Glaasje wijn of glaasje gif? Santé!

Dit onderwerp bevat 10 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 10 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #194491
     bosbess
    Deelnemer

    Ilja Gort nam ons gisteravond mee naar franse biologische wijnboeren. Uitgerekend op de dag dat Que Choisir een rapport uitbracht over de in 92 geanalyseerde flessen wijn aangetroffen hoeveelheden van een uitgebreid spectrum aan giftige bestrijdingsmiddelen. Ook de door Ilja bezochte wijnboeren ontkwamen niet aan de blauwe Bouilli Bordelaise (kopersulfaat) tegen meeldauw. Maar volgens hen is kopersulfaat een natuurprodukt en is het dus in de biologische wijnbouw toegestaan.

    Alle franse media besteden sinds gisteren aandacht aan het onderzoek van Que Choisir, maar L’Indépendant kwam vrijdag al met een uitgebreid artikel. Hierin ook een tabel met de diverse soorten gif en de aangetroffen hoeveelheden in de verschillende wijnen. Frankrijk blijkt kampioen van Europa wat betreft het gebruik van bestrijdingsmiddelen in de wijnbouw en tussen 2010 en 2012 is dat nog eens met 2,7% toegenomen. Het meeste gif werd aangetroffen in de Bordeaux- en Champagne-wijnen. De hoeveelheden liggen nog beneden het peil dat schadelijk is voor de gezondheid, maar zijn véél hoger dan de limieten die wettelijk zijn vastgesteld voor bv. drinkwater en fruit. Voor wijn bestaan (nog) geen wettelijke beperkingen, niet in FR en niet in de EU. (Als het goed is drink je dagelijks meer water dan wijn…)

    Ilja Gort bezocht ook één biologische wijnboer die helemáál geen bestrijdingsmiddelen gebruikt. Ook verwijdert hij het onkruid tussen de wijnranken niet met een machine maar met behulp van een paard. Machines stampen de grond teveel aan, zei hij, dat is slecht voor de wortels. Wel had hij jaarlijks een wijnoogst die slechts een derde bedraagt van de opbrengst die hij zou hebben als hij minder traditioneel zou boeren. Hij vond het genoeg. Zijn wijnmerk werd helaas niet vermeld.

    #194492
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Op zich toch geen nieuws dat wijn een aantal vreemde stoffen bevat.
    Kopersulfaat niet giftig?
    Waarom dragen de wijnboeren dan bij het gebruik ervan adembescherming en beschermkleding?
    Er bestaat voldoende literatuur over de risico’s van kopersulfaat.

    #194493
     bosbess
    Deelnemer

    Die link liegt er niet om! Dus heb ik na m’n ochtendwandeling het programma nog maar een keer bekeken op Uitzending Gemist. Ik kwam tot de ontdekking dat ik het toch niet allemaal precies had onthouden…

    De eerste bioboer was de eigenaar van Pontet-Canet, de enige biowijn in de Bordeaux-streek. Hij is het die paarden gebruikt om het onkruid om te ploegen. En snoeien doet hij niet. Hij gebruikt allerlei puur natuurlijke bestrijdingsmiddelen, en alleen in een korte periode en op beperkte schaal, kopersulfaat. Hij noemt het “cuivre”, dat klinkt waarschijnlijk onschuldiger, maar hij geeft toe dat het gif is. In de biologische wijnbouw toch toegestaan, omdat het een “natuurlijk” produkt is…

    De laatste biologische wijnboer waar ik het over had, is volgens Ilja Gort een biodynamische boer, met maanstanden en zo, maar de man (Ludovic Bonnelle) lijkt daar zelf niet zo veel van te willen weten. Zelfs hij gebruikt af en toe en zeer beperkt “cuivre”. Maar aan zijn wijn wordt geen sulfiet toegevoegd, zegt hij. Niet nodig want de druiven worden bij hem met de hand geplukt en alleen als ze rijp zijn. Met machinale pluk worden alle druiven (onrijp, rijp en overrijp) tegelijk geplukt. Voor de houdbaarheid ben je dan verplicht om sulfiet toe te voegen.

    Natuurlijk Christian, weet iedereen dat er veel gif wordt gebruikt in de wijnbouw. Maar je hebt toch geen idee van de hoeveelheden en van wat ze er allemaal op spuiten. Biologische wijn lijkt me nu eens temeer ondanks de “cuivre” toch verre te verkiezen boven de rest.

    #194494
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In een dorje verderop woont een Nederlands echtpaar, die bewust vergetarisch zijn. Maar ze eten wel rund en schapenvlees, want dat komt van beesten die gras eten en dus zijn die beesten toegestaan voor vegetariers. Zo lust ik er no wel een.
    Koper is natuurlijk, zelfs puur natuurlijk volgens sommigen. Dan geldt dat ook voor kernreacties, want in Afrika is een natuurlijk kernreactor gevonden die al duizenden jaren actief was.
    Cyanide wordt ook gewoon in de vrije natuur gevonden.
    Wat een kletskoek allemaal. Ik drink alleen bronwater zonder bubbles en ik rook niet, uit respect voor mijn lichaam.

    #194495
     bosbess
    Deelnemer

    Dag HansPiet, toen ik je naam zag dacht ik: “O hemel, nu komt er weer een tirade over linkse prietpraat”. Maar om dat verhaal over die vleesetende vegetariërs (helemaal zelf bedacht?) moest ik erg lachen. Ik zit dan ook aan een biertje na m’n ochtendwandeling, die ik maak uit respect voor mijn lichaam en voor dat van m’n hondje Pico. Die heb ik drie jaar geleden trouwens aangeschaft om mezelf te dwingen tot zo’n dagelijkse wandeling. Maar eigenlijk gaat het me niet om respect voor m’n lichaam, want “stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren” (ook als ongelovige vind je vele wijsheden in de Bijbel). Waar het mij om gaat is dat ik zo lang mogelijk min of meer gezond oud wilt worden om zo kort mogelijk afhankelijk te zijn.

    Zelf ben ik geen wijndrinker, maar stel dat ik dat wel was en zou weten dat de meeste wijnen heel veel gif bevatten maar dat er ook wijnen bestaan met heel weinig gif, dan zou ik zeker gaan voor wijnen met zo min mogelijk gif.

    Uit respect voor je geest kan ik je trouwens van harte een biertje van de Aldi aanbevelen, met héél fijne bubbeltjes.

    #194496
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Bonjour,

    Het ergste gif in wijn is trouwens C2H5OH. Maar dat geldt ook voor bier. Dus ik ga nog maar even door met mezelf te vergiftigen. Santé!

    Salutations, Jos

    #194497
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er zijn meerdere biologische en biodynamische wijnboeren in de Bordelais maar je vindt het niet terug op het etiket. Men is bang dat de wijn niet verkocht wordt……. Vele wijnboeren zijn ‘bio’ alleen al om zichzelf te beschermen tegen het gif.

    Ingrid

    #194498
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Maar waarom worden er in de franse wijnen meer bestrijdingsmiddelen aangetroffen dan in de wijnen uit andere landen? Heeft dat alleen met de wetgeving te maken of ook met klimatologische omstandigheden.

    Hent

    #194499
     Noë
    Sleutelbeheerder

    In het zeer lezenswaardige artikel van Que Choisir staan de verschillen uitgelegd met regio’s onderling in Frankrijk maar ook met het buitenland.
    In warme gebieden is risico op schimmel door kou en regen minder, daarom zaten er ook minder pesticiden in de wijnen van het zuiden dan in die van de Champagne of de Bordeaux. Dat zal dus ook opgaan voor Spaanse en Italiaanse wijnen.
    Daarnaast is door de wijnlobby een beperking van pesticiden in wijn (LMR:limite maximale de résidus) in Europa tegengehouden, i.t.t. landen als Canada, Japan, Zwitserland en de USA. Bijna eenvijfde van de gevonden pesticiden zijn geclasseerd als “CMR” : cancérigénes, mutagénes ou toxiques pour la réproduction. Dus in principe kankerverwekkend of slecht voor -te verwekken- nageslacht.

    In het artikel blijkt ook dat de biologische wijnen het een stuk beter doen
    Kopersulfaat is zeer weinig giftig voor de mens, wel voor algen, schimmels etc. Bouilli bourdelaise is nog altijd zeer effectief. En koper is een sporenelement dat de mens van nature nodig heeft en bij overdosering ook weer snel wordt uitgescheiden.

    Wat Jos zegt is volledig terecht, de ethanol die zich in waarden van 10-13% in de wijn bevindt is het meest toxisch (analoog aan de joint waar de tabak het meest toxische bestanddeel is…).

    Hoe erg is het allemaal? De uiteindeljk gevonden concentraties zijn veel lager dan wat als schadelijk kan worden beschouwd. Een paar sigaretten per dag of een onsje paling per week of simpelweg een paar uirtjes in de stad de dieselpartikeltjes van uitlaatgassen inademen: erger dan de wijnresultaten.

    Het principe is echter: ze horen er gewoon niet in en het is zeer wel mogelijk om het gebruik te verminderen of zelfs te stoppen.

    Hulde dus voor dit goed gedocumenteerde artikel.

    Voor diegenen die zich dit afvragen: ja hoor, twee glazen rode wijn, soms meer en soms minder, gaan er bij mij dagelijks in. Want beschermen tegen hart- en vaatziekten en het is ook gewoon lekker!

    Steven

    #194500
     Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Taciturne op 28/09/2013 23:52
    twee glazen rode wijn, soms meer en soms minder, gaan er bij mij dagelijks in. Want beschermen tegen hart- en vaatziekten en het is ook gewoon lekker!

    Witte wijn bevat dezelfde beschermende stoffen, alleen in lagere concentraties. Je moet er dus vijf glazen van drinken. Ook lekker! 😉

    #194501
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Over weinig onderwerpen bestaan zoveel leugens als over alcoholgebruik.
    De wijn-lobby heeft allerlei stofjes ontdekt zoals de polyfenolen die goed zijn voor hart en vaten. Nader onderzoek leert dat die in dermate lage concentraties voorkomen dat ze nauwelijks of niet werken.
    Alcohol (ethanol) levert allerlei schade op die dosis-afhankelijk is: hoe meer je drinkt des te meer risico. Een lineaire relatie dosis-effect.
    Echter, de relatie tussen levensverwachting en alcoholgebruik is een U-parabool. Blauwe-knopers leven korter dan gebruikers van 2 à 3 glazen per dag maar daarboven gaat de sterftecurve weer omhoog. Exact dezelfde curve als die van BMI en levensverwachting:magere mensen (BMI <18,5) leven korter, dikke mensen (BMI >30) leven korter. Daartussenin gemiddeld.

    Ik denk dat wijn niet echt gezond is maar geen kwaad kan met een paar glazen per dag. Vandaar.

    Steven

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2022 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?