Gite verhuur en toegankelijkheid gehandicapten

Dit onderwerp bevat 13 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 4 maanden geleden door Noë.

  • Auteur
    Berichten
  • #192080
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Wie weet waar ik meer informatie kan vinden m.b.t. de huidige wetgeving over de verhuur van gites en de toegankelijkheid voor gehandicapten.
    Verder heb ik begrepen dat er nieuwe wetgeving op komst is…?!

    Groeten Robert

    #192081
     Anoniem
    Inactief

    Wellicht kun je http://www.tourisme-handicaps.org/ alle antwoorden op jouw vragen vinden Robert, ze komen bij je langs eventueel om adviezen te geven.

    #192082
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Er is nauwelijks wetgeving over verhuur van gîtes, maar u kunt eens grasduinen op http://www.atoutfrance.fr. Er zijn alleen eisen aan gehandicaptentoegang indien u een commerciële verhuurder bent met gîtes op een vakantiepark, of (in geval van een enkele gîte) de gîte slaapplaatsen biedt aan 15 pseronen of meer. U valt dan onder de regels van de Etablissements Recervant de Public (ERP).

    Er is in Frankrijk voortdurend nieuwe wetgeving onderweg, op welke doelt u precies?

    Wim

    #192083
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Dank voor de feedback, ik zal daar eens gaan kijken.
    Wij zijn wel een commerciele verhuurder, ik weet niet wat juridisch de uitleg van de term “vakantiepark” is. We hebben een hoeve met daarin 3 gites, een 4 persoons, een 6 persoons en een 8 persoons voor in totaal 18 tot 20 personen.
    Dat is meer dan 15 dus we moeten dus aanpassingen gaan doen…
    We zitten op een heuvel en de slaapkamers zitten op een verdieping. Geen faluw idee hoe ik dat geschikt moet maken voor gehandicapten met bijvoorbeeld een rolstoel.

    #192084
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Wim, nog even een aavullende vraag. Gaat het hier om eisen m.b.t een enkele gite als deze meer dan 15 slaapplaatsen heeft of is het een optelling van het totaal aantal slaapplaatsen van de 3 gites bij elkaar?

    #192085
     Anoniem
    Inactief

    Met alle respect voor meneer van Teeffelen (ik weet dat U veel weet) maar neem nou maar gerust contact op met die organisatie die ik al eerder heb vermeld.
    Ik ben met verschillende projecten en handicap in aanraking geweest.
    Eerst wilde we onze eigen chambres d’hôtes mogelijk maken, maar dat bleek bouwkundig onmogelijk.
    We zijn nu bezig om in later stadium een Hangar om te bouwen voor gehandicapten, met de basis ben ik al een poosje bezig.
    Daarnaast werken we met de zeilboot met gehandicapten, en ik heb in La Rochelle twee appartementen gebouwd en aangekleed (meubels, keuken, badkamers en wc) voor gehandicapte studenten, nu heb ik een project in de Alpen wat in het voorjaar moet gaan beginnen.
    Iedere gehandicapte is (blijkt) een individueel geval, er zijn honderden regeltjes en zoals meneer van Teeffelen al zegt, wetten zijn er nauwelijks.
    Deze organisatie denkt met mij mee over wat ik kan doen, en vooral wat ik mag doen, en een leuke bijkomstigheid, wie gaat wat betalen, want inderdaad hangen er nogal wat subsidies in de lucht.
    Ik zou, als ik de hangar/grange om zou bouwen in een voor gehandicapten toegankelijk vakantie-appartement(en) mét parkeerplaats én zwembad, jawel, een subsidie kunnen krijgen van een halve ton.
    Ik geef natuurlijk geen garantie of die subsidiekraan nog altijd zo ver open staat, maar er is een groot tekort aan vakantiebestemmingen voor gehandicapten.
    Deze organisatie is een soort overkoepelend orgaan die of op al Uw vragen direct antwoord weten, of U in verbinding stellen met organisaties die daar weer verantwoordelijk voor zijn.
    Tevens bieden zij U een mogelijkheid aan de cliënten/gasten aan te leveren, zij zijn er immers bij gebaat dat U hun iets aanbied.
    Als je goed kijkt op de site vind je voor elke regio een paar telefoonnummers (je ziet zelfs dat La Rochelle met 233 sites de meeste adressen bied in heel Frankrijk voor gehandicapten)
    De mevrouw die mij hier voorziet van informatie werkt voor de Hotel de Toerisme, en zij is als aanspreekpunt degene die er voor zorgt wie er wanneer komt kijken voor welke werkzaamheden en financiële afwikkelingen.
    Kijk even naar deze link voor de telefoonnummers http://www.tourisme-handicaps.org/doc/label_th/ATHPROseptembre2012.pdf
    Zij zorgt tevens voor de aanlevering van gasten voor op de boot.

    oh nog even ter aanvulling; Uw aanspreekpunt heeft tevens de contacten bij de CG of nog hogerop voor subsidieaanvragen, die deuren krijgt U in uw eentje nooit open.

    #192086
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Robert,

    U vraagt naar de wetgeving rondom het verhuren van een gîte of meerdere gîtes. Die wetgeving is uiterst beperkt. Een eigen ingang, water uit de kraan en verwarming dan heb je het ongeveer wel gehad. Een gîte wordt beschouwd als woonhuis en daar worden geen eisen gesteld aan de toegankelijkheid voor minder validen. De regels van de ERP waar Wim van Teeffelen het over heeft zijn van toepassing op een individueel huis… geen optelling van capaciteit van meerdere gîtes dus… tenzij onder hetzelfde dak, achter dezelfde deur. Er bestaat dus geen wettelijke verplichting om uw gîtes toegankelijk te maken voor gehandicapten.

    #192087
     Anoniem
    Inactief

    Ik denk ook niet dat Robert specifiek vraagt naar de wet Theo.
    Ik denk dat Robert bedoeld, stel ik wil mijn gites verhuren voor gehandicapten, waar moet ik dan aan voldoen/denken.
    We hebben een paar jaar geleden op het oude forum een discussie gevoerd op de vraag van een mevrouw die in een rolstoel zat en vroeg om een chambres d’hôtes voor rolstoelgebruikers.
    Ik vond er toen een en ben er wezen kijken, nou als ik daar terecht zou komen zou het dak eraf gaan.
    De tuin naar het zwembad was zo heuvelachtig dat je na dertig meter al lamme armen hebt, en dan kom je bij een zwembad waar je niet in kun want die is alleen voor niet gehandicapten.
    In de keuken stond een verlaagd keukenblok waar je dwars voor moet staan, en in de douche kun je amper met je karretje draaien, als de fles shampoo valt en die rolt voor je wiel ben je het haasje.
    Nee, d’r zijn inderdaad geen regels, water komt uit de kraan, de verwarming kan aan, en dat je je knokkels eraf rijd in de deurposten, of een ruggewervelbeschadeging na het afwassen van de kopjes krijgt is allemaal buiten de wet om.
    Ik zou echter als ik zo’n mooi stekkie had als Robert wel degelijk investeren in een uiterst goede toegankelijkheid voor gehandicapten omdat je zo deze mensen beter helpt dan door zomaar te zeggen dat je rolstoelvriendelijk bent.

    Voor ’t geval, ik kreeg in 1996 een ongeluk waardoor ik een jaar in een rolstoel heb gezeten, spieren in de rug beknelde mijn beenspieren waardoor ik onder verlamd was.
    Ik geef het je te doen, zo’n rotkar naast je bed.
    Als je iets voor gehandicapten wil doen, doe het dan goed of doe het niet.
    Niet alle gehandicapten zijn die stoere sporters van de Paralympics.

    #192088
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Forum lid Theo had mijn vraag goed begrepen. Wij hebben een domein gekocht met capaciteit voor meer dan 15 personen. Wij hadden vernomen dat je dan verplicht was om het toegankelijk te maken voor gehandicapten en daarom wilden wij weten of wij dat wettelijk verplicht waren. Dat zou bouwkundig en financieel een ranmp zijn omdat het domein daar helemaal niet geschikt voor is qua ligging en gebouwen.
    Ik begrijp nu dat het niet nodig is. Dank voor de reacties.

    #192089
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Ik raad je aan even de problemen te bekijken die Ozibou had met de bouwaanvraag in 2006 van de gite:

    ‘Accessibilité: Avis défavorable

    Deze morgen hebben we een aangetekende brief uit Frankrijk ontvangen. Zoals reeds geweten, is de bouwvergunning niet toegestaan omwille van tekortkomingen op vlak van ‘Accessibilité aux Personnes Handicapées dans les Etablissements Recevant du Public’.
    Ik heb onmiddellijk contact opgenomen met de verantwoordelijke van de betreffende dienst en zeer snel vernomen wat de benodigde aanpassingen inhouden.

    Er zijn zowel aanpassingen vereist aan de chambres d’hôtes, de gîte als het zwembad. Onze architecten zullen blij zijn!http://www.ozibou.com/2006/03

    #192090
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Beste Ratatouille,

    Zoals je in de afwijzing kunt zien gaat het hier om ‘Accessibilité aux Personnes Handicapées dans les Etablissements Recevant du Public’ ergo een accommodatie met een capaciteit van meer dan 15 personen. In het geval van Robert lijkt het om meerdere accommodaties van minder dan 15 personen te gaan. Soms is het zo dat je in bepaalde omstandigheden helemaal geen ERP vergunning kunt krijgen omdat de ligging van een gebouw niet geschikt te maken is of dat de kosten zodanig hoog zijn dat verbouw volgens de ERP regels helemaal niet haalbaar is. Soms is het gewoon beter geen gehandicapten te willen ontvangen… een mooi huis op een helling van +10% is een kwelling voor iemand in een rolstoel.

    #192091
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Mijn verwijzing was om na te kijken. Ik heb geen inzicht in de situatie van vraagsteller Rob, ik ken zijn hoeve niet. Maar als het als ‘vacatieparkje’ wordt gezien of de verschillende gites zich in het zelfde gebouw bevinden kan je dus bij meer dan 15 personen problemen verwachten. Ook als er een gemeenschappelijke ruimte is (slaapzaal, eetzaal, ontspanningsruimte) die voor ieder toegankelijk is. Rob moet dat zelf inschatten, en bij een eventuele aanvraag bouwvergunning nader specificeren.

    #192092
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Begrijp ik goed, dat je, onder omstandigheden (bv enkelvoudige lokaliteit voor meer dan 15 personen) geen bouwvergunning kan krijgen als je niet aan ‘gehandicapten’ voorwaarden voldoet?
    Dat lijkt me van de gekken. Ik bedoel, we gaan hier toch uit van een privé-onderneming en als je geen gehandicapten kan of wil ontvangen, dan heb je die vrijheid toch?
    Een overheidsinstelling of een via gemeenschapsgeld gesubsidieerde situatie is wat anders. Kan ik begrijpen. Maar. dit….

    #192093
     Noë
    Sleutelbeheerder

    Robert,
    als je werkelijk geinteresseerd bent nodig ik je graag uit om hier te kijken hoe een rolstoelvriendelijke gîte eruit ziet, conform nl normen; zie lesgicons.eu
    Ja, er is nog steeds een enorm gebrek aan goede gîtes voor rolstoelers, want het gemiddelde wat aangeboden wordt is ronduit erbarmelijk en geeft alleen maar besef welke onkunde er is.
    Kan ik je gelijk iets vertellen over de marketing en aanvullende zaken.
    svp contact via de website,
    mvg, Hans en Anda Brandsma

    het woord onkunde heb ik gebruikt als coulance, want ik ben er zeker van dat een aantal uitbaters denken dat het verkoopverhogend werkt als je dat kollometje ook aankruist!

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?