Grootte fosse septique en regelgeving?

Dit onderwerp bevat 20 reacties, 9 deelnemers, en is laatst bijgewerkt op 8 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200863
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Misschien hoort dit meer thuis in “De Franse overheid en regels”, maar ik plaats ’t toch maar hier:

    De grootte van een fosse septique moet uiteraard overeenstemmen met de grootte van een huis, of eigenlijk: hoeveel mensen er wonen. Ik lees vaak de formule: 3 m3 voor huizen t/m 5 “pièces principales” plus 1 m3 voor elke extra PP. (Een pièce principale is een slaapkamer of een woonkamer, geen badkamer, keuken, etc.) Het aantal bewoners zit dus niet in de formule.

    Wat is nou de situatie als je een groot huis koopt en er met z’n tweeën gaat wonen? Zeg je hebt 12 kamers waarvan 1 keuken, 1 badkamer, dan heb je dus 10 pièces principales, en dus een fosse septique van 3 + (10-5) = 8 m3 nodig? Zo’n enorme fosse septique zal met bemesting door 2 personen niet erg goed werken schat ik, en is duur.

    Is het toegestaan een “gewone” fosse septique van 3 m3 aan te leggen, met een daarbij behorende limiet op het aantal bewoners? Een volgende bewoner die er wèl met 10 mensen wil wonen zal dan dus de septic moeten uitbreiden.

    #200876
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit JSwaal op 2/04/2014 07:53
    Is het toegestaan een “gewone” fosse septique van 3 m3 aan te leggen, met een daarbij behorende limiet op het aantal bewoners?

    Kort antwoord: nee.

    De teneur in de FR regels is juist om bouwkundige voorzieningen voor te schrijven onafhankelijk van aard, gedrag en aantal van de bewoners, zodat er dus niets aan een gebouw hoeft te worden veranderd als er iets aan de bewoning wijzigt. Denk bijvoorbeeld aan de verplichte aansluiting voor een elektrisch fornuis/kookplaat ondanks dat u op gas kookt. En hoewel ik vaak kritisch tegenover de FR bureaucraten sta, vind ik voor deze insteek wel wat te zeggen.

    Overigens hebben we het al lang niet meer over fosses septiques. Tegenwoordig wordt uitgegaan van installatie van een fosse toutes eaux. Omdat die alle water uit het huishouden verwerkt moet die veel groter zijn dan de traditionele fosse septique.

    Kortom, u zult gewoon uw assainissement moeten dimensioneren op de grootte van het gebouw, zoals hier overzichtelijk samengevat. En als die dan te groot is voor het aantal bewoners, gewoon wat vaker een dosis Eparcyl erin.

    Salutations, Jos

    #200877
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, Jos. Mijn vraag is natuurlijk ingegeven door ordinaire zuinigheid. Een reguliere fosse van 3000 liter kost ca 550€ voor alleen de tank, eentje van 8000 liter al tegen de 4000€, 10.000 liter ca 5000€. Het graafwerk is uiteraard naar verhouding, etc.

    Nou ja, die kosten ga ik natuurlijk keihard aftrekken van de vraagprijs. (Vrijwel geen te koop staand huis heeft een fosse septique “op norm”!)

    #200878
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Rebonjour,

    Quote:
    Quote uit JSwaal op 2/04/2014 14:01
    …Nou ja, die kosten ga ik natuurlijk keihard aftrekken van de vraagprijs…

    Ja, dat is inderdaad de juiste aanpak. En datzelfde geldt als de elektrische installatie niet deugt, er termieten zijn, loodhoudende verf gebruikt is, enzovoort enzoverder.

    Ik zeg altijd maar, het is in principe geen probleem als er dingen niet in orde zijn, als de prijs er maar naar is.

    Dienaangaande nog een tip voor de onderhandelingen. Zeg nooit dat de vraagprijs te hoog is omdat er van alles aan het object mankeert, dan voelt de verkoper zich beledigd en worden de onderhandelingen moeilijk. Zeg liever dat u de vraagprijs begrijpt maar dat u gebonden bent aan een budget dat geen ruimte biedt voor extra noodzakelijke investeringen. Dat komt natuurlijk op hetzelfde neer maar het klinkt wat aardiger. C’est le ton qua fait la musique… 😉

    Salutations, Jos

    #200879
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Zeg nooit dat de vraagprijs te hoog is omdat er van alles aan het object mankeert

    Een beetje verkoper zegt dan: “dat weten we en daarom is de vraagprijs al lager”!

    Mijn budget ligt inderdaad vast, en als het er niet van uit kan, gaat het niet door. Een “gewone” septic installatie kost al een 7000-8000€, deze zou met een tank van 8m3 wel eens dik het dubbele kunnen kosten. Het huis waar ik nu naar kijk heeft nog helemáál geen fosse septique, alleen een droog toilet, en ik weet ook nog niet eens of de grond wel makkelijk graafbaar is. Het zou dus best èrg kostbaar en moeilijk kunnen worden als het rotsachtig is, of als er grote stenen in de grond zitten.

    Bij een huis waar al wel gewoon een septic in de grond zit weet je in ieder geval dat het graven van een gat in het verleden gelukt is, hier is het nieuw. Kortom, bij de bezichtiging een schepje mee..? 🙂

    #200880
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Kortom, bij de bezichtiging een schepje mee..?

    En als we dan allemaal helpen, ligt die fosse er zo in.
    Nee, een schepje is niet nodig. Je kunt ook niet vrijelijk bepalen waar het gat voor de fosse gegraven moet worden. Daar zijn ook regels voor. Of de bodem eenvoudig is te bewerken kun je gewoon vragen aan de verkoper of anders is er vast wel een bereidwillige buurman met de nodige kennis.

    #200881
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Je kunt er ook voor kiezen om 2 fosses te laten plaatsen.
    Omdat wij van plan waren een gite in de schuur te maken hadden wij ervoor gekozen om 2 fosses van 3000 liter aan te laten leggen. De gite is er nooit gekomen,in plaats daarvan hebben we een chambre d’hotes gemaakt in het huis. De 2 fosses hebben ons toen (2008) €6000 gekost, met aanleg in steenachtige grond.

    #200882
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wij hebben precies hetzelfde gedaan als @barki. En alles goedgekeurd.

    #200883
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, allen! Een fosse septique feestje lijkt me erg leuk, allemaal een schepje mee, en onder het genot van brood, wijn, kaas en everzwijn ligt er zó een gat van 8m3. In de verlenging doen we ook nog even een olympisch zwembad. Goed?

    Alle gekheid, ik ben aan ’t uitzoeken wat de bodem daar is.

    Is er trouwens een manier om uit te vinden of ergens een riool loopt? Met Google is het me nog niet gelukt, maar ik zou wel een mail kunnen sturen aan de lokale mairie natuurlijk.

    #200864
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik weet sinds gisteren weer hoe een open fosse ruikt. De in 2005 aangelegde fosse van 10.000 liter werd voor het eerst geleegd. Minstens 2 jaar te vroeg volgens de chauffeur… Want eigenlijk zat er maar bar weinig rommel in. Ik heb een groot huis, 5 gastenkamers, ca 500 gastenovernachtingen per jaar en ben soms maanden alleen in huis.
    Mijn ervaringen van destijds met de kosten van aanleg waren dat die zeer sterk afhankelijk zijn van je wijze van onderhandelen voor de materialen en dat je tegen iemand aan moet zien te lopen die zijn tractopelle graag gebruikt en veel ervaring heeft. Ik was destijds minder dan € 7000 kwijt voor het geheel. En na installatie uiteraard goedgekeurd (als eerste in de oudbouw van het dorp).

    #200865
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik ga binnenkort een fosse aanleggen, en heb gekeken bij de lokale Spanc: http://www.spanc66.fr/particuliers/definition-de-lassainissement-non-collectif-%28anc%29-pour-les-particuliers-12.html
    Ik kan daar echter niets vinden over de dimensionering.

    Ik heb nu 2 salons en 7 slaapkamers.
    Dat worden straks 4 slaapkamers en 2 salons + 1 bureau + 1 walk-in-closet. De laatste twee zouden ook als ‘slaapkamer’ benoemd kunnen worden. Dus 2 salons en 6 slaapkamers denk ik.

    De permanente bewoning zal 2 personen zijn.

    Hoeveel liter heb ik nu nodig? Kan iemand dat uit die SPANC66 site afleiden?
    Ik heb nu een devis voor 4000 liter aangevraagd.

    #200866
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Zoals in andere discussies wel besproken kan je behalve een fosse septique ook kiezen voor een micro station. Een nadeel is dat die dingen de inhoud mechanisch in beweging houden, bijvoorbeeld met luchtbellen, en dus elektriciteit nodig hebben. Voordeel is wel dat het benodigde volume, en dus het gat in de grond kleiner is. De DMS2 (1-6 personen) is 2270 liter, de DMS3 (5-11 personen) is 3m3. Dat is wel wat anders dan de 8m3 voor de fosse septique. Prijs is verder vergelijkbaar, ca 4000€ voor een DMS3 (11 personen).

    (Of je een DMS3 met goed fatsoen kan gebruiken voor een huishouden met 2 of 4 personen vraag ik nog na.)

    http://www.micro-station-france.com/Home/DMSSewagePlants/tabid/815/Default.aspx

    #200867
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Patrick op 6/04/2014 11:29
    Ik heb nu 2 salons en 7 slaapkamers.

    De permanente bewoning zal 2 personen zijn.

    Hoeveel liter heb ik nu nodig?
    Ik heb nu een devis voor 4000 liter aangevraagd.

    Ah, zelfde probleem als ik dus.

    Het staat onderin http://www.spanc66.fr/useruploads/files/pretraitement.pdf

    Heer Jos postte deze link: http://spanc.wifeo.com/mon-installation-est-elle-bien-dimensionnee.php met een mooi tabelletje. Ook wiki heeft info: http://fr.wikipedia.org/wiki/Fosse_septique#M.C3.A9thode_fran.C3.A7aise

    Quote:
    Le dimensionnement des fosses en France est calculé par rapport au nombre de pièces principales du domicile, à savoir 3 m3 jusqu’à 5 pièces principales, puis 1 m3 supplémentaire par chambre supplémentaire.

    Slaapkamers en salons zijn pièces principales (PP). Je hebt dus 9 PP, dus dat wordt: 3 + (9-5) = 7m3

    Ik zie nog wat verschillen in getallen tussen fosses septique en fosses toutes eaux, maar dat zal de pret vast niet drukken. Benieuwd hoe je aanvraag gaat, 4m3 lijkt te weinig!

    #200868
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bij de dimensionering van de FTE mag worden uitgegaan van de nieuwe situatie mits deze binnen een redelijke tijd wordt gerealiseerd.
    Dat zou in dit geval betekenen 4 slaapkamers, 2 salons, 1 bureau = 7 pp. Daarbij hoort een FTE van 5 m3.

    Een bureau wordt, evenals b.v. een salle de jeux, meegerekend als pièce principale.
    Randvoorwaarden bij piece principale: hoogte minimaal 2,3 mtr, vloeropp. minimaal 7 m2, verplichte aanwezigheid opening voor toetreding daglicht en ventilatie.
    code de la construction R111-1-1, sub 2.1 en 2.2[/color]

    ]

    #200869
     Noë
    Sleutelbeheerder

    jswaal, ruimte is geen probleem, ik heb 3ha 🙂

    #200870
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik denk dat ik die walk-in closet ook moet meerekenen, aangezien dat eigenlijk een slaapkamer was/is.6 m3 dus.

    #200871
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Patrick op 6/04/2014 15:00
    jswaal, ruimte is geen probleem, ik heb 3ha 🙂

    Ook in 3ha is een gat graven van 8m3 geen leuke klus, tenzij je daarvan houdt.

    #200872
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De tractopelle doet het werk 🙂

    #200873
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Nee, je hoeft voor de Franse wetgeving een walk-in closet nog steeds niet mee te rekenen, je mag het ook zien als pièce de service.

    (Bij Nederlandse bouwwetgeving zou vele afhangen van het antwoord op de vraag of je er korter of langer dan 2 uur per dag zou verblijven).

    Maar natuurlijk mág je het wel meerekenen, altijd handig bij eventuele toekomstige verkoop. Let op, dan moet ook het lit d’epandage worden aangepast.

    #200874
     Noë
    Sleutelbeheerder

    gouv.fr over assainissement:

    Le portail interministériel de l’assainissement non collectif

    met o.a de toegestane fosses, met gebruiksaanwijzing:

    Dispositifs de traitement agréés

    janv

    #200875
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank, Silex. Interessant: die WPL DMS2 en DMS3 waar ik ’t over had: DMS2 staat wel op de lijst (EH5), maar de DMS3 is blijkbaar (nog) niet goedgekeurd, en bij deze handelaar daarom tijdelijk niet verkrijgbaar. (http://bio-assainissement.net/51.html)

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?