grondkabel elektra trekken

Dit onderwerp bevat 14 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #200209
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In heb een buis van de weg naar ons huis in de grond liggen met een diameter van van 63 mm over een lengte van 45 meter. Deze is voorzien van een trekdraad. Nu moeten er 2 kabels doorheen van 25 mm2. Gezien de stugheid van de te trekken kabels kan ik mij voorstellen dat er eerst een dikkere trekdraad doorheen wordt getrokken. Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips voor mij?

    Eric Gerth

    #200210
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een paar jaar geleden moest ik één vergelijkbare kabel door een rode gaine trekken, zelfde afstand. Doordat de gaine kon meelopen met een Pvc-buis naar de tank toutes eaux kwam die mooi diep te liggen maar aan het eind ontstond toch een bocht om weer aan de oppervlak te komen. We hebben vooral op het laatst er met z’n tweeën aan moeten trekken om de kabel over die lengte te kunnen verplaatsen. Uiteindelijk brak de trekdraad zo ongeveer bij het begin van de bocht naar boven. Op goed geluk de gaine doorgesneden en de kop van de kabel gevonden. Na het trekken van het laatste stuk de gaine getaped met van die oranje kunststof tape.

    Bij 2 kabels is de speling in de gaine niet groot en de weerstand navenant groter. Mijn oplossing zou nu zijn bijv. stukken van 15m’ gaine te maken en deze na het trekken van de kabel te tapen. Uit je posting begrijp ik dat de gaine er al ligt dan zal het tapen niet lukken. Dan lijkt mij een zwaardere of misschien een dubbele trekdraad een goede oplossing.
    De elektricien heb ik kabels zien inspuiten bij het trekken van kabeltjes (binnen), weet
    niet waarmee, maar het scheelde aanzienlijk. Misschien even navragen bij je leverancier.

    Succes, Jan Joost

    #200211
     Noë
    Sleutelbeheerder

    http://www.yourpdf.net/pdf/details-id58e67badh32i0/217+2+Gallauziaux.pdf.html#

    pagina 236

    Er is spray glijmiddel om te helpen de draden te trekken. De gaine is volgens mij niet 63 maar 75mm rood. Een man voert de kabel in, een man trekt.

    #200212
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Als je een touw er met de trekdraad in trekt, trek er dan ook meteen een nieuwe trekdraad in, voor het geval het touw breekt tijdens het trekken aan de kabel.

    edit 19:08

    Hier van alles voor het kabeltrekken.

    janv

    #200213
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Eric,

    Ik heb een vergelijkbare uitdaging gehad. Ik moest 2 kabels (één 1x35mm2 en één 2x35mm2) door een rode gaine trekken over een afstand van 60 meter, waarbij er ook nog wat bochten in het traject zaten. En deze kabels waren écht dikke jongens!

    De standaard plastic trekdraad in de gaine is zeker niet sterk genoeg voor deze exercitie. Ik heb eerst met behulp van deze standaard trekdraad een standaard waslijndraad met staalkern door de gaine getrokken. Met deze waslijndraad heb ik er een 5mm staalkabel (opgegeven breekkracht 1620 kg) doorheen getrokken. Jouw traject is korter en als er niet teveel bochten in zitten kun je ook met lichter materiaal werken. Ik ken iemand die er een bergbeklimmers touw voor gebruikt heeft. Iemand anders deed het met zo’n ijzerdraad waar je weilandhekken mee opspant. Als je toch een staalkabel wilt gebruiken, ik heb de mijne van dit voordelige adres.

    De dikke electrakabels werden geleverd op keurige haspels. Die heb ik op een as tussen twee workmates gezet zodat ze gemakkelijk konden afwikkelen. Tijdens het afwikkelen smeerde mijn lief de kabels in met van die Caprigel smurrie waardoor de gemakkelijker door de gaine glijden. De verbindingen tussen electrakabels en staalkabel had ik gerealiseerd met staalkabelklemmen. Zie de bijgaande fotoos.

    Tijdens het trekken van de kabels trok ik ook de eerder genoemde waslijndraad weer mee, als backup mocht er toch iets mis gaan, zoals JanV hierboven ook zegt. Die draad zit er nu nog in.

    Het trekken zelf doet men meestal met de hand. Mijn gemakzuchtige aard kreeg de overhand, ik deed het met de auto. Een Landcruiser 4×4 automaat in de lage gearing is daar uitstekend voor geschikt. Maar ik kan je verzekeren, als je de kabel goed smeert kan het ook met ellebogenstoom. Uiteindelijk vie het werk me erg mee, ik had er erg tegenop gezien. Succes!

    Salutations, Jos



    #200214
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos,

    is wel een rigoureuze methode van jou met risico dat er iets mis kan gaan in de buis. Werken met een staalkabel op zich is een goede oplossing. Vond inmiddels deze:

    http://www.youtube.com/watch?v=MSjsJ5KIHDc

    is er in lengtes tot 100 meter

    Eric

    #200215
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bedankt, Eric, voor deze link.
    Nog beter dan alles wat ik tot nog toe kende. De ‘kous’ kende ik wel, maar dit stuk gereedschap slaat alles.

    #200216
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Eric,

    Quote:
    Quote uit Eric Gerth op 28/10/2013 11:30
    is wel een rigoureuze methode van jou met risico dat er iets mis kan gaan in de buis.

    Wat bedoel je hier nu precies mee? Welk risico dat er wat mis kan gaan in de buis?

    Als je het doortrekken met de auto bedoelt, dat ging heel gecontroleerd, waarbij mijn lief bij het afrollen en ik in de auto contact hadden via de walkie-talkie.
    De auto is een automaat, dus die kun je heel voorzichtig laten “kruipen”. Ik denk dat dit beter beheersbaar is dan bijvoorbeeld het gebruik van een lier, wat ik ook heb gezien.

    Overigens een interessant product die Kati-Blitz, bedankt voor de link. Echter, op hun website zie ik overal een maximumlengte van 50 meter en niet 100, of mis ik ergens iets?
    Let wel, de gespecificeerde breekkracht van die Blitz is 5 kN oftewel ongeveer 510 kgf. Die kabels van 35mm2 die ik heb getrokken wogen op de pallet al ruimschoots 100 kg en waren heel erg stug. Ik betwijfel serieus of die Blitz hiervoor sterk genoeg zou zijn. Als ik na afloop van mijn actie zag hoe de lussen in de kabels waren “platgetrokken”…
    De Blitz komt op mij over als een product wat met name zeer geschikt is om draden door standaard ICTA gaines te trekken. Wellicht ga ik er daarvoor ook één aanschaffen. Al is het maar om van die eeuwig rondkrullende trekdraden af te zijn 😀 .

    Salutations, Jos

    #200217
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jos,
    natuurlijk is de Kati-Blitz voor jouw karwei niet sterk genoeg.
    Waar ik bij jouw methode een beetje buikpijn heb is het aantal kabelklemmen zowel op de trekdraad als op de kabels, en de ‘harpjes’. Dat kan toch ergens vast gaan zitten? Of heb je dat nog met pantsertape omwikkeld, ongeveer zo als K-Blitz dat ook bij zijn kous met dat rode tape laat zien?

    Citaat Jos: De Blitz komt op mij over als een product wat met name zeer geschikt is om draden door standaard ICTA gaines te trekken. Wellicht ga ik er daarvoor ook één aanschaffen. Al is het maar om van die eeuwig rondkrullende trekdraden af te zijn.

    Dat bedoelde ik nu met ‘dit stuk gereedschap slaat alles’.

    #200218
     Noë
    Sleutelbeheerder

    dubbele posting, daarom gewist.
    Gebeurt op mijn nieuwe computer met dit ultra-sensitieve touchpad nu al de tweede keer, shit.

    #200219
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Hallo Jos, wat trekkrachtsterkte betreft is jouw oplossing super, ik bedoel meer de mogelijk interne beschadigingen in de gain. Er zitten nogal wat scherpe uitsteeksels aan. Als het een gain is zonder bochten zal dit zeker een goede methode zijn. Staalkabel idee vindt ik wel goed. Ook de kabels van 25 mm2 zijn stug en zullen zich niet soepel door de gain bewegen. Op onderstaande link zie je meer mogelijkheden.

    http://www.electroshop.nl/categories/Gereedschap/Glasvezel-trekveren-Katimex-kabeltreksysteem/

    Groet,

    Eric

    #200220
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Eric, Christian,

    Ter informatie. Voor wat betreft het beschadigen van de gaine had ik van tevoren zorgvuldig met haakse slijper en vijl alle scherpe kanten van kabelklemmen en harpen afgerond en gladgemaakt. Met name de door de kabelklem-moeren stekende stukjes draadeind. Op de foto is dat niet goed te zien, maar er waren geen “bramen” meer die tijdens het trekken konden gaan “vreten” en de gaine beschadigen. Die aanpak leek me toch nóg wat secuurder dan omwikkelen met tape of dergelijke.

    De kans op wrijving of dergelijke werd nog eens extra verkleind door het zéér ruim gebruik van smurrie. Getver!

    Salutations, Jos

    #200221
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Al lopend door de Leclerc afgelopen week zag ik ineens rollen snijdraad liggen voor de bosmaaier (kunststof) in diverse diktes en lengtes. Heb een rol gekocht van 130 meter met een dikte van 3 mm en ga van het voorjaar hiermee aan de slag als alternatief op jouw idee van geplastificeerde waslijn. Kost weinig, € 7,- zit geen rek in en kan gelijk als extra kabel worden meegetrokken. Heb bij de Praxis staalkabel van 3 mm gekocht als definitieve trekkabel. Als hulpmiddel wil ik een auto-ambulance of boot-lier gebruiken om de kabel er door heen te trekken. Alle bijdragen stimuleren de creativiteit wel waarvoor hartelijk dank.

    Eric Gerth

    #200222
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Eric Gerth op 13/11/2013 13:58
    Als hulpmiddel wil ik een auto-ambulance of boot-lier gebruiken om de kabel er door heen te trekken. Alle bijdragen stimuleren de creativiteit wel waarvoor hartelijk dank. Eric Gerth

    Prima idee, een lier van een autoambulance of boottrailer!
    En de community is dankbaar voor een feedback na de operatie. 😉

    #200223
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour Eric,

    Quote:
    Quote uit Eric Gerth op 25/10/2013 14:28
    … een lengte van 45 meter … 2 kabels doorheen van 25 mm2 …

    Gezien je afstand en de dikte van je kabels zul je volgens mij geen lier nodig hebben. Tenzij het traject echt extreem bochtig is.
    De kabels flink insmeren met smurrie en wat hulpkrachten mobiliseren (doe maar alsof het een touwtrekwedstrijd is) en dan zou het ook handmatig moeten kunnen lukken.
    Dat scheelt je toch weer de nodige kosten.

    Salutations, Jos

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?