Dit onderwerp bevat 7 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 8 maanden geleden door Noë.

• Auteur
     Noë
    Sleutelbeheerder

Wij hebben om diverse redenen besloten om een geiser(opbrengst 11 liter per minuut) voor onze warmwatervoorziening te plaatsen. De belangrijkste is geen risico op legionella aangezien wij maar beperkt in Frankrijk zijn, de 2e is dat er direct over warm water beschikt kan worden. Flessen vervangen is geen probleem. Nu zien wij overal geisers aangeboden worden, waaronder de Addax(open systeem) bij de Bricot Depôt. Zijn er ervaringen op dit gebied die gedeeld kunnen worden? Ik hoor het graag.

Eric Gerth

Noë
    Sleutelbeheerder

Er zijn nog geen reacties op deze vraag;ik ben ook benieuwd, want speel met hetzelfde idee om een geiser op propaan gas te installeren.
    Let op: de door jou bedoelde geiser bij Brico Depot werkt op gaz naturel en vereist een rookgasafvoer van diameter 110 mm.
    Groet, Jean

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik had Eric privé geantwoord, maar zal even herhalen. Ik heb ook geprobeerd een geiser op propaan te plaatsen. Ik vond geen in Frankrijk en kocht een toestel in Vlaanderen.
    Het probleem was dat ik wel voldoende druk heb (soms zelfs te veel) maar door het gebruik van koperen aanvoerbuizen (die lagen er bij aankoop van het huis) met een kleine diameter (eerst 22mm, daarna 18mm) heb ik onvoldoende debiet om de automatische ontsteking in werking te stellen. Boeltje weer afgebroken en boiler geplaatst. Toestel ligt dus ongebruikt te verkommeren op de zolder.

Noë
    Sleutelbeheerder

Bonjour,

Ik gebruik al jarenlang meerdere geisers op gas voor de warmwatervoorziening in mijn tijdelijke badkamer en in een mobile home. Tot op heden heb ik daar geen grote problemen mee. Voor uw informatie enige opmerkingen:

Alle geisers die ik tot op heden in FR ben tegengekomen zijn bruikbaar voor zowel aardgas (gaz naturel), butaan (butane) en propaan (propane). Het enige aandachtspunt is, dat gebruik van aardgas een andere sproeier (gicleur) in de brander vereist dan butaan of propaan. Nieuw in FR gekochte geisers, kookplaten en andere gastoestellen worden in principe geleverd met een setje sproeiers voor de verschillende soorten gas. Plus een handleiding, hoe deze in te regelen. Dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Ik gebruik het liefst geisers van een bekend merk, in mijn geval ELM Leblanc. Die zijn weliswaar iets duurder, maar je vindt reparatiehandleidingen op Internet, en onderdelen zijn ook eenvoudig online te bestellen. Niet eens omdat ik altijd alles zelf wil doen, maar als ik hier een probleem met een geiser heb en ik moet op een FR loodgieter wachten sta ik de rest van mijn leven onder koude douches.

De ervaring van Yves heb ik (gelukkig) niet. Ik vind waterleidingen van 18mm of 22mm al héél ruim bemeten, bij mij zijn de waterleidingen 14mm koper en 16mm PER. Mijn geiser met automatische ontsteking (met zo´n waterturbinetje dat stroom voor de piëzo ontsteking opwekt) werkt daar prima mee. Bovendien, als het debiet zó laag wordt dat die ontsteking niet meer werkt, doet de hele geiser het niet meer omdat dan door onvoldoende waterdoorstroom de oververhittingsbeveiliging in werking treedt. Dat ondervind ik als ik onder de douche sta en men draait elders de nodige waterkranen open.

Alles bij elkaar moet ik wel opmerken dat een electrische boiler naar mijn mening een stuk minder kopzorgen geeft dan een gasgeiser. Je hebt geen gezeur met periodiek onderhoud, er kan betrekkelijk weinig aan kapot, je staat niet meteen in de kou als er te weinig waterdebiet is en je sjouwt niet met gasflessen. De hoofdreden dat ik met geisers werk is dat ik heel lang een bouwstroomaansluiting met beperkte capaciteit heb gehad.

Als er voldoende stroomvoorziening en inbouwruimte aanwezig is zou ik persoonlijk de voorkeur aan een boiler geven. In mijn nieuw te renoveren huis heb ik dan ook een zonnecollector/hout/electra boiler combinatie voorzien.

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Hallo Jos,

wat is de capaciteit van de geisers in liter per minuut die jij gebruikt?

Groet,

Eric

Noë
    Sleutelbeheerder

@ Jemig, de geisers van de Bricot zijn zowel leverbaar voor gaz naturel als voor butaan/propaan maar zullen niet van hoogwaardige kwaliteit zijn.

Noë
    Sleutelbeheerder
    Quote:
    Quote uit Eric Gerth op 30/01/2014 12:25
    Hallo Jos,

wat is de capaciteit van de geisers in liter per minuut die jij gebruikt?

Groet,

Eric

Bonjour Eric,

ELM-LeBlanc Ondea LM5: 5 a 6 liter/min
    ELM-LeBlanc Ondea Hydropower LC-11: 5 a 11 liter/min

Daar kun je mee douchen als je niet te hoge eisen stelt. Zo´n regendouche bijvoorbeeld kun je gerust vergeten. 😉

Salutations, Jos

Noë
    Sleutelbeheerder

Ik heb een 200L boiler die ook op de bouwstroom (9Kva) prima functioneerde, wat me opvalt, is dat de isolatie van die dingen veel beter is dan ik me kan herinneren. Als je hem uitzet heb je twee dagen later nog steeds warm water. Geen rookgassen, geen periodiek onderhoud, en met de nacht/dag schakeling en de goede isolatie vallen de kosten nog mee. De waterstraal (capaciteit) is beter dan de CV installatie in NL.

Regendouche kan dus, maar daarvoor hoef ik nu maar naar buiten te lopen…
    Een combinatie met een houtgestookte tankopslag en zonnecollector en modulerende propaan geiser of elektra boiler lijkt me zeker de mooiste oplossing Jos.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.

©2024 Communities Abroad  |  infofrankrijk.com

DISCLAIMER

Login

Forgot your details?