GRENIER: plafondfittingen, beugels en WCD's

Dit onderwerp bevat 6 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #202003
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op onze FR zolder wil ik wat verlichtingspunten aanbrengen. In de NL bouwmarkt liggen er zogenaamde plafondfittingen te koop. Dit is niet meer dan een hard-PVC voet waarin een E27 lampfitting is aangebracht. De gloeilamp is direct zichtbaar (onbeschermd) maar kan zo wel zijn warmte goed kwijt en geeft goed licht. Ze passen qua stijl goed bij de zolder. In de FR bouwmarkt zie ik ze niet (meer) liggen en omdat ze helemaal van hard PVC zijn kan je de (in FR verplichte) aarde draad nergens op aansluiten. Het is toch gek dat er gevaarlijk metaal in een armatuur moet zitten met als enig functie veiligheidsaarding. Weet iemand of ze wel in FR zijn toegestaan?

    Ik wil ze aansluiten met de in FR verkrijgbare electra kabel ( 1,5 mm2 / 2,5 mm2 draden blauw, zwart, geel/groen). Wat is de max toegestane afstand tussen apparaat/bocht en beugel en tussen 2 beugels horinzontaal en verticaal; in pvc buis en zonder?

    De zolder is puur voor opslag en dus niet voor bewoning. Zijn er dan toch WCD’s verplicht en zo ja, hoeveel?

    #202004
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op mijn zolder van ca 8×8 heb ik twee TL buizen en een dubbel stopcontact.
    De kabel zit in PVC buis met ongeveer om de meter een bevestiging. Vorig jaar is alles goedgekeurd.
    Als het niet kan hoef je aarde niet aan te sluiten. De draad moet wel naar het lichtpunt. In Frankrijk hangen ze een fitting aan de draden, ook zonder aarde.
    wimb

    #202005
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het rode boekje PROMOTELEC pgn 47 staat dat IRL buis (standaard harde grijze pvc buis) om de 80cm gefixeerd moet worden en ICA /ICTL/ ICTA om de 60 cm, maar het is ‘recommandees’ dus wellicht niet verplicht.

    #202006
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik snap je niet helemaal je spreekt over gevaarlijk metaal in een lampfitting en vind het geen punt om een onbeschermde lamp op te hangen.
    Ik zou in ieder geval er een ledlamp indraaien dan komt er ook geen warmte vrij.

    #202007

    Ter aanvulling nog de beugelafstanden voor de standaard grijze kabel die rechtstreeks op de muur wordt bevestigd: horizontaal om de 40 centimeter en verticaal max 100 centimeter. Zou je kabel in tubes porteurs willen aanbrengen lees dan hier verder of deze pagina’s.

    Stopcontact ja of nee in een opslagruimte of (rommel)zolder: ja.
    Art. 10.1.3.3
    – 1 socle de prises de courant dans les pièces d’une surface supérieure à 4 m² (y compris les dégagements).

    Verlichting: zou je het volgens de normen doen dan zou je – afgezien van impossibilités techniques – overal een zg. DCL aansluiting moeten monteren. Omdat je al stroom hebt en er binnenkort dus geen Consuel inspecteur bij de voordeur staat luistert dat dus niet zo nauw. Om alleen daar boven op zolder een paar DCL aansluitingen te monteren terwijl de rest van het huis dat waarschijnlijk niet heeft lijkt me niet nodig, daarmee krijg je de gehele installatie niet op de laatste norm. Wel die verplichte aardedraad meetrekken naar de lichtpunten, ook al wordt die niet aangesloten, “En attente“.

    #202008
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Jean,
    ik heb op de zolder, in de kelder, de buanderie en andere plaatsen deze op een Rietveld-ontwerp gebaseerde lampen geplaatst:

    http://up.picr.de/28884449io.jpg
    Waren bij een brico in de aanbieding voor € 3,95. Geschikt voor muur of plafond.
    Ook geen mogelijkheid een aarde aan te sluiten, want de basisplaat is van plastic.
    Er bestaat ook een model waar de aarde op de metalen reflector aangesloten kan worden, maar die kostte iets van €12 of zo.

    #202009
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Allen bedankt voor de info.

    Dus echt helemaal volgens het boekje is hard pvc horizontaal 40 – 50 cm en vertikaal 50 – 60 cm.

    @Joebar: met gevaarlijk bedoel ik dat het eigenlijk een beetje FR onzin is.

    Toch maar die Rietveld lek waterdichte armaturen aangeschaft. Is toch net wat beter en mooier.

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?