Dit onderwerp bevat 10 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 3 maanden geleden door Noë.
-
AuteurBerichten
-
6 juli 2016 om 11:54 #201592NoëSleutelbeheerder
Wie heeft hier ervaring mee?
Onze (hoofd)groepenkast komt naast een trap van 1 meter naar beneden. Deze willen wij afschermen met een schuifdeur/schuifpaneel om te voorkomen dat tijdens het gebruik van deze trap de groepenkast geraakt kan worden. Volgens de norm mag er geen groepenkast naast een trap geplaatst worden maar wij hebben geen andere mogelijkheid. Installatie moet nog gekeurd worden.
m. vr. gr.
Eric Gerth
6 juli 2016 om 13:53 #201593Eric, dat was lastig en blijft ook onder het nieuwe Amendement 5 zeer lastig. Lees deze passage er maar op na, of kijk wat deze website te melden heeft. Zal er ook vanaf hangen hoe de situatie ter plekke precies is, hoe breed is die trap, hoe loopt de toevoerbekabeling van de ERDF (sorry: nu ENEDIS geheten), want die jongens en meisjes hebben ook zo hun eigen elektro eisjes. Iedereen heeft de neiging om een bestaande alimentation die ooit in een soms ver verleden werd aangebracht als vertrekpunt te nemen bij renovatie werkzaamheden. Maar de kleine groepenkastjes van vroeger voor een paar lampjes, een enkel stopcontact en misschien wel een echte poste TSF (radio) zijn toch heel wat anders dan zo’n uit de kluiten gewassen GTL constructie van tegenwoordig.
Wanneer de compteur en disjoncteur de branchement buiten bij het hek zijn ondergebracht is het vanaf daar allemaal côté privë en valt dus onder de NF C 15-100 normen. Maar ook al heb je in dat geval geen last van eisen die de ERDF stelt t.a.v. de invoer naar en in het pand (panneau de contrôle) de positionering van de groepenkast (ETEL / GTL) blijft een gevoelig punt. Want dat is een veiligheids aspect, dus core business voor de Consuel.
Ik zou de zaak maar eens voorleggen aan een electricien in de buurt die de regionale Consuel inspecteurs kent alvorens het risico te lopen dat de attestation van de Consuel achterwege blijft. Dat zou dan een kostbare aangelegenheid worden.
6 juli 2016 om 18:31 #201594NoëSleutelbeheerderHallo Rob,
mag ik jouw e-mail adres dan wil ik graag wat foto’s en info mailen om de situatie te beoordelen. het is een totale renovatie, de grondbuis ligt met toevoer al in het huis en de meter komt bij de weg.
Alvast hartelijk dank,
Eric Gerth
ericgerth@hotmail.com6 juli 2016 om 18:46 #201595OK, ik heb je email adres genoteerd. Lijkt me beter wanneer je dit nu schrapt uit je bericht, want het vermelden van emailadressen op deze manier op een publiek forum staat veelal garant voor een stevige toename aan spam mail. Foto’s kun je overigens ook uitstekend kwijt op de website http://www.picr.de. Dan volstaat een eenvoudige link in de tekst om de foto te delen met de geïnteresseerde muisklikker.
Overigens: er is niks op tegen om dat soort foto’s en/of tekeningen hier op het forum te publiceren, als onderdeel van de education permanente die dit soort vraag en antwoord rubrieken geacht wordt aan te reiken aan het lezerspubliek. En wat de een niet weet, dat weet de ander. Dan krijg je niet één, maar meteen een heel stel gratis consultants in dienst. In medische termen: niet alleen een second, maar ook een third opinion.
6 juli 2016 om 19:08 #201596NoëSleutelbeheerderHallo Rob,
mag ik jouw e-mail adres dan wil ik graag wat foto’s en info mailen om de situatie te beoordelen. het is een totale renovatie, de grondbuis ligt met toevoer al in het huis en de meter komt bij de weg.
Alvast hartelijk dank,
Eric Gerth
7 juli 2016 om 06:29 #201597NoëSleutelbeheerderNaar aanleiding van inmiddels 3 andere projecten met vergelijkbare problemen (kast op een foutieve of te benauwde plaats): er is vast wel een andere plaats te vinden voor je groepenkast etc. Ga niet te veel uit van de bestaande toestand, je maakt het jezelf daarmee te ingewikkeld.
Medewerking van EDF voor meterkasten vlak langs de trap: bij een project nabij Brive was de conclusie: alles verplaatsen, daar viel niet tegenop te boksen.
7 juli 2016 om 07:38 #201598Eigenlijk zou ik daar niets aan toe moeten voegen, aan deze duidelijke boodschap van Wilm uit de Dordogne. Behalve dan dat ik vanochtend vroeg dacht: zit er misschien nog ergens wat interpretatie rek in de regels.
Even terug naar dit stukje tekst uit de normen. De escalier krijgt een aparte vermelding: niet er onder. Nee zou je kunnen redeneren, hij komt niet onder de volée d’escalier (afbeelding op de site scalin.fr) maar er boven. Ik ben bang, en Wilm weet het zeker, dat je dan ook de twee andere opmerkingen op zo’n voorgenomen plaatsing moet loslaten: lieu difficile d’accès ou exigu. Moeilijk toegankelijk of nauw. En de GTL moet facilement accessible zijn. En ook al wordt eerder in die alinea wetstekst gezegd dat er een passage libre van tenminste 70 centimeter moet zijn, een makkelijke toegang is het niet wanneer je met je ene voet op een hogere traptrede staat dan met de andere. De brug met ongelijke leggers vond ik vroeger bij gymnastiekles al een onding.
Alles op een rijtje zettend: niet doen. Een non-starter voor een discussie met een Consuel inspecteur. Om zo lang het nog kan/mag na de dreigende Brexit toch nog even Engelse vergadertaal te gebruiken voordat Parijs het Frans tot voertaal van de EU verklaart.
7 juli 2016 om 14:20 #201599NoëSleutelbeheerdervoordat Parijs het Frans tot voertaal van de EU verklaart
Hollande doet niets zonder toestemming van Merkel, dus het zal wel Duits worden.
13 juli 2016 om 17:13 #201600NoëSleutelbeheerderBonjour,
Nog een kleine aanvulling op de tekst van Rob:
Les dimensions de la GTL doivent être respectées sur toute la hauteur (du sol au plafond)
Zie hier de volledige tekst. Ik zou persoonlijk dus het advies van Wilm ter harte nemen en liever een andere plek zoeken.
Salutations, Jos
13 juli 2016 om 20:43 #201601Water in de normen wijn, want na vijftien jaar breekt er een straal van praktisch zonlicht door de reguleringswolken boven Frankrijk. Het nieuwe Amendement 5 meldt ons dat wanneer de arrivées en de départs zich beide aan de onderkant bevinden de GTL niet hoeft door te lopen tot aan het plafond en omgekeerd geldt dat ook: alle bekabeling naar boven toe, dan mag het onderste gedeelte gewoon vrij blijven. De “virtuele” ETEL ruimte, gereserveerd voor elektra toepassingen en niets anders, blijft uiteraard wel van kracht. Maar je hoeft dus niet per se een kast van 60 centimeter breed, 25 centimeter diep en van vloer tot plafond te gaan timmeren. In een tijd dat grote luidprekerboxen door sommigen al verbannen worden uit de huiskamer zal GTL krimp vast wel op prijs worden gesteld kan ik me zo voorstellen. Het virtuele vergrootglas op een stukje tekst Uit de Promotelec Amendement 5 brochure.
13 juli 2016 om 21:12 #201602NoëSleutelbeheerder… maar dan mogen er rond de ETEL ook geen andere leidingen liggen, zie hier:
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.