Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 1 maand geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #189131
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ségolène Royal – ik heb haar lief, nog steeds – heeft gisteren als minister van Ecologie de detailhandel gevraagd produkten als RoundUp uit de schappen te verwijderen : “(…) je vous annonce que j’ai demandé aux jardineries d’arrêter de mettre en vente libre le Roundup de Monsanto”, via France 3.
    ’t Moet maar eens afgelopen zijn met de hegemonie van Monsanto, weg met die glyphosate !

    Nu de boeren en de kantonniers nog. Maar de verkoop mag doorgaan via erkende leveranciers aan pro’s, en die hebben allemaal ’n cursus van drie dagen gevolgd, moeten beschermende kledij dragen en zelfs voor ’t transport van zo’n vaatje ’n document bij zich hebben.

    Peter.

    #189138
     Noë
    Sleutelbeheerder

    De verkoop zal wel exploderen. Iedereen zal eerst nog even flink wat glyphosate inslaan, daarna mag ze het verbod invoeren.

    #189139
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Gaat dit alleen over Roundup van Monsanto of wordt glyphosate van andere merken ook verboden?

    janv

    #189140
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik vrees dat Jan K. gelijk zal krijgen en dat Jan V. begrijpt dat ’t om die organische fosforverbinding gaat waarop Monsanto ooit ’t octrooi had.
    Dan is “RoundUp” zoiets als “Wil je nog ’n kopje Douwe Egberts ?”

    Peter.

    P.S. Er is overigens en vooralsnog geen sprake van ’n verbod, Royal heeft slechts de detailhandel verzocht ’t spul niet langer te verkopen.

    #189141
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Een beetje net als de zelf-zorgmedicijnen die je alleen maar in de apotheek kunt kopen.
    Alsof je bij elk potje Voltaren of Cetirizide een uitgebreide voorlichting krijgt.
    Of sigaretten en drank alleen voor onder de 18.

    Als M.Dupont glyfosaat wil hebben, krijgt hij dat gewoon bij de speciaalzaak.
    Als M.Dupuy sigaretten wil hebben, krijgt hij ze gewoon bij de “tabac”.

    Mevrouw Royal weer in volle glorie met symboolpolitiek. Maar ze blijft consistent daarin.

    Steven

    #189142
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Update

    Bij ’n bezoek aan ’n tuincentrum (Val de Marne) vandaag heeft Ségolène Royal aangekondigd de verkoop aan particulieren van onkruidbestrijdingsmiddelen die glyfosaat bevatten bij wet te willen verbieden per 1 januari 2016.
    Een “amendement à la loi de transition énergétique interdira le glyphosate en vente libre au 1er janvier 2016”, aldus Royal. En : “Ceux qui se mettront en adaptation à la loi obtiendront des aides financières dans le cadre du plan éco-phyto.”

    Haar voorstel tot wetswijziging gaat in juli naar de Senaat.

    Peter.

    bron : BFM TV

    #189132
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Inderdaad, Mme Royal blijft trouw aan zichzelf. Iets verbieden en daarna subsidies uitdelen.

    Steven

    #189133
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In bestuurdersjargon heet dit ’t zuur & ’t zoet, Steven, of honing & azijn. Je vraagt wat en je geeft wat, om maar ’n doel te bereiken.
    Maar dat hoef ik toch niet uit te leggen ?

    Peter.

    #189134
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Laat ik allereerst duidelijk stellen dat ik allerminst een vriend ben van Monsanto of een voorstander van het rücksichtlos met gif platspuiten van alle groen dat zich volgens ons op de verkeerde plaats bevindt.

    Dat laat onverlet dat ik met een mengeling van amusement en frustraties de recente uitlatingen van Mme Royal over Roundup, glyphosate en aanverwante bestrijdingsmiddelen heb vernomen. Naar mijn mening het zoveelste voorbeeld van waar Frankrijk uiteindelijk aan ten onder zal gaan: flutregeltjes, symboolpolitiek en een exploderend leger van geldverslindende overheidsbemoeials.

    Wat is in hemelsnaam het nut van een (1) ruim van tevoren aangekondigd verbod op (2) de vrije verkoop van glyphosate en aanverwanten (3) slechts voor particulieren (4) uitsluitend in Frankrijk?
    (1) Waardoor iedere gebruiker tijdig een reuzenvoorraad kan inslaan;
    (2) Waardoor je het nog steeds over de toonbank (à la apotheek) kunt kopen;
    (3) Waardoor de landbouw ongehinderd kan doorgaan dit spul te gebruiken, ruim viermaal zoveel als de particulieren;
    (4) Waardoor het dus geen probleem is even wat vaatjes in het buitenland te halen.

    Kortom, het zoveelste staaltje flauwe symboolpolitiek dat nergens over gaat en niets verbetert op welk gebied dan ook… uitgezonderd dan wellicht het ego en welbevinden van één of andere politic(us)(a). Die busybodies waaraan we vergelijkbare zegeningen danken zoals onderweg fluo hesjes en alcoholtesters meeslepen in de auto en zwembadbeveiligingen zonder enige invloed op het aantal verdrinkingsgevallen. Om maar wat te noemen.

    Ik vraag me regelmatig af of Franse politici, van welke kleur dan ook, over een minimum aan historisch besef beschikken. Leren ze op de Franse scholen überhaupt iets als vaderlandse geschiedenis? Dan zouden ze zich wellicht wat wijze economische lessen van Fréderic Bastiat of Jean-Baptiste Say herinneren vóórdat ze het land in een economisch zwart gat laten verdwijnen. Of wat meer gehoor geven aan de wanhopige uitroep van Georges Pompidou: Arrêtez d’emmerder les Français!

    Salutations, Jos

    #189135
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Oh historisch besef te over, vooral als het erg Nationalistisch is en de Franse staat in een goed daglicht brengt. Ze waren daarom ook tegen het vieren van de slag bij Waterloo omdat ze daar verloren en dat strookt niet met het Franse ‘historisch besef’. Maar Ségolène Royal wil zich vooral in de kijker spelen, vandaag ligt ze overhoop met de producent van de Nutella smurrie, en dus met half machtig Italië.

    Die notensmeer heeft een enorme aanslag op het milieu, water/grond ten gevolg, kinderarbeid, chemicaliën, kortom een product met een luchtje. Beetje in het verlengde van haar actie tegen Roundup en consorten. Ik vind overigens dat je dat spul zo weinig mogelijk moet gebruiken, zeker in een omgeving met water is het dodelijk voor allerlei organismes, staat ook op elke verpakking. Haar ijver kan ik wel bewonderen.

    #189136
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Haar ijver kan ik wel bewonderen.

    Ik ook. En waar de één dit soort acties “symboolpolitiek” noemt, zal de ander er ’n moreel appel in herkennen.

    Liever zo’n vrouw dan ’n Edith Schippers die als kleuterjuf – pardon, als minister van Volksgezondheid – de bevolking wijst op de noodzaak van ’t dagelijks verschonen van ’t vaatdoekje.

    Peter.

    #189137
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ze heeft overigens alweer excuses aangeboden voor haar uitlatingen ten aanzien van “de kwestie Nutella” , kennelijk teruggefloten door haar ex.

    Ik sluit niet uit dat ze dezelfde flater begaat met glyphosate. Het bewijs voor de schadelijkheid is namelijk nog steeds niet geleverd, er zijn alleen aanwijzingen in die richting. Daarmee staat de weg open voor de producent(en) om de zaak aanhangig te maken. Eerst bij de Franse rechter en steeds hogerop tot het EHJ. Tegen die tijd zijn we 5 regeringen verder…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?