Dit onderwerp bevat 9 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 3 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #199414
     Anoniem
    Inactief

    Dag allen,

    Ik wil een 1M80 brede porte-fenetre met drie vantaux gaan plaatsen.
    Hoe lang moet de latei minimaal zijn? Dacht zelf dat 240 voldoende was.

    En hoe hoog moet ie minimaal zijn?
    ter info: de doorbraak is op de begane grond met 1 verdieping erboven.
    dikte mr 50 cm. Ik wil het met een eiken balk gaan realiseren. (twee dus eigenlijk. 1 in het binnenblad van de muur en 1 in het buitenblad.

    Graag jullie advies, ervaring, kennis e.d.

    vriendelijke groet

    remco

    #199415
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Remco,

    Als je hier aan gaat rekenen kun je met een redelijk slanke latei toe. Maar dat is in zo´n oude muur geen gezicht. Onze voorvaderen werkten in deze gevallen over het algemeen met behoorlijke overdimensionering. In dit geval zou ik meer kijken naar hoe het eruit ziet in vergelijkbare gebouwen, in plaats van zelf te gaan rekenen.

    Op bijgaande foto zie je als voorbeeld een oude poort in één van mijn muren. Ook zo´n 50cm dik. Deze poort is zo´n 220cm breed. De latei wordt gevormd door 2 eiken balken van 30x25cm, met een oplegging van ongeveer 40cm. Qua aanblik lijkt het allemaal netjes in proportie, maar die balk is natuurlijk ook veel te ruim bemeten voor wat ie te dragen heeft.

    In jouw geval zou ik de latei maken van twee balken 25x25cm. Jouw voorgestelde oplegging van 30cm moet prima kunnen, als de muur stevig genoeg is. Bij mij hadden ze de deurposten opgemetseld van bakstenen zoals je op de foto ziet. Succes!

    Salutations, Jos

    #199416
     Anoniem
    Inactief

    Dank je wel Jos. Een antwoord naar mijn hart, al was het al omdat ik twee mooie balken van 25×25 heb liggen en bang was dat ik die niet kon gebruiken 🙂

    #199417
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik kan alleen een ‘ik ook’ bijvoegen naast Jos zijn conclusie. Dankzij overdimensionering staan die huizen er nog, even een cijfer; bij naaldhout C22,10×25, vrije overspan twee meter, heb je al 4059 kg max toelaatbare belasting. Dat die eikenbalken niet te tillen zijn, wist je al. Die opleg is prima in natuursteen.

    #199418
     Anoniem
    Inactief
    Quote:
    Dat die eikenbalken niet te tillen zijn, wist je al.

    Ik heb ze al een aantal keer mogen verplaatsen. Voor straf moeten ze nu de muur dragen. Ik zal ze… 😉

    #199419
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos, even een Gobetis er tegenaan gooien met kleur zand in je voorkeur, echt een werkje van 30minuten en die muur ziet er een stuk natuurlijker uit. Maar ik zag al dat je genoeg te doen hebt op die werf van je.

    #199420
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Ratatouille,

    Quote:
    Quote uit ratatouille op 28/06/2013 21:55
    Jos, even een Gobetis er tegenaan gooien met kleur zand in je voorkeur, echt een werkje van 30minuten en die muur ziet er een stuk natuurlijker uit.

    Eerst wordt het dak vernieuwd, dat is wel nodig zoals je ziet. Daarna gaan die lelijke grijze parpaings eruit en komt er een mooie raam/deur partij met veel glas in. Tenslotte gaat de oude kalkstuc laag (wat er nog van over is) eraf en wordt de muur opnieuw gevoegd (beurré). Dus ooit wordt het mooi!

    Salutations, Jos

    #199421
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonsoir Jos,
    Dat moet goed komen, het is heel project wat je aanpakt maar op de foto’s die ik zag, spat de overtuiging ‘er iets moois van te maken’ af. En plannen is vooruitzien he?

    #199422
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Jos le Conseiller op 28/06/2013 22:33
    Daarna gaan die lelijke grijze parpaings eruit en komt er een mooie raam/deur partij met veel glas in.

    Jos, steeds een goede oplossing in de opening van oude schuurdeuren iets met glas te zetten. Ik heb net aan min verzameling van verbouwde schuurdeuren een aantal nieuwe vondsten toegevoegd.

    #199423
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Leuke verrassing Christian op de zondagmorgen, ik heb ervan genoten. (vooral 39 en 49)

    Wilm

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?