gescheiden elektra groepen

Dit onderwerp bevat 11 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 2 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Zoals hier op de website is te lezen is het verplicht om verlichtingspunten en wandcontactdozen op gescheiden groepen aan te sluiten.

Vraag1:
    Mogen de elektradraden echter wel in 1 buis getrokken worden of moeten het ook gescheiden buizen zijn?

Vraag 2:
    Hoe zit dat met de vele soorten kabels met 1,5mm2 en 2,5mm2 (massieve kern) en vele aders die in FR in vele bouwmarkten te koop worden aangeboden. Mag ik, als er voldoende aders met de juiste kleuren zijn WCD en verlichting groepen door 1 kabel aansluiten?

Vraag 3:
    Is het verplicht dat ook de nul draad dubbel (WCD groep + verlichtingsgroep) wordt uitgevoerd?

Vraag 4:
    Hoe zit het eigenlijk met apparaten zoals boilers en ovens? Horen deze thuis op de WCD groepen of de verlichtingsgroepen?

Noë
    Sleutelbeheerder

1. ja , maar je moet de doorsnee volgens de norm nemen , afhankelijk van de draaddikte, en dan kom je op de gewone buismaat. Die zijn overal te koop, speciale maten zijn veel duurder. Dus beter om ook dit gescheiden te houden.
    2. nee
    3. ja
    4. speciale groepen, dus ieder een eigen groep.

Noë
    Sleutelbeheerder

1. ja , maar je moet de doorsnee volgens de norm nemen , afhankelijk van de draaddikte, en dan kom je op de gewone buismaat. …

zie hier onder punt 3 en 5.

Noë
    Sleutelbeheerder

Nieuwste versie samengevat door Hager

janv

Noë
    Sleutelbeheerder

Via EDF (Consuel) worden handige boekjes uitgegeven, ca 20 euro, via internet te bestellen. Alles staat erin, met duidelijke plaatjes etc.

Noë
    Sleutelbeheerder

Allen bedankt voor de heel bruikbare antwoorden.

Moet nu dus ook echt die afzuigkap van nog geen 100 Watt op een aparte groep, met aparte met 25m 1,5mm2 incl buis? (Het huis is langgerekt en ik heb echt 25m nodig)

Andere vraag:
    Ik heb nog een heel lang stuk bovengrondse kabel (3fasen + nul met gevlochten kernen van zo’n 4 mm dik; Mocht ik hebben van de Sicae na het omleggen van ons invoerpunt). De Sicae legt deze kabel in de buitenlucht zonder buis aan, echter zodra de kabel het huis in gaat hebben ze er een flexibele buis om gedaan. Deze kabel leek me prima voor mijn kookplaat van 6500 Watt, die je kan aansluiten op 2 fasen. De 3e fase + null gebruik ik dan voor de elektrische oven. Aarde tak ik dan af van de andere buizen/kabels (2,5mm2) die net zo lang zijn en afkomstig zijn uit dezelfde groepenkast met het zelfde aardpunt. (de 3 fase kabel wordt afgezekerd op 3x 16A) Ik verwacht dat dit eigenlijk zo allemaal niet mag, zelfs als ik de kabel in een buis doet, toch lijkt het me technische gezien helemaal OK en veilig. Wat zijn nu de gevolgen als ik de installatie laat keuren? Hanteren de Fransen nog een grijs gebied? Dus het mag eigenlijk niet maar dergelijke kleinigheden (zoals dit en enkele gecombineerde licht/WCD groepen, maar verder alles keurig en solide aangelegd) zien we maar door de vingers? Of reageert men heel zwart wit?

Noë
    Sleutelbeheerder

Oeps, dat stond dus blijkbaar net niet uitgelegd in zo’n handig boekje van EDF. Goed dat je die niet hebt besteld.

Noë
    Sleutelbeheerder

Volgens de Franse normen mankeert er best veel, reken maar op afkeur. Om te beginnen moet de kookplaat op 6 mm2 en niet op 4, kleuren kloppen niet, aarde aftakken mag niet, licht op WCD mag niet…

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Jean,

De afzuigkap hoeft niet op een eigen circuit, volgens mij heeft ook niemand hier zoiets beweerd. De norm NF C 15-100 geeft aan dat je de afzuigkap op een stopcontact mag aansluiten. Sterker nog, stopcontacten mogen in principe niet boven de kookplaat, met uitzondering van een stopcontact voor de afzuigkap mits zich dat minimaal 1,80m boven de kookplaat bevindt. Zie dit document, bladzijde 7.

Aarde aftakken mag niet. In je meterkast moeten in principe net zoveel aarddraden als nuldraden binnenkomen. Bij mij heeft de inspecteur de coffrets allemaal opengemaakt om (onder andere) dat te controleren. Je moet voor de keuring ook schema’s kunnen tonen. Ga er maar van uit dat alles wat de inspecteur niet direct snapt, wordt gecontroleerd.

Licht en WCD combineren mag nooit en de inspecteurs zijn er fel op, reken maar op onmiddellijke afkeur als ze dat ook maar ergens tegenkomen. Hetzelfde geldt voor draadkleuren. Ik had veel zichtwerk met van die zwarte kabels, de inspecteur heeft een aantal schakelaars en dozen open gehad om te controleren of ik niet met de kleuren had gerommeld, omdat bekend is dat men bij gebruik van kabels bij hotelschakelingen nogal eens de aardedraad misbruikt als schakeldraad.

Tenslotte nog een algemeen advies mijnerzijds: ga nou niet liggen te rommelen met creatieve oplossingen om dingen aan te sluiten om wat werk of centjes te besparen. De keurmeesters zijn buitengewoon streng en erg oplettend. Er zijn geen grijze gebieden en je komt met geen enkele geconstateerde afwijking weg. Je hebt al meer dan genoeg kans op afkeur vanwege zaken die je écht niet had kunnen voorzien. Een herkeuring is duur en als er wegens geknoei werd afgekeurd ben je bij een volgende keuring helemáál aan de beurt.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour Jean,

… of ik niet met de kleuren had gerommeld, omdat bekend is dat men bij gebruik van kabels bij hotelschakelingen nogal eens de aardedraad misbruikt als schakeldraad.

De artiest die de elektra in ons huis heeft gedaan (ruim voor wij het kochten) heeft kleuren mengen tot kunst verheven. Alle kleuren door elkaar, knap dat hij het ooit werkend heeft gekregen. Maar een drama om aanpassingen te doen, je wordt helemaal gek. Ik haal er op termijn alles uit en begin opnieuw, ook als ons huis niet gekeurd hoeft te worden..

Noë
    Sleutelbeheerder

Bij de zoveelste keer opruimen vond ik de “Le Guide de l’électricité” van Legrand weer terug.
    Ooit 3 euro voor betaald en dat is niet veel voor z’on handig boekje.
    cover
    Het is ook hier te downloaden.
    wimb

[GARD]

Noë
    Sleutelbeheerder

Allen, en Jos in het bijzonder, hartelijk bedankt voor jullie antwoorden en boekjes.

Excuses voor mijn late reactie. Ik had de boekjes direct al gedownload, uitgeprint en regelmatig zitten bekijken. Had beter gelijk even kunnen reageren ipv uitstellen.

Ooit, 35 jaar geleden heb ik les gehad in de montage van laagspannings installties. Opbouwmontages met van die gele pvc pijp op een multiplex plaat. Sommigen van jullie zullen dit denk ik nog wel herkennen. Toen ik met mijn boerderijtje begon dacht ik dat ik het allemaal wel wist. Nen1010 enzo… Ik moest ook snel wel wat want de kWh meter hing in een schuurtje waar het regenwater langs de muur sijpelde en de meeste kabels hadden nog textiel isolatie. Ik kon de lat simpelweg niet te hoog leggen.

Nu het boerderijtje meer een echt huis is geworden lijkt het me een prachtige uitdaging om de elektra later nog eens goedgekeurd te krijgen. De installatie is nu echt wel (brand)veilig maar ik begrijp dat er toch hier en daar nog wel een aanpassing nodig is.

De Duitsers hebben de naam met hun grondigheid en regeltjes, maar op dat laatste punt heeft het Europese Franrijk nu geloof ik ook wel een inhaalslag gemaakt. 🙂

Salutations,

Jean de la Cour

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?