd geconstateerd. De spook levering is toen vergoed.
Er staat in je verhaal niets over bouwjaar of onderhoud van je tank, maar bv veiligheidsventielen moeten periodiek worden vervangen.
Kortom, is een technisch mankement en/of gebrek aan onderhoud uitgesloten?24 januari 2014 om 12:44 #187748NoëSleutelbeheerder#LesTourins: Een technisch mankement lijkt me niet voor de hand te liggen. Jaarlijks verricht Primagaz een onderhoudsbeurt en bij de laatste, die tijdens onze afwezigheid heeft plaats gevonden zijn er geen problemen geconstateerd. Bovendien is de tank nog geen 7 jaar oud en lijkt het gasverbruik sinds we weer terug zijn wel normaal!
27 januari 2014 om 17:27 #187749NoëSleutelbeheerderBeste bosbess,
Bedankt voor het aanbod. Ik maak er echter geen gebruik van omdat zich ook al iemand anders had gemeld, die de brief inmiddels heeft vertaald en mij, mede op basis van alle andere adviezen, daarbij ook van advies heeft gediend.
En bedankt voor je vingertje 😉 Alhoewel je gedeeltelijk gelijk hebt wat betreft het in kennis stellen van Primagaz van onze langdurige afwezigheid. Ik weet niet of dat nog een keer zal gebeuren, maar ik zal het dan zeker wel doen. De betalingen geschieden echter maandelijks en worden door Primagaz geïncasseerd, zonder dat ik daar verder nog iets aan hoef te doen. Misschien had ik de incasso kunnen stoppen (in Nederland gaat dat vrij eenvoudig en heb ik ook al een keer toegepast!), maar ik weet niet of dat in Frankrijk ook kan en hoe dat dan werkt. Als je dat wel weet is het misschien goed om dat hier te delen, dan hebben anderen er wellicht ook iets aan!
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.